Gå til innhold

Hvit februar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (38 minutter siden):

Jeg har til nå ikke smakt et eneste alkoholfritt øl som er i nærheten av å smake som vanlig øl. Jeg har prøvd mange typer, for jeg vil gjerne finne en type som jeg kan like, men nei. Jeg drikker heller Farris hvis jeg skal ha alkoholfritt.

De fleste sortene smaker tamt, men jeg synes carlsberg alkoholfri er ganske god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babette skrev (1 minutt siden):

De fleste sortene smaker tamt, men jeg synes carlsberg alkoholfri er ganske god.

Enig, kan ikke sammenlignes med ordentlig øl, men Peroni uten alkohol er frisk og god om man ikke tenker på at man egentlig har lyst på en ordentlig halvliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Babette skrev (13 minutter siden):

De fleste sortene smaker tamt, men jeg synes carlsberg alkoholfri er ganske god.

Vel... jeg synes den og er tam. Vi har imidlertid begynt å drikke Radler innimellom.  Den har ca 2,5%, som lettøl altså. Enten ferdiglaget (Hansa har to versjoner), eller mikse selv, av pils og sitronbrus. Det er godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (16 minutter siden):

Jeg har til nå ikke smakt et eneste alkoholfritt øl som er i nærheten av å smake som vanlig øl. Jeg har prøvd mange typer, for jeg vil gjerne finne en type som jeg kan like, men nei. Jeg drikker heller Farris hvis jeg skal ha alkoholfritt.

Jeg anbefaler deg å prøve Brooklyn Special Effects, brygget på basen til Brocklyn Lager. Den er kjempegod, smaker ØL, og fungerte fullgodt til både lutefisk og rakfisk under min hvite måned :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (17 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å prøve Brooklyn Special Effects, brygget på basen til Brocklyn Lager. Den er kjempegod, smaker ØL, og fungerte fullgodt til både lutefisk og rakfisk under min hvite måned :) 

Spennende! Hvor får jeg kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (8 minutter siden):

Spennende! Hvor får jeg kjøpt den?

Jeg er sannelig ikke sikker, men vet at de i Bergen finner den på Meny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kayia skrev (2 minutter siden):

Jeg er sannelig ikke sikker, men vet at de i Bergen finner den på Meny :)

Eh... litt langt til Bergen herfra! Men skal se etter den på Meny her sør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (6 minutter siden):

Eh... litt langt til Bergen herfra! Men skal se etter den på Meny her sør!

Det var det jeg tenkte, at kanskje Meny kanskje fører den også enda lengre sør ;) 

Apropos avsporinger (som var tema i en annen tråd), dette er prima avsporing i beste DOL-ånd spør du meg :D 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (6 timer siden):

Det kommer an på situasjonen syns jeg. Dersom jeg satt hjemme alene 14 dager inn i en hvit måned og kjente på skikkelig lyst på øl eller vin ville jeg tenkt at det var et varsko - for meg.  Dersom jeg var ute på en konsert, og mine venner rundt meg drakk vin eller øl og jeg kjente på lyst, ville jeg ikke tolket det likedan. Jeg ville heller ikke tatt det som et dårlig tegn om jeg kjente på lyst et par tre ganger underveis, mens om jeg fikk slike tanker flere ganger i løpet av en uke ville jeg blitt mer betenkt.

Jeg hadde hvit januar forresten, så mine tanker er tuftet på fersk erfaring :)

Jeg kjenner på lysten når jeg kommer hjem etter en lang dag og setter meg ned, men ikke flere ganger i løpet av uka.  Jeg er ikke mye ute på byen, men var i operaen og det er ikke overraskende at jeg kjente på lyst der i pausen.

Jeg koser meg ofte med vin eller øl hjemme og jeg drikker ikke alkoholfritt øl:)

Anonymkode: 4ea4b...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner på lysten når jeg kommer hjem etter en lang dag og setter meg ned, men ikke flere ganger i løpet av uka.  Jeg er ikke mye ute på byen, men var i operaen og det er ikke overraskende at jeg kjente på lyst der i pausen.

