Gå til innhold

Er det galt /rart å ønske trøst som voksen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer an på vil jeg si. Om man konstant føler ett behov for å bli trøstet så er det lurt å snakke med noen om det. Det er slitsomt for én selv og de rundt.

Men om man trenger det til tider så er det overhodet ikke noe galt eller rart.

Som med det meste i livet så handler det om en balanse. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på vil jeg si. Om man konstant føler ett behov for å bli trøstet så er det lurt å snakke med noen om det. Det er slitsomt for én selv og de rundt.

Men om man trenger det til tider så er det overhodet ikke noe galt eller rart.

Som med det meste i livet så handler det om en balanse. 

Men de som skriver dagbøker da?

Anonymkode: 2ad24...442

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men de som skriver dagbøker da?

Snakker vi om livet generelt, eller kun her på DOL?

Hvis det siste, så bør man jo nettopp huske på hva slags forum dette er. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (12 minutter siden):

Snakker vi om livet generelt, eller kun her på DOL?

Hvis det siste, så bør man jo nettopp huske på hva slags forum dette er. 

Sånn begge. Men hva forum er det? Da? 

Så serien om kongen i går, og jeg fikk sterkt inntrykk av at hans taler har trøstet veldig mange voksne ( og yngre ) når det har vært vanskeligheter, kriser og terror i Norge. 

Jeg ser ikke hvorfor voksne ikke skal trenge trøst når det har skjedd noe eller hvis de har det vanskelig. At alle ikke trenger det i like stor grad, betyr ikke at det er rart. Selvstendighet står veldig høyt i Norge- man skal ikke belaste eller trenge andre for mye. Kanskje derfor jeg ikke blir overrasket over spørsmålet 🙂

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

I utgangspunktet skal voksne mennesker klare å trøste seg selv. Men av ulike grunner har noen blitt fratatt muligheten til å lære seg hvordan, og da blir jo saken en annen.

Hvordan skjer det at noen ikke klarer eller vet hvordan trøste seg selv? 

Anonymkode: 33d88...ac8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan skjer det at noen ikke klarer eller vet hvordan trøste seg selv? 

Omsorgsskade. Feks i eupf og andre lidelser. Alle andre med normalt forhold til seg selv og andre kan bekrefte seg selv og trøste seg selv og dermed ikke behøve at andre gjør den jobben. 

Anonymkode: fd623...fc5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Omsorgsskade. Feks i eupf og andre lidelser. Alle andre med normalt forhold til seg selv og andre kan bekrefte seg selv og trøste seg selv og dermed ikke behøve at andre gjør den jobben. 

Hva menes med å bekrefte seg selv og å trøste seg selv? 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (52 minutter siden):

Et forum hvor veldig mange har det vanskelig, har diagnoser og prøver å finne ut av ting. 

Ja enig. Men jeg er litt usikker på hva som menes med trøst og hva som menes med eks støtte? Hva tenker du om det? Grunnen til at jeg spør deg er fordi du virker veldig klok. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja enig. Men jeg er litt usikker på hva som menes med trøst og hva som menes med eks støtte? Hva tenker du om det? Grunnen til at jeg spør deg er fordi du virker veldig klok. 

Takk for fine ord. Nå er jeg ikke noe definisjonsekspert, men tipper trøst er en slags lindring mens støtte handler mer om forståelse og hjelp. På en måte forbi trøsten aktivt, og gjerne med handling.

Tenker da hvis jeg sier at jeg trøster kompisen min kontra jeg støtter han. Da ser man kanskje mer de nyansene?

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Takk for fine ord. Nå er jeg ikke noe definisjonsekspert, men tipper trøst er en slags lindring mens støtte handler mer om forståelse og hjelp. På en måte forbi trøsten aktivt, og gjerne med handling.

Tenker da hvis jeg sier at jeg trøster kompisen min kontra jeg støtter han. Da ser man kanskje mer de nyansene?

Ja det var mer forståelig. Sånn hvis du for han en klem eller noe? 

AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 20.17):

Det å gi seg selv omsorg og selvivaretakelse når man trenger det som mest, dvs. i krevende situasjoner, er noe foreldre skal kunne først gi til sine barn, og senere at barna viderefører til seg selv. Det forutsetter selvsagt foreldre som har kapasitet til å gi denne tryggheten. Jeg tenker også atinnebærer også å takke ja til hjelp fra venner og bekjente, for å få dekket grunnleggende behov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...