Kashmir- Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) Det er intet mindre enn 5 personer som på en toårs- periode har fått diagnoer i min bekjentskapskrets. Nå er det ikke det at de har fått diagnoser som er problemet, men jeg har tenkt på akkurat de diagnosene ved hver enkelt- som også ble satt av fagfolk. Jeg må bare understreke at jeg selvfølgelig ikke har sagt noe til dem det gjelder. Jeg er ikke utdannet psykolog! Jeg har egentlig veldig lite peiling, selv om jeg plukker fort ting opp og også driver litt research og er interessert. Men nettopp derfor ver jeg også hvor lite/ minimalt jeg vet. Må ta med i samme slengen at da ABB fikk første diagnose, så hadde jeg sagt før dem( psykiaterne ) at den hadde han sikkert. Eneste grunn jeg hadde til å si det var ytterst få ting, og at en da god venn hadde den = litt gjenkjennende. Nå er enda en til utredning, og jeg har allerede tenkt diagnose, men her har vi også snakket litt om det siden vedkommende har tatt det opp. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg "tror"- bare hva jeg ikke tror ( for å betrygge personen ) Hvis det blir samme nå- at jeg har rett, så blir jeg helt desillusjonert. For, er det virkelig så lettvint å skulle skjønne diagnoser? Jeg har irritert meg over at folk foreslår diagnoser til andre, og også fjerndiagnotiserer, men kanskje det skal være så lett da? Det gjelder forøvrig fire ulike diagnoser i de 6 tilfellene jeg nevner + terroristen sin ( lettet over at den ble endret..) For meg blir det alt for enkelt, for det er jo KUN det mer helt typiske jeg ser. Tanker? Endret 8. februar av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Jeg tenker at noen tilfeller er ganske rett fram å skjønne hva som feiler, mens andre er mer komplisert. Det ser man jo der hvor det tar flere år med fram og tilbake før man finner korrekt diagnose. Spesielt der det er snakk om flere diagnoser med overlappende symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar Glitter skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at noen tilfeller er ganske rett fram å skjønne hva som feiler, mens andre er mer komplisert. Det ser man jo der hvor det tar flere år med fram og tilbake før man finner korrekt diagnose. Spesielt der det er snakk om flere diagnoser med overlappende symptomer. Jeg kan ikke være enig i det. At noen symptomer er tydelige, ja, men det bør aldri være "lett" å se diagnoser. De fleste forstår fks symptomer på tung depresjon og psykoser pluss angstanfall ( selv om det kan være noe fysisk ) men å sette en diagnose krever jo mye mer. Alle over nevmte symptomer kan være del av flere diagnoser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) Kashmir skrev (1 minutt siden): Jeg kan ikke være enig i det. At noen symptomer er tydelige, ja, men det bør aldri være "lett" å se diagnoser. De fleste forstår fks symptomer på tung depresjon og psykoser pluss angstanfall ( selv om det kan være noe fysisk ) men å sette en diagnose krever jo mye mer. Alle over nevmte symptomer kan være del av flere diagnoser. Ja jeg er enig i det du sier. Men det er jo ikke kjempelett å sette diagnose. Selv om det kan virke lett sett utenifra. Endret 8. februar av Glitter 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar Glitter skrev (3 minutter siden): Ja jeg er enig i det du sier. Men det er jo ikke kjempelett å sette diagnose. Selv om det kan virke lett sett utenifra. Nei, det burde ihvertfall ikke være det. Det er jo det jeg temker kan skje da- at det blir for lettvint... Jeg har jo ofte undret meg her inne over at flere må gå i år uten riktig diagnose og dermed adekvat hjelp, samt at mamge får flere diagnoser. Det siste virker rart i mitt hode. Det virker som om psykiater/ psykologspesialist da garderer seg. Men det er ikke noe jeg har lest om eller undersøkt. Bare noe jeg har reagert på. Selv om enkelte kan jeg forstå at får to diagnoser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (6 minutter siden): Nei, det burde ihvertfall ikke være det. Det er jo det jeg temker kan skje da- at det blir for lettvint... Jeg har jo ofte undret meg her inne over at flere må gå i år uten riktig diagnose og dermed adekvat hjelp, samt at mamge får flere diagnoser. Det siste virker rart i mitt hode. Det virker som om psykiater/ psykologspesialist da garderer seg. Men det er ikke noe jeg har lest om eller undersøkt. Bare