Gå til innhold

Hvit februar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar februar uten alkohol, men det hender at jeg får lyst på en øl eller et glass vin.  Er det tegn på alkoholisme?  

Anonymkode: 4ea4b...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar februar uten alkohol, men det hender at jeg får lyst på en øl eller et glass vin.  Er det tegn på alkoholisme?  

Anonymkode: 4ea4b...4f3

Nei, men hvis du blir veldig stressa og desperat over at du ikke kan ta deg en øl eller et glass vin så bør du tenke over alkoholforbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke.

Jeg har lyst på usunnheter (mat med masse ost, sjokolade, burger og kald øl, osv) nokså ofte. Men selv om jeg har øl i kjøleskapet, så drikker jeg ikke øl i tide og utide. Om sommeren frister det ofte med noen kalde øl, hvitvin og reker, eller hva det nå er. Jeg tror ikke man er alkoholiker selv om man liker å kose seg, og så lenge man har noenlunde disiplin på å ikke leve usunt altfor ofte. Det er nok handlingene som avgjør, ikke tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akoi

Nei, det er heller hvor ofte og mye man drikker samt hvorfor man drikker som kan si noe om man har et alkoholproblem. Det hender jeg får skikkelig lyst på en kald øl, ett glass fruktig vin eller litt sjokolade siden hjernen min husker at disse tingene gir en god følelse, men jeg spiser ikke sjokolade eller drikker mer enn 7 enheter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tar februar uten alkohol, men det hender at jeg får lyst på en øl eller et glass vin.  Er det tegn på alkoholisme?  

Anonymkode: 4ea4b...4f3

Det kommer an på situasjonen syns jeg. Dersom jeg satt hjemme alene 14 dager inn i en hvit måned og kjente på skikkelig lyst på øl eller vin ville jeg tenkt at det var et varsko - for meg.  Dersom jeg var ute på en konsert, og mine venner rundt meg drakk vin eller øl og jeg kjente på lyst, ville jeg ikke tolket det likedan. Jeg ville heller ikke tatt det som et dårlig tegn om jeg kjente på lyst et par tre ganger underveis, mens om jeg fikk slike tanker flere ganger i løpet av en uke ville jeg blitt mer betenkt.

Jeg hadde hvit januar forresten, så mine tanker er tuftet på fersk erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på situasjonen syns jeg. Dersom jeg satt hjemme alene 14 dager inn i en hvit måned og kjente på skikkelig lyst på øl eller vin ville jeg tenkt at det var et varsko - for meg.  Dersom jeg var ute på en konsert, og mine venner rundt meg drakk vin eller øl og jeg kjente på lyst, ville jeg ikke tolket det likedan. Jeg ville heller ikke tatt det som et dårlig tegn om jeg kjente på lyst et par tre ganger underveis, mens om jeg fikk slike tanker flere ganger i løpet av en uke ville jeg blitt mer betenkt.

Jeg hadde hvit januar forresten, så mine tanker er tuftet på fersk erfaring :)

Enn om man bytter ut lysten på øl med lysten på sjokolade? Hvis man sitter i sofaen etter middag og får fryktelig lyst på sjokolade? 

Det er vel ikke noe bedre det? 

Jeg mener bare, hvorfor skal man bli mer betenkt på om man har et problem med alkohol? Så lenge man klarer å styre lysten, ikke drikker for å dekke over vonde følelser eller lignende, så er det vel helt okei? 

Sånn tenker jeg om det. 

For meg som jo er avhengig, så har dette endret seg. Før ønsket jeg å drikke (og gjorde det) fordi jeg hadde det vondt, var ensom, kjedet meg etc. Nå har jeg ofte lyst på øl, men det er fordi jeg har lyst til å kose meg, og øl smaker godt samt gir en positiv følelse. Det er altså ikke et misbruks-perspektiv jeg har til det. Jeg tenker ikke det at jeg får lyst på øl er et bevis på at jeg fortsatt ville misbrukt det hvis jeg drakk. Jeg vil bare kose meg. Men enn så lenge tar jeg heller en sjokolade altså. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (10 minutter siden):

Enn om man bytter ut lysten på øl med lysten på sjokolade? Hvis man sitter i sofaen etter middag og får fryktelig lyst på sjokolade? 

Det er vel ikke noe bedre det? 

Jeg mener bare, hvorfor skal man bli mer betenkt på om man har et problem med alkohol? Så lenge man klarer å styre lysten, ikke drikker for å dekke over vonde følelser eller lignende, så er det vel helt okei? 

