Gå til innhold

Stigma ved noen psykiske lidelser og ikke andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er årsak til at bipolar lidelse feks ikke er veldig stigmatisert? Finnes jo ikke noe vakkert eller attraktivt ved den sykdommen. Mens eupf er veldig stigmatisert kanskje sammen med øvrige pf-lidelser. Schizofreni har større stigma enn bipolar opplever jeg, men begriper ikke hvorfor 

Anonymkode: 16d11...21d

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er årsak til at bipolar lidelse feks ikke er veldig stigmatisert? Finnes jo ikke noe vakkert eller attraktivt ved den sykdommen. Mens eupf er veldig stigmatisert kanskje sammen med øvrige pf-lidelser. Schizofreni har større stigma enn bipolar opplever jeg, men begriper ikke hvorfor 

Vet ikke men tror mange bipolare har høy utdannelse og en høy stilling. De er ofte veldig innteligente og får enorme gode resultat er mitt inntrykk, før det plutselig går over i en helt motsatt fase der de er så deprimerte. Så tror det har med deres status ofte å gjøre, der de klarte veldig mye før de ble syke,  selv om de også blir uføretrygdet og mye sykmeldte  når de blir for syke. 

Anonymkode: 9d478...123

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke men tror mange bipolare har høy utdannelse og en høy stilling. De er ofte veldig innteligente og får enorme gode resultat er mitt inntrykk, før det plutselig går over i en helt motsatt fase der de er så deprimerte. Så tror det har med deres status ofte å gjøre, der de klarte veldig mye før de ble syke,  selv om de også blir uføretrygdet og mye sykmeldte  når de blir for syke. 

Bipolare er vel ikke mer intelligente enn gjennomsnittet i befolkningen. 

Anonymkode: 65476...81c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bipolare er vel ikke mer intelligente enn gjennomsnittet i befolkningen. 

Anonymkode: 65476...81c

Du kan google på det så finner du sikkert svar på det. Skrev bare mitt inntrykk. 

AnonymBruker

Det er nok kanskje fordi enkelte psykiske lidelser gjør at folk ikke håndterer sosiale relasjoner. 
Jeg hadde ei venninne som er bipolar. Hun skapte veldig mye drama og styr, og har en svart- hvit tankegang. 
Jeg orker ikke forholde meg til folk som skaper uro i mitt liv. Sårer og kan være slem. 

Anonymkode: 7b339...348

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok kanskje fordi enkelte psykiske lidelser gjør at folk ikke håndterer sosiale relasjoner. 
Jeg hadde ei venninne som er bipolar. Hun skapte veldig mye drama og styr, og har en svart- hvit tankegang. 
Jeg orker ikke forholde meg til folk som skaper uro i mitt liv. Sårer og kan være slem. 

Tror en del bipolare ikke tenker over hva de sier når de er i en høy fase, er vel det med å være ukritisk som er litt av problemet?  Det gjør vel at de da ikke er kritisk til hva de sier heller og blir alt for direkte, noe som kan gjøre at den andre blir såret. 

Annonse

Drømmeautomat

Det er riktig at bipolar samvarierer med intelligens og kreativitet. Tror diagnosen er litt glamorisert fordi en del kjendiser, kunstnere og framtredende skuespillere har den. På den andre sida blir folk med diagnosen ofte framstilt uriktig eller karikert i filmer og serier. 

I virkeligheten blir jo mange med diagnosen uføretrygda og faller utenfor på ulike vis, men samtidig er det en diagnose som for en god del kan behandles godt. Dessuten er sykdommen episodisk, sånn at man er normal mellom episodene. For de med f.eks. PF er det jo ingen medisiner som virker spesielt godt.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eupf er i en særstilling og bør ikke sammenlignes med andre pf. Det er fordi dens symptomer kan vekke mange negative følelser hos andre.

Anonymkode: 006fa...689

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Jeg tror folk flest ikke vet så mye om psykiatriske diagnoser men de vet om noen har nerveproblemer, det er det de kaller det problemer med nervene. 

Rart når folk sier : hun sliter med nervene. 
Høres stigmatiserende ut og litt sånn stakkarslig. 
dette var jo kanskje sagt for 40 år siden. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror en del bipolare ikke tenker over hva de sier når de er i en høy fase, er vel det med å være ukritisk som er litt av problemet?  Det gjør vel at de da ikke er kritisk til hva de sier heller og blir alt for direkte, noe som kan gjøre at den andre blir såret. 

Det tror jeg også. Tenker også at alt kan ikke skyldes bipolar. Folk kan jo være kjip og ekkel både med og uten diagnose. Så det at hun jeg kjente er bipolar så vet jeg ikke om det er det som gjorde det 

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rart når folk sier : hun sliter med nervene. 
Høres stigmatiserende ut og litt sånn stakkarslig. 
dette var jo kanskje sagt for 40 år siden. 

