Gå til innhold

Når man først har blitt stempla av helsevesenet med personlighetsforstyrrelse så er det 0 innleggelse å få selv i kriser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så har jeg fått personlighetsforstyrrelse på papiret og nå er det 0 innleggelse å få. De begrunner det selvsagt med det vanlige om at man blir avhengig av innleggelser, at det ikke hjelper en, at man blir verre av det, at man blir "belønnet" av å bli innlagt osv. 

Det verste er at jeg har aldri blitt utredet for personlighetsforstyrrelse en gang. Det er kun noe de har satt. Det er ikke snakk om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse hvis noen skulle tro det. 

Det fins dessverre ikke brukerstyrte avtaler i min by. 

Anonymkode: 43d0f...0e2

Fortsetter under...

Så dumt at du blir møtt på den måten. Sånn var det ikke for meg. Og det kunne sikkert virke som jeg var avhengig av innleggelser, men når jeg ble bedre så sluttet jeg også å søke mot å legges inn. Har flere diagnoser da, men de kom etter at PF kom. 

Hva slags hjelp er det du får nå? 

Den forsvunne diamanten

Det er syns det er sånn. Selv om jeg ikke har PF så har jeg opplevd at en lege som trodde jeg hadde det ble krass mot meg. 

Trinity80
kupton skrev (1 minutt siden):

Hvis du går i poliklinikken, bør du be om utredning for å bekrefte eller avkrefte pf-diagnosen.

Har ett spørsmål vedrørende dette. Om man har pf så har jeg fått inntrykk av at det pr. i dag ikke finnes behandling utover terapi? Stemmer dette?

I så fall så er det jo innafor å ikke tilby innleggelse?

AnonymBruker
Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Har ett spørsmål vedrørende dette. Om man har pf så har jeg fått inntrykk av at det pr. i dag ikke finnes behandling utover terapi? Stemmer dette?

Får man ikke terapi som innlagt eller hva mente du?

Anonymkode: 826cd...5d2

Annonse

AnonymBruker

De bør kunne dokumentere hva slags utredning som er gjort i journalen din. Spør etter hva slags skjema som er blitt brukt osv. Eventuelt snakk om å involvere starsforvalter for å få vite om diagnosen er rett, det får dem gjerne til å svette litt har jeg lagt merke til. Det er jo også et kjedelig stempel å ha, eupf. 

Sist jeg var deprimert og omsider på bedringens vei (noe behandler tydeligvis var uenig i), fikk jeg plutselig og ut av det blå tilbud om akutt innleggelse på denne måten: Du "får" innleggelse!

Ikke hadde jeg bedt om noen innleggelse, ikke er det noe jeg var interessert i eller vurderte... Men siden det står eupf på papiret mitt også, så tenkte de vel å måtte legge det frem som en gavepakke. Føltes mer ut som de prøvde prakke på meg et eller annet abonnement som kom til å bli et helvete å bli kvitt igjen. 

Men ja. Det viser jo også at de ikke gjerne gir innleggelse til folk med eupf, siden det tydeligvis er akkurat det sånne som oss ønsker oss mest av alt i hele verden... 

Vær saklig og prøv ikke hiss deg opp. Det VIL bli brukt imot deg. Snakk om statsforvalter som om det var et helt nøytralt tema som ikke har noe med dem direkte å gjøre, men som en nøytral kilde til riktig konklusjon. Det er jo også det, men du må få dem til å bli nervøse og tenke over om de har gjort ting riktig, helst uten at de skjønner at du bruker dette som et verktøy til å påvirke dem. 

Anonymkode: 4a6ac...44a

Trinity80 skrev (1 time siden):

Det er korrekt at psykoterapi er det som skal gjøre personen bedre over tid. Helst i en slik grad at en ikke lenger har en pf.