Sånn tenker jeg om det. 

For meg som jo er avhengig, så har dette endret seg. Før ønsket jeg å drikke (og gjorde det) fordi jeg hadde det vondt, var ensom, kjedet meg etc. Nå har jeg ofte lyst på øl, men det er fordi jeg har lyst til å kose meg, og øl smaker godt samt gir en positiv følelse. Det er altså ikke et misbruks-perspektiv jeg har til det. Jeg tenker ikke det at jeg får lyst på øl er et bevis på at jeg fortsatt ville misbrukt det hvis jeg drakk. Jeg vil bare kose meg. Men enn så lenge tar jeg heller en sjokolade altså. 

For meg - som som ikke er overvektig eller har andre kroppslige utforinger knyttet til sukkerinntak - er det to vidt forskjellige ting å kjenne på et sug etter alkohol vs. et sug etter søtt (eller trening for den saks skyld). Min hverdag har ikke rom for jevnlig beruselse, og jeg ville opplevd at jeg gikk ut over det som var bra for meg om jeg hadde sug etter alkohol daglig. Sjokolade til kaffen daglig er derimot helt ufarlig og uproblematisk for meg.

Du har vært åpen om dine rusutfordringer, og jeg tenker nok at du leker med ilden om du legger til deg en vane der du skal kose deg med en øl litt for ofte, selv om det føles uskyldig der og da. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

For meg - som som ikke er overvektig eller har andre kroppslige utforinger knyttet til sukkerinntak - er det to vidt forskjellige ting å kjenne på et sug etter alkohol vs. et sug etter søtt (eller trening for den saks skyld). Min hverdag har ikke rom for jevnlig beruselse, og jeg ville opplevd at jeg gikk ut over det som var bra for meg om jeg hadde sug etter alkohol daglig. Sjokolade til kaffen daglig er derimot helt ufarlig. 

Joda selve konsekvensene ved å gi etter for lysten er ikke helt den samme, men lysten i seg selv er jo ikke noe farlig. Det er hva man gjør med den lysten man evt burde bli betenkt på tenker jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (6 minutter siden):

Joda selve konsekvensene ved å gi etter for lysten er ikke helt den samme, men lysten i seg selv er jo ikke noe farlig. Det er hva man gjør med den lysten man evt burde bli betenkt på tenker jeg da. 

Jeg tenker på lyst som kroppens språk, og sterkt sug tolker jeg derfor som et uttrykk for at en fysisk eller psykisk avhengighet er utfordret. Dersom jeg hadde latens for at noe var farlig for meg ville jeg tolket et sug som et tegn på at jeg utfordret skjebnen/ ikke hadde kontroll. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker på lyst som kroppens språk, og sterkt sug tolker jeg derfor som et uttrykk for at en fysisk eller psykisk avhengighet er utfordret. Dersom jeg hadde latens for at noe var farlig for meg ville jeg tolket et sug som et tegn på at jeg utfordret skjebnen/ ikke hadde kontroll. 

Hm ja. Vi ser nok litt ulikt på det, men det er jo greit det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Nå har jeg ofte lyst på øl, men det er fordi jeg har lyst til å kose meg, og øl smaker godt samt gir en positiv følelse.

Hvis et er smaken som er tingen så kan du vel drikke alkoholfritt øl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (25 minutter siden):

Hvis et er smaken som er tingen så kan du vel drikke alkoholfritt øl?

Nei det er både smaken og rusen. Ingenting galt i å like rus. Det er helt naturlig i oss. Både mennesker og dyr. 

Hvis det kun var smaken folk flest likte og ikke rusen kunne de jo valgt alkolfritt hele gjengen. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg tenker på lyst som kroppens språk, og sterkt sug tolker jeg derfor som et uttrykk for at en fysisk eller psykisk avhengighet er utfordret. Dersom jeg hadde latens for at noe var farlig for meg ville jeg tolket et sug som et tegn på at jeg utfordret skjebnen/ ikke hadde kontroll. 

Jeg synes dere er litt bastante.

