Gå til innhold

Hvorfor mobber du kvinner med kort hår???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med mindre man er en 50-60+ år gammel gammeldags mann som mener kvinner skal ha langt hår og være kvinner ikke menn. 

Anonymkode: 04bb6...04b

Vel, menn på den alderen er ikke fossiler de heller altså, så jeg tviler på det gitt. Du må nok legge på 2-3 tiår på 60 om du skal møte slike holdninger, i alle fall blant de menn jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus skrev (4 timer siden):

Jeg tror trygt du kan sette opplevelsen din av "jeg blir mobbet fordi jeg er kvinne med kort hår" på listen over ting som har skjedd kun i ditt eget hode. At noen skulle mobbe en kvinne for at hun har kort hår er helt usannsynlig.

Hva tenker du om de som mobber andre fordi de er for tynne, for tjukke, for lave og for høye? For at de kommer fra et visst sted, snakker et visst språk eller dialekt? At de bruker hijab, eller ikke bruker det, og at moren er narkoman, faren er fattig og bestefaren kriminell. At hudfargen er for mørk eller for lys og de har feil klær og feil sko? 

Det er tusen grunner til at folk finner påskudd til å monbe andre. Du prøver å rasjonalisere det- som at noe er mer naturlig å bli mobbet for? Eller misforstår jeg? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (31 minutter siden):

Hva tenker du om de som mobber andre fordi de er for tynne, for tjukke, for lave og for høye? For at de kommer fra et visst sted, snakker et visst språk eller dialekt? At de bruker hijab, eller ikke bruker det, og at moren er narkoman, faren er fattig og bestefaren kriminell. At hudfargen er for mørk eller for lys og de har feil klær og feil sko? 

Det er tusen grunner til at folk finner påskudd til å monbe andre. Du prøver å rasjonalisere det- som at noe er mer naturlig å bli mobbet for? Eller misforstår jeg? 

Jeg tenker mye av mobbing stammer hjemmefra. Man hører hvordan voksne snakker om andre, ofte stammer det fra foreldre og nettverket rundt. Det er svært synd men så mange tilfeller stemmer dette. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (33 minutter siden):

Hva tenker du om de som mobber andre fordi de er for tynne, for tjukke, for lave og for høye? For at de kommer fra et visst sted, snakker et visst språk eller dialekt? At de bruker hijab, eller ikke bruker det, og at moren er narkoman, faren er fattig og bestefaren kriminell. At hudfargen er for mørk eller for lys og de har feil klær og feil sko? 

Det er tusen grunner til at folk finner påskudd til å monbe andre. Du prøver å rasjonalisere det- som at noe er mer naturlig å bli mobbet for? Eller misforstår jeg? 

Og du misforstår lillemus. Jeg tolket ikke lillemus slik du gjorde. Hun prøvde og formidle at problemet satt i ts sitt hode fordi ingen andre i denne tråden forstår at noen skulle mobben noen med kort hår. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Hva tenker du om de som mobber andre fordi de er for tynne, for tjukke, for lave og for høye? For at de kommer fra et visst sted, snakker et visst språk eller dialekt? At de bruker hijab, eller ikke bruker det, og at moren er narkoman, faren er fattig og bestefaren kriminell. At hudfargen er for mørk eller for lys og de har feil klær og feil sko? 

Det er tusen grunner til at folk finner påskudd til å monbe andre. Du prøver å rasjonalisere det- som at noe er mer naturlig å bli mobbet for? Eller misforstår jeg? 

Det du ramser opp er "vanlige" mobbegrunner, at en kvinner har kort hår er IKKE en vanlig mobbegrunn og ts selv sier også at hun har problemer med å vite hva som er reelt og ikke, ergo er det absolutt størst sjanse for at dette kun er noe hun innbiller seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og du misforstår lillemus. Jeg tolket ikke lillemus slik du gjorde. Hun prøvde og formidle at problemet satt i ts sitt hode fordi ingen andre i denne tråden forstår at noen skulle mobben noen med kort hår. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Nettopp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (32 minutter siden):

Det du ramser opp er "vanlige" mobbegrunner, at en kvinner har kort hår er IKKE en vanlig mobbegrunn og ts selv sier også at hun har problemer med å vite hva som er reelt og ikke, ergo er det absolutt størst sjanse for at dette kun er noe hun innbiller seg.

Det er faktisk en del baksnakking som foregår rundt kort hår jo. Du vet kanskje ikke det dersom du er 30+,men blant unge så skjer det mye baksnakking 

Anonymkode: 04bb6...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk en del baksnakking som foregår rundt kort hår jo. Du vet kanskje ikke det dersom du er 30+,men blant unge så skjer det mye baksnakking 

Anonymkode: 04bb6...04b

Fokuset må være å være i mot mobbing. Helt ned i bhg alder mobbes det og det  de også for 60 år siden. Baksnakking foregår og når man er 30+. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk en del baksnakking som foregår rundt kort hår jo. Du vet kanskje ikke det dersom du er 30+,men blant unge så skjer det mye baksnakking 

Anonymkode: 04bb6...04b

Foregår det utbredt baksnakking om kvinner med kort hår!? Herremin. Jeg er sjeleglad jeg ikke er ung i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd eller sett kvinner blir mobbet eller kritisert for kort hår? Er det noe også? 
De fleste damer 50+ har ho kort hår og frisyre. Vi i 40 åra har ofte skulderlangt. 
Er vel smak og behag hva en føler seg fin i, og hva en kler. 