Men også personer med pf (og kanskje særlig disse) kan komme i livssituasjoner som kan kreve innleggelser. Da brukes innleggelsen til å takle krisen, mens behandlingen av pf fortsetter med regelmessige polikliniske samtaler over tid.

Innleggelsene kan og bør vanligvis være korte, mens den polikliniske kontakten/behandlingen oftest må være langvarig.

Eva Sofie
kupton skrev (41 minutter siden):

Hvis du går i poliklinikken, bør du be om utredning for å bekrefte eller avkrefte pf-diagnosen.

Jeg støtter denne. Det er diagnoser som selv fagfolk kan forveksle med personlighetsforstyrrelser om en ikke vet konkret hva en skal se etter. En PF-diagnose i seg er god å ha om den er riktig. Ødeleggende om feil.

Til TS: Startet du ikke med noen kartlegging/utredning da du kom inn i hjelpeapparatet? Det å sette en diagnose uten utredning strider mot all god faglig praksis - men jeg vet det skjer.

kupton skrev (8 minutter siden):

Det er korrekt at psykoterapi er det som skal gjøre personen bedre over tid. Helst i en slik grad at en ikke lenger har en pf.

Men også personer med pf (og kanskje særlig disse) kan komme i livssituasjoner som kan kreve innleggelser. Da brukes innleggelsen til å takle krisen, mens behandlingen av pf fortsetter med regelmessige polikliniske samtaler over tid.

Innleggelsene kan og bør vanligvis være korte, mens den polikliniske kontakten/behandlingen oftest må være langvarig.

Hva vil du definere som kort i denne sammenheng? Eller, hva er generelt sett normal lengde på akuttinnleggelse ved EUPF, avhengig PF etc. ? 

Trinity80
kupton skrev (28 minutter siden):

Takk for utfyllende svar, det gir et mer nyansert bilde. Settes pris på. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

De bør kunne dokumentere hva slags utredning som er gjort i journalen din. Spør etter hva slags skjema som er blitt brukt osv. Eventuelt snakk om å involvere starsforvalter for å få vite om diagnosen er rett, det får dem gjerne til å svette litt har jeg lagt merke til. Det er jo også et kjedelig stempel å ha, eupf. 

Sist jeg var deprimert og omsider på bedringens vei (noe behandler tydeligvis var uenig i), fikk jeg plutselig og ut av det blå tilbud om akutt innleggelse på denne måten: Du "får" innleggelse!

Ikke hadde jeg bedt om noen innleggelse, ikke er det noe jeg var interessert i eller vurderte... Men siden det står eupf på papiret mitt også, så tenkte de vel å måtte legge det frem som en gavepakke. Føltes mer ut som de prøvde prakke på meg et eller annet abonnement som kom til å bli et helvete å bli kvitt igjen. 

Men ja. Det viser jo også at de ikke gjerne gir innleggelse til folk med eupf, siden det tydeligvis er akkurat det sånne som oss ønsker oss mest av alt i hele verden... 

Vær saklig og prøv ikke hiss deg opp. Det VIL bli brukt imot deg. Snakk om statsforvalter som om det var et helt nøytralt tema som ikke har noe med dem direkte å gjøre, men som en nøytral kilde til riktig konklusjon. Det er jo også det, men du må få dem til å bli nervøse og tenke over om de har gjort ting riktig, helst uten at de skjønner at du bruker dette som et verktøy til å påvirke dem. 

Som jeg skrev så gjelder det IKKE eupf. Det fins faktisk folk med andre diagnoser som blir behandlet dritt av helsevesenet også det er ikke kun forbeholdt de med eupf å bli det.. 

Men ellers takk for svaret. 

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (48 minutter siden):

du ikke med noen kartlegging/utredning da du kom inn i hjelpeapparatet? Det å sette en diagnose uten utredning strider mot all god faglig praksis - men jeg vet det skjer.