noe jeg har reagert på. Selv om enkelte kan jeg forstå at får to diagnoser. Men hva med de som har flere fysiske diagnoser da? Er det også rart? Hos meg tok det lang tid å få bipolar lidelse fordi all ustabiliteten i den emosjonelt ustabile PF kamuflerte mye, og behandler så seg blind på det. Samt at de første årene var ikke hypomaniene så kraftige og varte bare i ti dager, slik at jeg var ikke i kontakt med psykiatrien da. Men så forverret sykdommen seg og symptomer ble så tydelig at de så at det ikke kun var EUPF som var problemet. Men de burde ha sett det tidligere enn de gjorde da. Det var på dette forumet jeg fikk hjelp til å skjønne jeg var bipolar. Men det tok to år til før jeg fikk diagnosen. Tror ikke min historie er så unik når det kommer til at det er litt surr med diagnoser. Og kanskje også litt fordommer hos behandlere. Har man en diagnose så legger de alt i den, mens det egentlig hører til i en annen diagnose. Vet egentlig ikke om dette var et nyttig svar, men det er kanskje heller ikke et enkelt svar på det du undrer deg over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar Glitter skrev (8 minutter siden): Men hva med de som har flere fysiske diagnoser da? Er det også rart? Hos meg tok det lang tid å få bipolar lidelse fordi all ustabiliteten i den emosjonelt ustabile PF kamuflerte mye, og behandler så seg blind på det. Samt at de første årene var ikke hypomaniene så kraftige og varte bare i ti dager, slik at jeg var ikke i kontakt med psykiatrien da. Men så forverret sykdommen seg og symptomer ble så tydelig at de så at det ikke kun var EUPF som var problemet. Men de burde ha sett det tidligere enn de gjorde da. Det var på dette forumet jeg fikk hjelp til å skjønne jeg var bipolar. Men det tok to år til før jeg fikk diagnosen. Tror ikke min historie er så unik når det kommer til at det er litt surr med diagnoser. Og kanskje også litt fordommer hos behandlere. Har man en diagnose så legger de alt i den, mens det egentlig hører til i en annen diagnose. Vet egentlig ikke om dette var et nyttig svar, men det er kanskje heller ikke et enkelt svar på det du undrer deg over. Godt spørsmål amg fysisk sykdom, men det er heldigvis lettere å forstå samt bevise 🙂 det er jo det som er problemet med psykologi. Så du fikk hjelp her til å forstå at du hadde bp 2? Hm. Jeg tror jeg ikke kommenterer videre 🙂 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (59 minutter siden): Det er intet mindre enn 5 personer som på en toårs- periode har fått diagnoer i min bekjentskapskrets. Nå er det ikke det at de har fått diagnoser som er problemet, men jeg har tenkt på akkurat de diagnosene ved hver enkelt- som også ble satt av fagfolk. Jeg må bare understreke at jeg selvfølgelig ikke har sagt noe til dem det gjelder. Jeg er ikke utdannet psykolog! Jeg har egentlig veldig lite peiling, selv om jeg plukker fort ting opp og også driver litt research og er interessert. Men nettopp derfor ver jeg også hvor lite/ minimalt jeg vet. Må ta med i samme slengen at da ABB fikk første diagnose, så hadde jeg sagt før dem( psykiaterne ) at den hadde han sikkert. Eneste grunn jeg hadde til å si det var ytterst få ting, og at en da god venn hadde den = litt gjenkjennende. Nå er enda en til utredning, og jeg har allerede tenkt diagnose, men her har vi også snakket litt om det siden vedkommende har tatt det opp. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg "tror"- bare hva jeg ikke tror ( for å betrygge personen ) Hvis det blir samme nå- at jeg har rett, så blir jeg helt desillusjonert. For, er det virkelig så lettvint å skulle skjønne diagnoser? Jeg har irritert meg over at folk foreslår diagnoser til andre, og også fjerndiagnotiserer, men kanskje det skal være så lett da? Det gjelder forøvrig fire ulike diagnoser i de 6 tilfellene jeg nevner + terroristen sin ( lettet over at den ble endret..) For meg blir det alt for enkelt, for det er jo KUN det mer helt typiske jeg ser. Tanker? Jeg følger denne tråden når det er sagt føler jeg ikke det gjelder kun psykiatrien, det gjelder og somatisk sykdom. Jeg har funnet diagnoser som har stemt flere ganger, fra bagatelle små sykdommer til alvorlige hvor jeg på bakgrunn av Google søsk har fått rett. Anonymkode: 4e16e...d33 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg følger denne tråden når det er sagt føler jeg ikke det gjelder kun psykiatrien, det