Anonymkode: 38f06...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (58 minutter siden):

Foregår det utbredt baksnakking om kvinner med kort hår!? Herremin. Jeg er sjeleglad jeg ikke er ung i dag. 

Ja jeg vet om noen som går rundt å sier til de som ikke har råd at de har eks Cubus eller first price barn. Det er fordi familien har dårlig råd. Veldig trist. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja jeg vet om noen som går rundt å sier til de som ikke har råd at de har eks Cubus eller first price barn. Det er fordi familien har dårlig råd. Veldig trist. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Det er selvsagt ikke pent, men det har ingenting med baksnakking av kort hår å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt ikke pent, men det har ingenting med baksnakking av kort hår å gjøre.

Nei jeg datt litt ut. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet om noen som går rundt å sier til de som ikke har råd at de har eks Cubus eller first price barn. Det er fordi familien har dårlig råd. Veldig trist. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Det er selvfølgelig helt uhørt og langt bortenfor enhver folkeskikk, men hat jo ikke noe med baksnakking/mobbing pga kort hår å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fokuset må være å være i mot mobbing. Helt ned i bhg alder mobbes det og det  de også for 60 år siden. Baksnakking foregår og når man er 30+. 

Anonymkode: d51f7...9d3

TS har skrevet at hun har en psykoselidelse og er usikker på om mobbingen er virkelig eller innbilning. Hun opplever ikke mobbing når hun tar antipsykotika.

Altså er det grunn til å tro at det ikke er virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg vet om noen som går rundt å sier til de som ikke har råd at de har eks Cubus eller first price barn. Det er fordi familien har dårlig råd. Veldig trist. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Men hva har det med kort hår og gjøre? 
å ha kort hår krever jo at man har råd til frisøren relativt ofte. Er vel heller motsatt, at de med langt hår ikke trenger bruke penger på frisør. 
Ang Cubus og first price.. jeg vokste opp på 80 tallet som barn, og det var vel ingen som hadde merkeklær. Vi hadde ofte hjemmesydd og arvet klær. 
Cubus har jo bra klær for barn, som vokser ut av klærne. 
Snakk om feil fokus. Barna sitter ikke igjen å mimrer når de er 60 over de flotte klærne de hadde som barn. 
Vi har råd til både frisør og dyre klær tip barna om vi vil, men barna er ikke så opptatt av merkeklær, og heldigvis er det ikke så mye press her vi bor. Det finnes andre verdier som er viktigere enn å kjøpe dyre klær. 
 

Anonymkode: 38f06...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (20 minutter siden):

Det er selvfølgelig helt uhørt og langt bortenfor enhver folkeskikk, men hat jo ikke noe med baksnakking/mobbing pga kort hår å gjøre?

Jeg ramla helt ut og laban korrigerte meg.  Jeg vet ikke helt hvorfor jeg nevnte det med Cubus antagelig for å si hva folk kan bruke for å være slem med andre. 

Anonymkode: d51f7...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en skikkelig rar tråd. Selvfølgelig kan man - nå som før - bli mobbet for håret. Årsak til mobbing er svært ofte helt random, og handler om noe helt annet enn den attributten - fysisk eller atferdsmessig - mobbere henger seg opp i. Om du @Lillemus tror at det er først i dag at noen kan mobbes for feil frisyre tror jeg du fulgte dårlig med på 70-tallet :)

Jeg er imidlertid helt enig med samme Lillemus i at ts neppe mobbes for håret, men at opplevelsen av å bli mobbet sitter i hodet og vil forsvinne når vedkommende blir mer psykisk stabil.  Og så er jeg enig med @Vhanja i at det nok er langt mellom de som vil finne seg truffet på DOL. Jeg opplever at det er svært høyt under taket når det kommer til utseende hos de aller, aller fleste på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (33 minutter siden):

Om du @Lillemus tror at det er først i dag at noen kan mobbes for feil frisyre tror jeg du fulgte dårlig med på 70-tallet :)

Nå var jeg 12 år da 70-tallet takket for seg så frisyrer var ikke akkurat det som sto i sentrum da. ;) Var korthåret fra 1972-73 omtrent, men det var aldri noe tema da mange jenter var det på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Nå var jeg 12 år da 70-tallet takket for seg så frisyrer var ikke akkurat det som sto i sentrum da. ;) Var korthåret fra 1972-73 omtrent, men det var aldri noe tema da mange jenter var det på den tiden.

Skjønte du ikke hva jeg skrev nå? Jeg snakket ikke om deg og det du opplevde men om fenomenet mobbing. På samme måte som mobbere kan ta tak i dialekt, hudfarge, foreldres yrker, talemåte, ja hva som helst kan de selvfølgelig ta tak i hår selv om akkurat du ikke har opplevd dette.

Mobbing følger ikke logiske spilleregler men handler om bl.a. makt og avmakt, og det som konkret kommer i fokus er temmelig random. Du kan derfor ikke avfeie at dette kan være hår.

Det hadde vært superfint om det ikke var sånn selvfølgelig, at det var noe konkret som utløste mobbing, da hadde det jo vært lett å avskaffe styggedommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...