Som et eksempel; da jeg gikk på videregående var jeg veldig ivrig etter å dra på fest. Om det var å henge med venner, drikke alkohol, kline med jenter, ha det gøy eller hva det var, husker jeg ikke helt. Men man oppsøkte det. På samme måte nå 25 år senere, så er det ikke gitt at å drikke vin eller øl kun handler om alkohol. Det kan være gode måltider, sosialt, kos, osv - som man kan synes er gøy eller koselig, lengte etter, men ikke nødvendigvis ha et avhengighetsforhold til vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg undres mer over at noen ser det nødvendig med hvite perioder. Å få lyst på øl eller vin ser jeg ikke noe problem med. Kommer lysten for ofte og du gir etter- da kan det jo bli et problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (10 minutter siden):

Jeg synes dere er litt bastante.

Som et eksempel; da jeg gikk på videregående var jeg veldig ivrig etter å dra på fest. Om det var å henge med venner, drikke alkohol, kline med jenter, ha det gøy eller hva det var, husker jeg ikke helt. Men man oppsøkte det. På samme måte nå 25 år senere, så er det ikke gitt at å drikke vin eller øl kun handler om alkohol. Det kan være gode måltider, sosialt, kos, osv - som man kan synes er gøy eller koselig, lengte etter, men ikke nødvendigvis ha et avhengighetsforhold til vel? 

"Dere" er vel snarere "du" her, altså meg Kayia :) Dere andre tok jo til orde for at det var ufarlig, og mitt svar var en reaksjon på at jeg syns dere var så unisone i retning "nei det er ufarlig å kjenne på sug etter rus".

Jeg prøvde å si at det kan være et dårlig tegn men behøver ikke være det, dvs at det er situasjonsbetinget. Jeg er nemlig helt enig i at det ikke er rart å kjenne på å ha lyst på øl når man er i situasjoner der man er vant til å drikke øl (feks konsert med venner),  men at det kan være et dårlig tegn om man daglig, feks hjemme alene i egen sofa hjemme, kjenner på det samme.

Jeg tenker ikke på rus som noe ugreit sånn generellt sett, rus spiller en viktig funksjon mellom mennesker og har gjort det til alle tider i alle samfunn, men at kraftig og stadig sug etter rus er noe annet.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (6 minutter siden):

"Dere" er vel snarere "du" her, altså meg Kayia :) Dere andre tok jo til orde for at det var ufarlig, og mitt svar var en reaksjon på at jeg syns dere var så unisone i retning "nei det er ufarlig å kjenne på sug etter rus".

Jeg prøvde å si at det kan være et dårlig tegn men behøver ikke være det, dvs at det er situasjonsbetinget. Jeg er nemlig helt enig i at det ikke er rart å kjenne på å ha lyst på øl når man er i situasjoner der man er vant til å drikke øl (feks konsert med venner),  men at det kan være et dårlig tegn om man daglig, feks hjemme alene i egen sofa hjemme, kjenner på det samme.

Jeg tenker ikke på rus som noe ugreit sånn generellt sett, rus spiller en viktig funksjon mellom mennesker og har gjort det til alle tider i alle samfunn, men at kraftig og stadig sug etter rus er noe annet.

Som hi fremkegger det, så er det ikke tegn på noe alkohilisme. Du lager et dramatisk scenario med å forestille deg blant annet "kraftig og stadig sug etter rus" hjemme alene i sofaen. Det har jo null med hva saken handler om her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Hvis et er smaken som er tingen så kan du vel drikke alkoholfritt øl?

Dette er jeg uenig i. Det er nettopp alkohol som er med og gi smak.

Jeg liker godt øl og tar gjerne en alkoholfri øl til maten hvis jeg skal ut og kjøre f.eks. Men det smaker virkelig ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Som hi fremkegger det, så er det ikke tegn på noe alkohilisme. Du lager et dramatisk scenario med å forestille deg blant annet "kraftig og stadig sug etter rus" hjemme alene i sofaen. Det har jo null med hva saken handler om her. 

Ok. Det var ikke et forsøk på å dramatisere, men å nyansere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (2 timer siden):

Hvis et er smaken som er tingen så kan du vel drikke alkoholfritt øl?

Jeg har til nå ikke smakt et eneste alkoholfritt øl som er i nærheten av å smake som vanlig øl. Jeg har prøvd mange typer, for jeg vil gjerne finne en type som jeg kan like, men nei. Jeg drikker heller Farris hvis jeg skal ha alkoholfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Vhanja skrev (1 time siden):

Dette er jeg uenig i. Det er nettopp alkohol som er med og gi smak.

Jeg liker godt øl og tar gjerne en alkoholfri øl til maten hvis jeg skal ut og kjøre f.eks. Men det smaker virkelig ikke det samme.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...