Jeg koser meg ofte med vin eller øl hjemme og jeg drikker ikke alkoholfritt øl:)

Anonymkode: 4ea4b...4f3

Det er totalen som har betydning, og det du beskriver her er hverken et stort forbruk eller et plagsomt eller voldsomt sug. Jeg ville tenkt at det er uproblematisk å oppleve fravær av alkohol på den måten du beskriver her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Munkholm lager er bra. Det er standardvalget når jeg handler inn. Erdinger alkoholfri hveteøl når jeg flotter meg på restaurant. Jeg har smakt Brooklyn special effects og den er bra.

Jeg har ingen hvit måned, men det er sikkert ikke så dumt.

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tar februar uten alkohol, men det hender at jeg får lyst på en øl eller et glass vin.  Er det tegn på alkoholisme?  

Anonymkode: 4ea4b...4f3

Jeg har ofte lyst på øl eller vin, men jeg tenker ikke på at jeg er avhengig av det. Jeg har veldig ofte lyst på lakris eller chips, men vet jo at det ikke er sunt for kroppen å spise det ofte.

Så lysten er der ofte, men viljestyrken til å motstå fristelsene er jo det en bør trene, slik at en ikke gir etter for det som ikke er bra for en, tenker jeg.

Nå etter jul har jeg droppet alkohol og godteri/chips i uka, og trangen til å kose meg med det på ukedagene har faktisk minsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 timer siden):

Jeg har ofte lyst på øl eller vin, men jeg tenker ikke på at jeg er avhengig av det. Jeg har veldig ofte lyst på lakris eller chips, men vet jo at det ikke er sunt for kroppen å spise det ofte.

Så lysten er der ofte, men viljestyrken til å motstå fristelsene er jo det en bør trene, slik at en ikke gir etter for det som ikke er bra for en, tenker jeg.

Nå etter jul har jeg droppet alkohol og godteri/chips i uka, og trangen til å kose meg med det på ukedagene har faktisk minsket. 

Jeg har omtrent samme tilnærming som deg.

Mitt motto er som alltid "Alt med måte". Men dette gjelder ikke bare måtehold med alkohol og usunn mat, det gjelder også prinsippene. Husker jeg havnet ved samme bord som noen ordentlige hengehoder (kjerringer) på en kursmiddag.

De okket seg over at det var altfor sent å spise middag kl. 21.00 ("Nå får jeg garantert halsbrann!"), og alkohol drakk de ALDRI midt i uka. Jaja, tenkte jeg, her har vi noen skikkelige livsnytere... Og det eneste de snakket om bortsett fra all sytingen var egne barn og barnebarn.

Jeg hadde fryktelig lyst til å flytte meg til nabobordet, der diskusjonen gikk friskt om alt og ingenting, latteren satt løst og alle de kjekke mannfolka satt med sine halvlitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (7 timer siden):

Jeg har omtrent samme tilnærming som deg.

Mitt motto er som alltid "Alt med måte". Men dette gjelder ikke bare måtehold med alkohol og usunn mat, det gjelder også prinsippene. Husker jeg havnet ved samme bord som noen ordentlige hengehoder (kjerringer) på en kursmiddag.

De okket seg over at det var altfor sent å spise middag kl. 21.00 ("Nå får jeg garantert halsbrann!"), og alkohol drakk de ALDRI midt i uka. Jaja, tenkte jeg, her har vi noen skikkelige livsnytere... Og det eneste de snakket om bortsett fra all sytingen var egne barn og barnebarn.

Jeg hadde fryktelig lyst til å flytte meg til nabobordet, der diskusjonen gikk friskt om alt og ingenting, latteren satt løst og alle de kjekke mannfolka satt med sine halvlitere.

Som en del her inne har fått med seg, har jeg et ganske liberalt syn på og forhold til alkohol.

Jeg mener vel at det meste er greit, så lenge hensikten er å ha det hyggelig. Det er mye livskvalitet i det.

Det er imidlertid noen ting jeg ikke synes er greit.

