Gå til innhold

Noen her med dyssosial personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal man egentlig få den diagnosen? Det er ingen behandling.

Jeg vet ikke heller. Føler det er en diagnose de setter på pasienter som ikke gjør akkurat som de vil 

Anonymkode: bf8ff...bbf

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke heller. Føler det er en diagnose de setter på pasienter som ikke gjør akkurat som de vil 

Kjenner til noen som har diagnosen. 

Er det ingenting du kjenner deg igjen i ? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har empati

Empati eller omsorg  eller beskyttelselsinstinkt? 

Det er dyssosiale som kan true, være voldelige og også til og med torturere personer, men som samtidig beskytter og tar godt vare på familien sin fks. 

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Empati eller omsorg  eller beskyttelselsinstinkt? 

Det er dyssosiale som kan true, være voldelige og også til og med torturere personer, men som samtidig beskytter og tar godt vare på familien sin fks. 

Fins det dyssosiale som genuint bryr seg om sin familie og vil de vel eller beskytte de som du sier? 

Eksen min som fikk den diagnosen var ikke enig i det og således ikke glad for det. Han skjønte jo at da kom han dårligere ut i rettsaken og han prøvde gjentatte ganger å framstille som en empatisk og sympatisk. 

Så det er i alle fall ikke slik at folk med diagnosen alltid liker det/er stolt av det. 

Trinity80 skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt forskjellen på psykopati og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hva er hovedforskjellen?

Psykopater kan skjule at de er psykopater i mange år. De med dyssosial klarer nok ikke det, og klarer de det, så har de vel ikke diagnosen. Omtrent sånn? 

Annonse

AnonymBruker

Det er veldig få mennesker som har ei slik diagnose. Mener det er 2% av befolkningen. Psykopati vises faktisk i hjernen på MR. 
Ofte kamuflerer psykopater trekkene sine ved at de kopierer sosial adferd fra andre. Som f eks å vise omsorg, så gjør de det de ser andre gjør, selv om de ikke føler empati. 
Det er ikke mange som oppsøker en terapeut for å få utredet seg for psykopati. De har sjelden selvinnsikt. 
Men mange har psykopatiske trekk og har ulike former for dysfunksjonell personlighet 

Anonymkode: 8cdb3...1d3

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er veldig få mennesker som har ei slik diagnose. Mener det er 2% av befolkningen. Psykopati vises faktisk i hjernen på MR. 
Ofte kamuflerer psykopater trekkene sine ved at de kopierer sosial adferd fra andre. Som f eks å vise omsorg, så gjør de det de ser andre gjør, selv om de ikke føler empati. 
Det er ikke mange som oppsøker en terapeut for å få utredet seg for psykopati. De har sjelden selvinnsikt. 
Men mange har psykopatiske trekk og har ulike former for dysfunksjonell personlighet 

Anonymkode: 8cdb3...1d3

@Kashmir og @Everybody takk for svar, Anonym også så klart🌷

Endret av Trinity80
Trinity80 skrev (15 timer siden):

Jeg forstår ikke helt forskjellen på psykopati og dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hva er hovedforskjellen?

Jeg har tolket "psykopati" eller sosiopati som begreper som mer brukes på folkemunne. Imidlertid opplever jeg at det til dels også brukes om enkelte former for narsissisme eller varianter av sadistisk pf (ondskap).

Men det korrekte er vel å bruke det om dyssosial/antisosial pf.

kupton skrev (5 minutter siden):

Det er kun kosmetiske ulikheter på dyssosial, antisosial, sosiopat og psykopat. Hos alle er arv/gener den viktigste årsak.

Jeg vet ikke jeg.. men nå får jeg litt oppheng i ulike diagnoser eller "diagnoser'/ tilstander i perioder. Ikke noe sykelig oppheng, men jeg leser ihvertfall mye om det, hører på foredrag osv. Når jeg syns noe høres veldig riktig ut, så søker jeg alltid etter de som er kritiske til det jeg syns virker mest fornuftig og logisk. 

Jeg har fått forståelse av at det er små forskjeller ja. Men alle som er dyssosiale har ikke psykopati. Det er gjengkriminelle i blant annet visse mc- miljø som uten tvil er dyssosiale. De er likevel ikke psykopater og kan være helt dugelige omsorgspersoner for barna sine osv. Hvis du går med på det eksempelet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...