Gå til innhold

Opplevelse av tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Trinity80 skrev (25 minutter siden):

Det er veldig forskjell på å ‘miste tid’ til sykdom og psykdom og å miste tidsfølelse under normale omstendigheter som i ferie og ved aktiviteter osv.

Når man er syk eller psyk så er dette ikke frivillig, og man har en negativ opplevelse parallelt. Blir som å sammenligne å sove mens man har mareritt og sove vanlig. Der har timene gått uansett, men marerittsøvn er jo veldig mildt sagt hektisk og ingen god opplevelse. Man våkner dessuten i en negativ tilstand. Der bør det være mulighet å se forskjellen. 

Nå gjelder det enda ikke alle. Jeg er bipolar 1 og hatt tøffe tider. Men føler ikke det samme som du. 

Og for å bruke dine egne ord. Der bør det være mulig å se forskjellen (fra person til person, altså ingen fakta).

Anonymkode: 7a8e6...42e

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Hm. Spørsmålet var jo om dette var vanlig når man har det tøft. Svaret er "ja, sikkert" , akkurat som at det er vanlig under mange andre omstendigheter og i andre perioder. 

Forøvrig liker jeg ikke at tiden går for fort uansett. Jeg leser i distré- tråden her, og vet at jeg også er lite distré. Jeg liker å ha kontroll og være obs på det rundt meg, ha en viss struktur osv. Så for meg kan det faktisk føles ubehagelig å "forsvinne" i et prosjekt- uansett hvor gøy, interessant og behagelig det kan være. Men jeg lager ikke et problem ut av det. 

Ikke bare det at tiden går fort men har så lite kapasitet og hukommelse at alle dsger sauses i hverandre og husker bruddstykker og ikke hva som var når osv.. det jeg mener m opplevelse av tid.at hele perioden man står er som en grøt

Anonymkode: 418d7...003

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå gjelder det enda ikke alle. Jeg er bipolar 1 og hatt tøffe tider. Men føler ikke det samme som du. 

Og for å bruke dine egne ord. Der bør det være mulig å se forskjellen (fra person til person, altså ingen fakta).

Anonymkode: 7a8e6...42e

Selvsagt, jeg som stilte spm lurer imidlertid på om det kan være vanlig å oppleve det slik - om andre også gjør det

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bare det at tiden går fort men har så lite kapasitet og hukommelse at alle dsger sauses i hverandre og husker bruddstykker og ikke hva som var når osv.. det jeg mener m opplevelse av tid.at hele perioden man står er som en grøt

Ok. 

For meg var det også noe helt annet med tidsperspektiv i psykose og under mer "vanlige" omstendigheter. 

Jeg har hatt tilfeller hvor jeg har hatt det så kjekt at jeg har mistet begrep om tid. Eller hatt ferie/vært arbeidsledig og ikke lenger vet hvilke ukedag det er. 

Men det jeg erfarte under psykose var noe helt annet. Det var som å leve i et konstant, våkent mareritt helt uten begrep om det en gang var dag eller natt.

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (På 10.2.2024 den 10.01):

Da jeg var psykotisk etter operasjonen så mistet jeg all opplevelse av tid. Jeg var psykotisk i 3-4 dager og hadde ingen oppfatning om det. Jeg hadde heller ingen oppfatning om det var natt eller dag eller at jeg sov.

Hvordan følte du deg når du var det? Klikket du liksom eller hvordan oppførte du deg? 

Anonymkode: c3a85...fb8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...