gjelder og somatisk sykdom. Jeg har funnet diagnoser som har stemt flere ganger, fra bagatelle små sykdommer til alvorlige hvor jeg på bakgrunn av Google søsk har fått rett. Anonymkode: 4e16e...d33 Ja, jeg har ikke påstått at leger som jobber innen somatikken ikke gjør feil. Det har jeg selv erfart ganske brutalt at de kan gjøre 🙃 Det er bare litt lettere å skjønne seg på kropp versus psyke? Endret 8. februar av Kashmir 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (12 minutter siden): Ja, jeg har ikke påstått at leger som jobber innen somatikken ikke gjør feil. Det har jeg selv erfart ganske brutalt at de kan gjøre 🙃 Det er bare litt lettere å skjønne seg på kropp versus psyke? Det er det kanskje det. Men noen ganger når jeg møter leger lurer på hvordan de kunne bestå eksamen når pasienten selv setter diagnosen mens fagpersonen sitter som et spørsmålstegn. Trenger man da en behandler?? Anonymkode: 4e16e...d33 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (15 minutter siden): Ja, jeg har ikke påstått at leger som jobber innen somatikken ikke gjør feil. Det har jeg selv erfart ganske brutalt at de kan gjøre 🙃 Det er bare litt lettere å skjønne seg på kropp versus psyke? Samtidig undrer jeg og på hvordan hvis man er kjent i psykiatrien nærmest kan velge innleggelser. Men dette vet jeg lite om så sikkert derfor jeg undrer meg. Anonymkode: 4e16e...d33 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det kanskje det. Men noen ganger når jeg møter leger lurer på hvordan de kunne bestå eksamen når pasienten selv setter diagnosen mens fagpersonen sitter som et spørsmålstegn. Trenger man da en behandler?? Anonymkode: 4e16e...d33 Jeg har ikke så dårlig erfaring med leger. Tvert i mot. Selv om jeg kunne dødd fordi en ikke tok symtomer på alvor (!) også uten å spørre om sykdommer i familien, så har jeg jevnt over veldig godt inntrykk og erfaringer med alt av helsepersonell. Det er noen psykologer som har satt støkk i meg. Men jeg har da møtt de som er veldig flinke på det feltet også. Det er likevel ting jeg er veldig skeptisk til, og det er hvor tilsynelatende enkelt det skal være å stille diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samtidig undrer jeg og på hvordan hvis man er kjent i psykiatrien nærmest kan velge innleggelser. Men dette vet jeg lite om så sikkert derfor jeg undrer meg. Anonymkode: 4e16e...d33 Jeg syns det er veldig bra at de som trenger det får innleggelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (1 time siden): Det er intet mindre enn 5 personer som på en toårs- periode har fått diagnoer i min bekjentskapskrets. Nå er det ikke det at de har fått diagnoser som er problemet, men jeg har tenkt på akkurat de diagnosene ved hver enkelt- som også ble satt av fagfolk. Jeg må bare understreke at jeg selvfølgelig ikke har sagt noe til dem det gjelder. Jeg er ikke utdannet psykolog! Jeg har egentlig veldig lite peiling, selv om jeg plukker fort ting opp og også driver litt research og er interessert. Men nettopp derfor ver jeg også hvor lite/ minimalt jeg vet. Må ta med i samme slengen at da ABB fikk første diagnose, så hadde jeg sagt før dem( psykiaterne ) at den hadde han sikkert. Eneste grunn jeg hadde til å si det var ytterst få ting, og at en da god venn hadde den = litt gjenkjennende. Nå er enda en til utredning, og jeg har allerede tenkt diagnose, men her har vi også snakket litt om det siden vedkommende har tatt det opp. Jeg har ikke sagt noe om hva jeg "tror"- bare hva jeg ikke tror ( for å betrygge personen ) Hvis det blir samme nå- at jeg har rett, så blir jeg helt desillusjonert. For, er det virkelig så lettvint å skulle skjønne diagnoser? Jeg har irritert meg over at folk foreslår diagnoser til andre, og også fjerndiagnotiserer, men kanskje det skal være så lett da? Det gjelder forøvrig fire ulike diagnoser i de 6 tilfellene jeg nevner + terroristen sin ( lettet over at den ble endret..) For meg blir det alt for enkelt, for det er jo KUN det mer helt typiske jeg ser. Tanker? Du er skeptisk til at det som (eksempel) ser ut og høres ut som depresjon er depresjon? At det som ser ut og høres ut som angst faktisk er angst? Jeg forstår ikke hva du er skeptisk til. De åpenbare tilfellene er plankekjøring mens beveger man seg over til ABB og andre komplekse tilfeller kommer du til kort. Anonymkode: 79cf8...517 