Gå til innhold

Hvor gammel kan man egentlig max være når man utvikler personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan man f. Eks bli syk av eupf i en alder av 30år når man ikke har hatt noe symptomer på den tidligere (ihvertfall isåfall i veldig liten grad)? 

Eller er det noe kriterier at den nå ha oppstått i ungdomsår? 

Anonymkode: 749ad...f6e

Fortsetter under...

AnonymBruker

Disse symptomene kan være lik mange andre ting. Det er normalt å føle sinne, kjenne på urettferdighet og ulike følelser uten at det er en diagnose. 
man kan være sint og frustrert av en grunn 

Anonymkode: fd5d4...223

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man f. Eks bli syk av eupf i en alder av 30år når man ikke har hatt noe symptomer på den tidligere (ihvertfall isåfall i veldig liten grad)? 

Eller er det noe kriterier at den nå ha oppstått i ungdomsår? 

Tilstanden debuterer typisk i ganske tidlige ungdomsår, og brenner gjerne ut/fader noe ut desto jo eldre man er.

Det er ikke eupf man automatisk ville tenkt i din situasjon når det ikke har vært så mye spor av diagnosen fra tidligere. 

Anonymkode: ef761...072

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tilstanden debuterer typisk i ganske tidlige ungdomsår, og brenner gjerne ut/fader noe ut desto jo eldre man er.

Det er ikke eupf man automatisk ville tenkt i din situasjon når det ikke har vært så mye spor av diagnosen fra tidligere. 

edit: legger ved denne:

Utvikler seg i ungdomsårene

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse kommer oftest til uttrykk i ungdomsårene, og kan være vanskelig å skille fra «vanlige» ungdomsproblemer som er knyttet til identitet og sterke følelser og meninger. Ved emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er disse problemene forsterket og ofte kombinert med angst, depresjon, ADHD, spiseforstyrrelser, selvskading eller skadelig bruk av rusmidler.

https://sml.snl.no/emosjonelt_ustabil_personlighetsforstyrrelse

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor fikk glitter den så sent da? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Fordi «oftest i ungdomsårene» ikke betyr «alltid i ungdomsårene». Dessuten, selv om man får diagnose kår man er voksen kan man jo ha hatt den siden ungdomsårene, bare ikke blitt utredet

Anonymkode: 42797...f84

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi «oftest i ungdomsårene» ikke betyr «alltid i ungdomsårene». Dessuten, selv om man får diagnose kår man er voksen kan man jo ha hatt den siden ungdomsårene, bare ikke blitt utredet

Anonymkode: 42797...f84

Som jeg har sagt så hadde jeg ikke symptomer forenelig med det før da. Utløsende faktor hos meg var samlivsbrudd og reaksjon på et forhold hvor jeg ble psykisk mishandlet. 

Jeg fungerte helt fint i hverdagen bortsett fra depresjoner. Fint som i ikke dårligere enn andre. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg aner ikke hvem glitter er og skriver derfor generelt. Slik Anonymf84 korrekt skriver betyr ikke oftest alltid. Det er en diagnose som ikke dukker opp over natten, vi snakker om vedvarende mønstre i atferd og tanker. Vanskene skal ha vart i flere år. I blant kan det også være andre diagnoser og symptomer som gjør at man skal være varsom med å trekke slutninger og der en må sortere hvilke symptomer som hører til hva. Det betyr at noen også får diagnosen i voksen alder. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...