Gå til innhold

Hvorfor er det så vondt og vanskelig å ha/få en pf?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det lurer jeg på etter å ha lest her. Alle andre diagnoser er liksom helt greit, men når det kommer til og så er det sterk motstand. 

Anonymkode: 8a6c2...11f

det finnes ikke en pf men mange, hvilken henviser du til

Anonymkode: bf99c...8aa

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det lurer jeg på etter å ha lest her. Alle andre diagnoser er liksom helt greit, men når det kommer til og så er det sterk motstand. 

Det er en diagnose som blir gitt om en oppsøker legevakt eller akuttpsykiatrisk for ofte. Hvor ofte som er ofte varierer fra lege til lege. For noen er 2 ganger for mye. 

Anonymkode: a14e2...e18

Alle andre diagnoser er liksom ikke helt greit, nei. 

Jeg tror at hvordan din  pf eller diagnose påvirker andre rundt deg, har mye å si for hvordan pf og diagnoser blir oppfattet. En med fks angst er ikke nødvendigvis særlig belastende for andre. En med fks dramatiserende pf kan bli veldig krevende pga drama/ behov for oppmerksomhet, løgner og påfunn fks. 

Det handler nok også om medisinering, og hvor effektiv medikamenter er hvis de får noen. 

Endret av Kashmir
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare generelt pf. 

det er sjelden sterk motstand mot å få en unnvikende pf, fordi den hjelper pasienten å forstå mer av seg selv. eupf er på den andre siden en diagnose som ofte vekker negative reaksjoner hos andre (humør svingninger, tendenser til manipulasjon, trass og lignende). det er naturlig nok få pasienter som synes slikt er ok å identifisere seg med.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er sjelden sterk motstand mot å få en unnvikende pf, fordi den hjelper pasienten å forstå mer av seg selv. eupf er på den andre siden en diagnose som ofte vekker negative reaksjoner hos andre (humør svingninger, tendenser til manipulasjon, trass og lignende). det er naturlig nok få pasienter som synes slikt er ok å identifisere seg med.

Unnskyld. Men unnvikende er søren ikke så mye bedre å forholde seg til! En vet jo aldri hvor man har dem, og dessuten tror jeg de kan være mye passiv aggresive og også kan dolke folk i ryggen for å unngå ubehageligheter. Så tror ikke at fordi de er veldig redde gjør dem til bedre mennesker altså.. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Unnskyld. Men unnvikende er søren ikke så mye bedre å forholde seg til! En vet jo aldri hvor man har dem, og dessuten tror jeg de kan være mye passiv aggresive og også kan dolke folk i ryggen for å unngå ubehageligheter. Så tror ikke at fordi de er veldig redde gjør dem til bedre mennesker altså.. 

den er en langt enklere diagnose for mange å få enn eupf. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, det er knyttet betydelig mer stigma til eupf. eupf er en sterkt belastet diagnose. 

Ja, som jeg skriver først, så handler det om hvordan omgivelsene blir påvirket og/ eller belastet. Jeg tror alle pf kan være belastende både for den som har den og for de rundt. Men det kommer an på hvem de rundt er også. Jeg liker å vite hvor jeg har folk. Jeg misliker manipulerende mennesker hvis de er det i stor grad , og mye mer enn normalt. Men løgnere og passiv aggresive, samt dolking i ryggen er en av tingene jeg faktisk blir forbannet over. Sånn feig illojalitet osv. Ble irritert bare jeg skrev det 😀

Det er svært mye stigma knyttet til den diagnosen. Selv om det er 250 ulike kombinasjoner av symptomer på den diagnosen og derfor stor variasjon på hvordan en person med diagnosen fungerer så har jeg svært mange ganger blitt tillagt meninger og intensjoner jeg ikke har, fordi det er "typisk". Men det har ikke vært typisk for meg. 

Og nå når jeg ikke har diagnosen lenger så må jeg for all del ikke vise masse følelser for da tenker folk at jeg neppe kan være kvitt diagnosen. Som om det aldri skjer at normale folk viser litt følelser. Ikke at jeg går rundt og viser følelser hele tiden, men likevel. 

AnonymBruker

Kjenner en med eupf. Denne personen ødelegger familie, gjør hvert ett familieselskap til et sjansespill, vil det "klikke' eller ei?

Sikkert belastende å ha, og et mareritt for de nærmeste.

( dømmer da så klart utifra 1 person).

Anonymkode: 90b92...e12

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, som jeg skriver først, så handler det om hvordan omgivelsene blir påvirket og/ eller belastet. Jeg tror alle pf kan være belastende både for den som har den og for de rundt. Men det kommer an på hvem de rundt er også. Jeg liker å vite hvor jeg har folk. Jeg misliker manipulerende mennesker hvis de er det i stor grad , og mye mer enn normalt. Men løgnere og passiv aggresive, samt dolking i ryggen er en av tingene jeg faktisk blir forbannet over. Sånn feig illojalitet osv. Ble irritert bare jeg skrev det 😀

Inne psykisk helse som fagfelt så er eupf en av de mest stigmatisert diagnosene og har vært det gjennom flere år. Alle pf kan være belastende, det er likevel en enorm ekstra belastning å få diagnosen eupf. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inne psykisk helse som fagfelt så er eupf en av de mest stigmatisert diagnosene og har vært det gjennom flere år. Alle pf kan være belastende, det er likevel en enorm ekstra belastning å få diagnosen eupf. 

Ja, for mange er det nok mer krevende å forholde seg til de med eupf. Sånn blant mange er det jo lettere å slippe og bry seg så mye, for de  med unnvikende protesterer jo ikke alkurat 🙂

AnonymBruker

Vi er enige i mye. Jeg har ikke diagnosen. Jeg skriver som fagperson. Diskriminering og som nevnt andre former for negativer reaksjoner er helt vanlig (også for pasienter i møte med helsepersonell). Problemet er at diagnosen i seg selv er så stigmatisert, enkelte har hevdet det er den mest stigmatiserte innen psykiatri.  Fordommer sammen med svak kunnskap kan gjøre mye skade. 😕 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...