Ja det kommer vel fra gammelt av. 

AnonymBruker
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Ja det kommer vel fra gammelt av. 

Ja, og uvitenhet. 
nervene høres ut som man er svak. 
De fleste som sliter med angst er sterke. Det er ofte en grunn til man sliter. Mange har måtte stått i mye tøft. 
i tillegg kreves det enormt å stå i angst. Komme seg på beina etter en smell. 
så vil ikke si de med angst/ nerver er svake. 

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og uvitenhet. 
nervene høres ut som man er svak. 
De fleste som sliter med angst er sterke. Det er ofte en grunn til man sliter. Mange har måtte stått i mye tøft. 
i tillegg kreves det enormt å stå i angst. Komme seg på beina etter en smell. 
så vil ikke si de med angst/ nerver er svake. 

Ja det høres ganske svakelig ut men de som sliter psykisk er jo ofte sterke og har vært gjennom mye tungt. 

AnonymBruker

Jeg tror tanken om at grad av normal funksjon har mye med det å gjøre kan stemme bra. De sykdommene som er mer konstante og skaper eksentrisk oppførsel oppleves som verre av de som ikke har dem. Når f. eks bipolare så isolerer seg i dårlige perioder så får man ikke med seg dette og ser bare den normale personen. Det er verre når du må ta med deg sykdommen overalt, hele tiden.

Anonymkode: 32fcb...aac

Jeg forstår stigma like lite som jeg forstår sårbarhet. Men har generelt vanskelig for å sette meg i slike ting. 

Men stigma mot psykiske tilstander og lidelser tror jeg tilhører fortiden til. Folk har blitt mye mer opplyste og tolerante har jeg en oppfatning av. Men det kan jo ikke gjelde for alle. Noen er og kommer alltid til å være ignorante.

Forstår heller ikke at noen diagnoser eller tilstander skal være bedre enn andre. 

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår stigma like lite som jeg forstår sårbarhet. Men har generelt vanskelig for å sette meg i slike ting. 

Men stigma mot psykiske tilstander og lidelser tror jeg tilhører fortiden til. Folk har blitt mye mer opplyste og tolerante har jeg en oppfatning av. Men det kan jo ikke gjelde for alle. Noen er og kommer alltid til å være ignorante.

Forstår heller ikke at noen diagnoser eller tilstander skal være bedre enn andre. 

Folk LATER som om de er blitt mer tolerante i noen settinger ja. 

Men stigma og fordommer slår ut i full blomst i andre settinger.

Standardytring når noen har gjort eller sagt noe litt mer uvanlig : 1. Her snakker vi diagnose! 2. Vedkommende er jo åpembart ikke frisk, og burde reddes fra seg selv. 3. Og slike mennesker går løse rundt i samfunnet!? ( kun ved at de har ytret seg verbalt )

Og så videre 🙂 det høres og leses også litt for ofte til at jeg tror noe særlig på spesiell høy toleranse..fra "folk flest."

Men klart. Når en kjent person står frem med bipolar, angst og spesielt sosial angst, tidligere depresjon og ADHD, så får de jo applaus. Også når de har kommet seg ut av rusmisbruk. 

Det er jo diagnoser de fleste evner å forstå. Det er nok verre når det gjelder andre diagnoser. De ingen vil og tør å stå frem med 🙃

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Folk LATER som om de er blitt mer tolerante i noen settinger ja. 

Men stigma og fordommer slår ut i full blomst i andre settinger.

Standardytring når noen har gjort eller sagt noe litt mer uvanlig : 1. Her snakker vi diagnose! 2. Vedkommende er jo åpembart ikke frisk, og burde reddes fra seg selv. 3. Og slike mennesker går løse rundt i samfunnet!? ( kun ved at de har ytret seg verbalt )

Og så videre 🙂 det høres og leses også litt for ofte til at jeg tror noe særlig på spesiell høy toleranse..fra "folk flest."

Men klart. Når en kjent person står frem med bipolar, angst og spesielt sosial angst, tidligere depresjon og ADHD, så får de jo applaus. Også når de har kommet seg ut av rusmisbruk. 

Det er jo diagnoser de fleste evner å forstå. Det er nok verre når det gjelder andre diagnoser. De ingen vil og tør å stå frem med 🙃

Da skjønner jeg. Ja, du har kanskje rett i det. Vi har jo blitt mestre til å late som. 

AnonymBruker

Jeg har BP og syns absolutt det er stigma rundt den. Tror ikke folk forstår seg på den sykdommen, eller andre store, tunge sykdommer. Mye fordommer og lite kunnskap, som gjelder folk flest (dessverre) 

Anonymkode: a00f6...526

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...