Gå til innhold

Hvit februar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

påskelilje
Kayia skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er greit å nyansere dette, vi snakker jo på generell basis her. Jeg tenker at det er forskjell på å tar en øl i solveggen eller et glass vin i sofaen innimellom og det å drikke tre øl hver eneste kveld. Videre syns jeg det er forskjell på å få lyst på en øl eller et glass vin innimellom, og det å kjenne på et sug dersom man ikke får de to sedvanlige øllene i sofaen hver kveld. Det siste ville vært et varsel for min del, mens det første er helt innafor selvfølgelig.

Helt enig med deg i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Det er lettere å det innover seg hvis noen man kjenner blir rammet.  Kjenner en nå som har fjernet deler av tunga ( kreft )og ikke kan spise lenger, men få  inn " maten" på annet vis.  Jeg skal ikke påstå at alkoholen er årsaken, men jeg ser ikke bort i fra at det er det heller. Det var mye kos med alkohol der i gården. 

Kreft i tunga? Det har jeg aldri hørt om 😥 Uff, så fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at det er greit å nyansere dette, vi snakker jo på generell basis her. Jeg tenker at det er forskjell på å tar en øl i solveggen eller et glass vin i sofaen innimellom og det å drikke tre øl hver eneste kveld. Videre syns jeg det er forskjell på å få lyst på en øl eller et glass vin innimellom, og det å kjenne på et sug dersom man ikke får de to sedvanlige øllene i sofaen hver kveld. Det siste ville vært et varsel for min del, mens det første er helt innafor selvfølgelig.

Synes dette er litt interessant, denne differensieringen mellom det normale og det unormale.

Det kan ofte skje når jeg går hjem fra jobb at jeg går forbi et spisested og tenker "nå hadde det vært godt med en burger og et par kalde øl" - jeg er veldig glad i burger og kald øl og det synes på magen 😛 , eventuelt "nå hadde det vært godt med sushi og hvitvin". Det er jo imidlertid sjeldent jeg gjør det. Hvis jeg hadde spist burger og drukket øl hver dag, så er jeg enig i at det ville vært mer problematisk.

Men hva er et "sug"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (16 minutter siden):

Men hva er et "sug"?

Jeg tenker at det er et faresignal og at man blir litt hissig, desperat og sur når man innser at i dag får man ikke øl'ene sine og føler at kroppen "skriker" etter det, at man MÅ ha det. At det er noe i kroppen som bare MÅÅÅÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at det er et faresignal og at man blir litt hissig, desperat og sur når man innser at i dag får man ikke øl'ene sine og føler at kroppen "skriker" etter det, at man MÅ ha det. At det er noe i kroppen som bare MÅÅÅÅ!

Såpass ja :) Høres ut som noe ganske annet enn å ville ha en burger og en øl etter jobb iblant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (48 minutter siden):

Synes dette er litt interessant, denne differensieringen mellom det normale og det unormale.

Det kan ofte skje når jeg går hjem fra jobb at jeg går forbi et spisested og tenker "nå hadde det vært godt med en burger og et par kalde øl" - jeg er veldig glad i burger og kald øl og det synes på magen 😛 , eventuelt "nå hadde det vært godt med sushi og hvitvin". Det er jo imidlertid sjeldent jeg gjør det. Hvis jeg hadde spist burger og drukket øl hver dag, så er jeg enig i at det ville vært mer problematisk.

Men hva er et "sug"?

Jeg tenker at det du beskriver, er bare lysten på noe godt, noe du liker. Slik jeg nesten alltid kunne tenkt meg å spise lakris 😁 Men forskjellen er kanskje det Lillemus skriver, at dersom en blir rastløs, sur eller gretten dersom en ikke får det en kunne ha lyst på, da er det gjerne et sug, og fare på ferde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

@ISW Jeg legger til: Jeg deler dine lyster; på både sushi&hvitvin og på hamburger og øl, så vi kunne jo hatt en hyggelig ettermiddag sammen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (29 minutter siden):

@ISW Jeg legger til: Jeg deler dine lyster; på både sushi&hvitvin og på hamburger og øl, så vi kunne jo hatt en hyggelig ettermiddag sammen 😄

Hehe ja :D

Jeg passerer ofte Solli Plass i Oslo på vei hjem fra jobb, med både Kverneriet og Alex Sushi, det er litt dårlig gjort når jeg er sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (7 minutter siden):

Hehe ja :D

Jeg passerer ofte Solli Plass i Oslo på vei hjem fra jobb, med både Kverneriet og Alex Sushi, det er litt dårlig gjort når jeg er sulten!