1. Å drikke alkohol hvis det er medisinsk kontraindisert (f.eks. ved bruk av beroligende medisin, sterke smertestillende, osv. eller ved tilstander hvor man ikke skal drikke, som graviditet eller amming).

2. Å drikke alkohol for å "løse et problem" eller å "gå til flasken med sin sorg".

3. Ting som åpenbart tyder på fysisk avhengighet av alkohol, som å drikke på morgenen.

4. Drikke så mye alkohol at man gjør ting som kan være skadelig for en selv.

Ellers synes jeg det er komplett uproblematisk om man f.eks. er ute med kolleger etter jobb på en torsdagspils eller koser seg i sola med noen øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (2 timer siden):

Som en del her inne har fått med seg, har jeg et ganske liberalt syn på og forhold til alkohol.

Jeg mener vel at det meste er greit, så lenge hensikten er å ha det hyggelig. Det er mye livskvalitet i det.

Det er imidlertid noen ting jeg ikke synes er greit.

1. Å drikke alkohol hvis det er medisinsk kontraindisert (f.eks. ved bruk av beroligende medisin, sterke smertestillende, osv. eller ved tilstander hvor man ikke skal drikke, som graviditet eller amming).

2. Å drikke alkohol for å "løse et problem" eller å "gå til flasken med sin sorg".

3. Ting som åpenbart tyder på fysisk avhengighet av alkohol, som å drikke på morgenen.

4. Drikke så mye alkohol at man gjør ting som kan være skadelig for en selv.

Ellers synes jeg det er komplett uproblematisk om man f.eks. er ute med kolleger etter jobb på en torsdagspils eller koser seg i sola med noen øl.

Dessuten må det være lov å ta seg en øl kun i eget selskap, enten det er i solveggen, foran TVen eller i badekaret. Smaker ekstra godt etter en lang treningstur.

Ja det er kos og livskvalitet, men dessverre klarer jeg ikke å ignorere det man leser om økt risiko for flere kreftformer (blant annet brystkreft), selv med et beskjedent ukentlig inntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Babette skrev (6 minutter siden):

Dessuten må det være lov å ta seg en øl kun i eget selskap, enten det er i solveggen, foran TVen eller i badekaret. Smaker ekstra godt etter en lang treningstur.

Ja det er kos og livskvalitet, men dessverre klarer jeg ikke å ignorere det man leser om økt risiko for flere kreftformer (blant annet brystkreft), selv med et beskjedent ukentlig inntak.

Jeg ser heller ikke noe galt i å drikke alkohol alene innimellom. Ang det siste, så har jeg ikke helt tatt det innover meg ennå... ignorerer det, men det ligger jo og murrer litt langt bak i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (23 minutter siden):

Jeg ser heller ikke noe galt i å drikke alkohol alene innimellom. Ang det siste, så har jeg ikke helt tatt det innover meg ennå... ignorerer det, men det ligger jo og murrer litt langt bak i hodet...

Det er lettere å det innover seg hvis noen man kjenner blir rammet.  Kjenner en nå som har fjernet deler av tunga ( kreft )og ikke kan spise lenger, men få  inn " maten" på annet vis.  Jeg skal ikke påstå at alkoholen er årsaken, men jeg ser ikke bort i fra at det er det heller. Det var mye kos med alkohol der i gården. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (35 minutter siden):

Jeg ser heller ikke noe galt i å drikke alkohol alene innimellom. Ang det siste, så har jeg ikke helt tatt det innover meg ennå... ignorerer det, men det ligger jo og murrer litt langt bak i hodet...

Jeg tenker at det er greit å nyansere dette, vi snakker jo på generell basis her. Jeg tenker at det er forskjell på å tar en øl i solveggen eller et glass vin i sofaen innimellom og det å drikke tre øl hver eneste kveld. Videre syns jeg det er forskjell på å få lyst på en øl eller et glass vin innimellom, og det å kjenne på et sug dersom man ikke får de to sedvanlige øllene i sofaen hver kveld. Det siste ville vært et varsel for min del, mens det første er helt innafor selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...