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke så dårlig erfaring med leger. Tvert i mot. Selv om jeg kunne dødd fordi en ikke tok symtomer på alvor (!) også uten å spørre om sykdommer i familien, så har jeg jevnt over veldig godt inntrykk og erfaringer med alt av helsepersonell. Det er noen psykologer som har satt støkk i meg. Men jeg har da møtt de som er veldig flinke på det feltet også. Det er likevel ting jeg er veldig skeptisk til, og det er hvor tilsynelatende enkelt det skal være å stille diagnose. Jeg er nærmest oppvokst med tidsskriftet så jeg er synes det er noe rart at ofte når jeg møter leger så må de og Google seg til svaret når man skulle tro de kunne finne svaret med symptomene. Derav synes jeg det var og litt rart at selveste legen her inne kalte meg mindre smart når jeg absolutt ikke er det. (I følge resultater dog) kanskje du har vært uheldig i møte med psykolog for det tror jeg er personavhengig. Anonymkode: 4e16e...d33 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er skeptisk til at det som (eksempel) ser ut og høres ut som depresjon er depresjon? At det som ser ut og høres ut som angst faktisk er angst? Jeg forstår ikke hva du er skeptisk til. De åpenbare tilfellene er plankekjøring mens beveger man seg over til ABB og andre komplekse tilfeller kommer du til kort. Anonymkode: 79cf8...517 Nei, jeg sier at depresjon og angst kan være symptomer i flere diagnoser. Det er i mitt syn ytterst få åpenbare tilfeller. Jeg kommer til kort når det gjelder mye innen psykologi. Som jeg nettopp skrev i Hi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (1 time siden): Jeg har jo ofte undret meg her inne over at flere må gå i år uten riktig diagnose og dermed adekvat hjelp, samt at mamge får flere diagnoser. Jeg er en av dem du refererer til her, og jeg lurer på det samme. Samtig vet jeg noen av grunnene til at det skjer, men jeg har ingen umiddelbar løsning på det annet enn at pasienter må bli flinkere til å kreve sine rettigheter sammen og ikke hver for seg. F.eks. kunne man hatt én stor pasientrettighetsorganisasjon istedenfor alle særinteressegruppene og -foreningene som idag slåss om ressurser og innflytelse. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samtidig undrer jeg og på hvordan hvis man er kjent i psykiatrien nærmest kan velge innleggelser. Det handler om å ha den rette kunnskapen, og vilje til å bruke den. Se f.eks. denne kronikken: https://tidsskriftet.no/2011/10/kronikk/et-sosiologisk-perspektiv-pa-legekonsultasjonen#reference-14 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (1 minutt siden): Nei, jeg sier at depresjon og angst kan være symptomer i flere diagnoser. Det er i mitt syn ytterst få åpenbare tilfeller. Jeg kommer til kort når det gjelder mye innen psykologi. Som jeg nettopp skrev i Hi. angst og depresjon var kun brukt som eksempler. Hovedtyngden innen psykiatri er åpenbare tilfeller. Anonymkode: 79cf8...517 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er nærmest oppvokst med tidsskriftet så jeg er synes det er noe rart at ofte når jeg møter leger så må de og Google seg til svaret når man skulle tro de kunne finne svaret med symptomene. Derav synes jeg det var og litt rart at selveste legen her inne kalte meg mindre smart når jeg absolutt ikke er det. (I følge resultater dog) kanskje du har vært uheldig i møte med psykolog for det tror jeg er personavhengig. Anonymkode: 4e16e...d33 Jeg vil ikke diskutere noen her inne. Jeg vil likevel si noe om at nettopp fagfolk innen psykiatri kan finne ut ganske mye akkurat her inne. Ikke minst av den grunn at folk her ofte er mer åpne og ærlige om tilstander enn de er ovenfor en psykolog/ psykiater eller lege i det fysiske livet. Så jeg tror at litt over tid, så kan fagfolk her se mye mer enn en behandler irl. Det tror jeg virkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Kashmir skrev (1 time siden): Godt spørsmål amg fysisk sykdom, men det er heldigvis lettere å forstå samt bevise 🙂 det er jo det som er problemet med psykologi. Så du fikk hjelp her til å forstå at du hadde bp 2? Hm. Jeg tror jeg ikke kommenterer videre 🙂 Det hadde vært mistenkt av en annen psykiater før det, men det var her på DOL jeg innså det stemte. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478145-blir-skeptisk-til-en-del-av-psykiatrien/#findComment-4246731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.