Kanskje jeg har gått forbi deg mange ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (35 minutter siden):

Hehe ja :D

Jeg passerer ofte Solli Plass i Oslo på vei hjem fra jobb, med både Kverneriet og Alex Sushi, det er litt dårlig gjort når jeg er sulten!

 

Nicklusheletida skrev (27 minutter siden):

Kanskje jeg har gått forbi deg mange ganger

Tenkte samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Såpass ja :) Høres ut som noe ganske annet enn å ville ha en burger og en øl etter jobb iblant :)

 

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det du beskriver, er bare lysten på noe godt, noe du liker. Slik jeg nesten alltid kunne tenkt meg å spise lakris 😁 Men forskjellen er kanskje det Lillemus skriver, at dersom en blir rastløs, sur eller gretten dersom en ikke får det en kunne ha lyst på, da er det gjerne et sug, og fare på ferde.

Jepp, sånn som min mor ble når vi gjemte tobakken hennes. Da hadde selv Hitler blitt mørkeredd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (39 minutter siden):

 

Jepp, sånn som min mor ble når vi gjemte tobakken hennes. Da hadde selv Hitler blitt mørkeredd!

Huff da 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Huff da 😱

Tobakken var hellig. Sånn var det bare, røykte overalt, selv på sengen. Et under at ikke tepper og sengetøy tok fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Lillemus skrev (36 minutter siden):

Tobakken var hellig. Sånn var det bare, røykte overalt, selv på sengen. Et under at ikke tepper og sengetøy tok fyr.

😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (4 timer siden):

Synes dette er litt interessant, denne differensieringen mellom det normale og det unormale.

Det kan ofte skje når jeg går hjem fra jobb at jeg går forbi et spisested og tenker "nå hadde det vært godt med en burger og et par kalde øl" - jeg er veldig glad i burger og kald øl og det synes på magen 😛 , eventuelt "nå hadde det vært godt med sushi og hvitvin". Det er jo imidlertid sjeldent jeg gjør det. Hvis jeg hadde spist burger og drukket øl hver dag, så er jeg enig i at det ville vært mer problematisk.

Men hva er et "sug"?

Nå må jeg tenke på deltakerne i "My 600 lb life", som inntar sine måltider i senga mens bittesmå hunder kravler omkring. Og det de beskriver som "craving". Jeg synes dette er et veldig treffende uttrykk som ikke oversettes godt nok med "sug".  I mine ører har "craving" sterkere innslag av avhengighet enn "sug".

Siden mange av disse menneskene spiser for å døyve psykisk smerte, er det sammenlignbart med hvordan noen bruker alkohol på en måte som kan være farlig.

De sier også at det er bare mens de spiser at de føler seg lykkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (11 minutter siden):

Nå må jeg tenke på deltakerne i "My 600 lb life", som inntar sine måltider i senga mens bittesmå hunder kravler omkring. Og det de beskriver som "craving". Jeg synes dette er et veldig treffende uttrykk som ikke oversettes godt nok med "sug".  I mine ører har "craving" sterkere innslag av avhengighet enn "sug".

Siden mange av disse menneskene spiser for å døyve psykisk smerte, er det sammenlignbart med hvordan noen bruker alkohol på en måte som kan være farlig.

De sier også at det er bare mens de spiser at de føler seg lykkelig.

Sukker (karbohydrater) utløser endorfiner i hjernen, altså får den belønning (i form av lykkefølelse) av å spise sukker og vil stadig ha mer for å oppnå ønsket virkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt at en måte å teste om man har en avhengighet på er å la være å gjøre det man pleier en gang og se om det er noe man sliter med.

