Gå til innhold

Blodprøver Lamictal . Nyrer, lever , hvite blodceller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvor ofte man bør ta blodprøver for å måle serum av Lamictal ?  Kan det øke av "seg selv" over tid selv om man ikke øker dosen? Og hva med lever og nyreverdier osv er det også noe man jevnlig bør måle?  Har du svar på dette @kupton?

Anonymkode: 4bf73...44e

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aldri målt serum, ikke engang da de på sykehuset satt meg opp til 800mg. 

Synes forøvrig det var mer enn hjernen min klarte å godta jeg gikk på, så når jeg ble bedre satt vi den ned til 400mg igjen.

Anonymkode: c1611...a63

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen som vet hvor ofte man bør ta blodprøver for å måle serum av Lamictal ?  Kan det øke av "seg selv" over tid selv om man ikke øker dosen? Og hva med lever og nyreverdier osv er det også noe man jevnlig bør måle?  Har du svar på dette @kupton?

Jeg gjør det slik:
Starter på 25mg og trapper opp etter skjema i Felleskatalogen.

Etter minst 10 dager på 200mg tas serumkonsentrasjon 12 timer etter siste dose. 

Ut fra svaret beregner jeg hva korrekt dose er.

Ny måling gjør jeg dersom det er en god grunn til det: Terapisvikt eller uakseptable bivirkninger. Hvis ikke, kontrollerer jeg ca hvert annet år.

Det er ingen grunn til å ta prøver på lever- og nyrefunksjon kun fordi pasienten bruker Lamictal.

kupton skrev (5 minutter siden):

Jeg gjør det slik:
Starter på 25mg og trapper opp etter skjema i Felleskatalogen.

Etter minst 10 dager på 200mg tas serumkonsentrasjon 12 timer etter siste dose. 

Ut fra svaret beregner jeg hva korrekt dose er.

Ny måling gjør jeg dersom det er en god grunn til det: Terapisvikt eller uakseptable bivirkninger. Hvis ikke, kontrollerer jeg ca hvert annet år.

Det er ingen grunn til å ta prøver på lever- og nyrefunksjon kun fordi pasienten bruker Lamictal.

Det var sånn min daværende lis/psykiater også gjorde det. Med godt resultat. 

Annonse

Drømmeautomat
kupton skrev (På 15.2.2024 den 8.37):

Hvis ikke, kontrollerer jeg ca hvert annet år.

Det er fordi konsentrasjonen kan endre seg, regner jeg med? Min fastlege har ikke sagt noe om oppfølgingskontroller, men han har neppe så mye kunnskap om Lamictal spesifikt.

Drømmeautomat skrev (8 minutter siden):

Det er fordi konsentrasjonen kan endre seg, regner jeg med? Min fastlege har ikke sagt noe om oppfølgingskontroller, men han har neppe så mye kunnskap om Lamictal spesifikt.

Jeg tror fastlegen din si praksis er meget vanlig. Jeg er bare litt ekstra nøye. Jeg vil at når pasienten tar medisin hver eneste dag år etter år, så skal i hvert fall dosen være korrekt.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (12 timer siden):

Vet du hva som gjør at konsentrasjonen kan endre seg? selv om man står på samme dose?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...