Jeg har kun blitt utredet for andre ting enn personlighetsforstyrrelse 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som jeg skrev så gjelder det IKKE eupf. Det fins faktisk folk med andre diagnoser som blir behandlet dritt av helsevesenet også det er ikke kun forbeholdt de med eupf å bli det.. 

Men ellers takk for svaret. 

Å ja. IKKE eupf nei. Leser automatisk det ut når det står PF. Min feil :) Hvilken da? Eller vil du ikke ut med det? 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Å eliminere er jo viktig, så hvis du har symtomer på en eller to diagnoser, men noe viktig ikke passer, så kan de eliminere dem. Hvis du da i tillegg har mer tydelige symptomer på PF som har mange fellestrekk med diagnosen, så er det forståelig at de faller på en pf. Å utelukke er jo vel så viktig, og det har jo vært utredninger? 

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva svarer de når du har spurt om å bli utredet for personlighetsforstyrrelse?

Har du og terapeuten din laget en plan for hva du skal gjøre når du opplever vanskelige perioder - mange kaller det for kriseplan, men selv liker jeg ikke det ordet. Å planlegge i fredstid hva en kan gjøre for å mestre situasjonen lengst mulig med egne ressurser, hva som er viktig for deg å fokusere på, hvilke ressurser en kan benytte i eget nettverk, hvem som kan kontaktes og ev. når etc.

Avhengig av ditt funksjonsnivå i det daglige, kan du selv også lage din egen plan som er mer detaljert, som du bruker hjemme, f.eks. konkrete råd for hva du kan gjøre når du opplever slik og så. Denne kan være så lite eller mye konkret som du ønsker - og den kan endres på etter behov.

Jeg brukte dette selv i en del år - jeg så på listen når ting ble vanskelig, og valgte meg ut tiltak jeg kunne forsøke som avledning. Min liste var nokså mange forslag til ulike typer avledninger som kunne virke i ulike situasjoner. Når det er kaos i følelser og alt, trenger vi hjelp til å koble på fornuften. I dag er dette mer automatisert hos meg, men om det skulle bli behov for det, tar jeg den gjerne frem igjen om jeg merker den trengs på nytt for å mestre vanskelige perioder.

Dette er bare et lite velmenende tips på veien som du gjør hva du vil med.. 🫶

AnonymBruker

Jeg har skjønt det som at diagnoser også kan settes etter kontakt med pasient om man mener det er grunnlag for en gitt diagnose som kan forklares ved å peke på symptom hos pasienten. Man må ikke gjennom en spesifisert standard utredning for å få eller gi en diagnose. Feks er det ikke nødvendig å gjennomgå MINI om man har observert en mani og pasient også bekrefter depresjoner i historien, da kan man diagnostisere uten å ha gjennomført standard utredning. Vil tippe det er tilsvarende med pf. Om pasienten har tydelige nok symptom over tid holder det som forsvar for en diagnose? 

Anonymkode: 1ef00...441

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har skjønt det som at diagnoser også kan settes etter kontakt med pasient om man mener det er grunnlag for en gitt diagnose som kan forklares ved å peke på symptom hos pasienten. Man må ikke gjennom en spesifisert standard utredning for å få eller gi en diagnose. Feks er det ikke nødvendig å gjennomgå MINI om man har observert en mani og pasient også bekrefter depresjoner i historien, da kan man diagnostisere uten å ha gjennomført standard utredning. Vil tippe det er tilsvarende med pf. Om pasienten har tydelige nok symptom over tid holder det som forsvar for en diagnose? 

Anonymkode: 1ef00...441

Det er korrekt som du skriver her. Noen ganger er symptomene så åpenbare og peker direkte mot en spesifikk diagnose.

På mitt lokale dps døgn, så virker det som om de stempler alle som er i krise med personlighetsforstyrrelse. Dette etter kun én samtale, og uavhengig av hvilke diagnoser man har fått ved lengre utredelser. Og hvis man protesterer, så tar de det som bevis på at man har en pf. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...