F.eks så kan man godt slappe av med et par øl en fredag etter jobb uten at det er et problem. Men hvis man lar være en fredag og da sliter og tenker mye på den ølen, så kan det være et problem. Gjelder også andre ting, som f.eks røyk, sjokolade, trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (2 timer siden):

Nå må jeg tenke på deltakerne i "My 600 lb life", som inntar sine måltider i senga mens bittesmå hunder kravler omkring. Og det de beskriver som "craving". Jeg synes dette er et veldig treffende uttrykk som ikke oversettes godt nok med "sug".  I mine ører har "craving" sterkere innslag av avhengighet enn "sug".

Siden mange av disse menneskene spiser for å døyve psykisk smerte, er det sammenlignbart med hvordan noen bruker alkohol på en måte som kan være farlig.

De sier også at det er bare mens de spiser at de føler seg lykkelig.

Jeg er ikke helt enig. 

Jeg kan si at jeg craver noe, og det er da noe godt som sjokolade eller fet mat. Russug er noe annet. Det kan jeg gå gjennom ild og vann for å få hvis det blir ille nok. Kan ruinere livet mitt for. 

Det gjør jeg ikke med cravings. Jeg har lyst på øl om dagen, men vil ikke gå så langt som å si at jeg har russug. Det er en helt annen følelse enn en craving. 

Men det blir nok litt subjektivt akkurat hva man legger i ordene. Samt hva ens forhold er til dette, for ikke alle har opplevd hvor sterkt et slik sug/en cravings er (alt ettersom hva man kaller det). Jeg hadde ikke opplevd det før jeg faktisk var avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (23 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig. 

Jeg kan si at jeg craver noe, og det er da noe godt som sjokolade eller fet mat. Russug er noe annet. Det kan jeg gå gjennom ild og vann for å få hvis det blir ille nok. Kan ruinere livet mitt for. 

Det gjør jeg ikke med cravings. Jeg har lyst på øl om dagen, men vil ikke gå så langt som å si at jeg har russug. Det er en helt annen følelse enn en craving. 

Men det blir nok litt subjektivt akkurat hva man legger i ordene. Samt hva ens forhold er til dette, for ikke alle har opplevd hvor sterkt et slik sug/en cravings er (alt ettersom hva man kaller det). Jeg hadde ikke opplevd det før jeg faktisk var avhengig. 

Hm. Her tror jeg ikke at det handler om grad av avhengighet, men heller gevinsten ved å innta det en har sug på. Spiser man for mye, så føles det etterhvert ubehagelig. Det kan føles som en nedtur og bli deprimerende hvis en er for mett etter å ha spist mye usunn mat. Gevinsten er mer i øyeblikket. Alkohol har ikke den effekten, for det føles jo ofte bedre jo mer en drikker. Jeg vet jo alt om det. Det er ingenting som føles negativt hvis en "vedlikeholder" rusen- tvert i mot. Fortsetter du å spise derimot, så føles det verre og verre etterhvert, så når du fortsetter likevel å spise, så er det i mitt syn like mye avhengighet som å ruse seg. Minst. Siden en ikke får noen god effekt i det hele tatt annet enn i øyeblikket. Og likevel klarer man ikke å la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (28 minutter siden):

Hm. Her tror jeg ikke at det handler om grad av avhengighet, men heller gevinsten ved å innta det en har sug på. Spiser man for mye, så føles det etterhvert ubehagelig. Det kan føles som en nedtur og bli deprimerende hvis en er for mett etter å ha spist mye usunn mat. Gevinsten er mer i øyeblikket. Alkohol har ikke den effekten, for det føles jo ofte bedre jo mer en drikker. Jeg vet jo alt om det. Det er ingenting som føles negativt hvis en "vedlikeholder" rusen- tvert i mot. Fortsetter du å spise derimot, så føles det verre og verre etterhvert, så når du fortsetter likevel å spise, så er det i mitt syn like mye avhengighet som å ruse seg. Minst. Siden en ikke får noen god effekt i det hele tatt annet enn i øyeblikket. Og likevel klarer man ikke å la være. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener nå. Jeg har ikke sagt man ikke kan bli avhengig av mat. Jeg bare sa hva jeg mener om ordet craving og sug. Uavhengig av om det et mat eller rus. 

Men jeg er uenig i at det bare fortsetter å føles godt når man ruser seg. Det blir en tvangspreget greie å sette den ene sprøyten etter den andre. Selv om en ikke engang vil. Og jeg har mange ganger sitter der gradvis fullere med masse fæle følelser knyttet til det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...