Gå til innhold

Henger hypoman-tilstand og angst sammen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er under utredning for Bipolar type 2 og behandler mener nå at jeg er hypoman. Jeg har også merket endring i humør i det siste, hvor jeg blant annet føler meg mer løssluppen, gladere og utadvent.

Men når jeg følger det jeg har lyst til eller gjør ting pga hypomani så merker jeg også økt angst, litt sånn at jeg får angst rundt det jeg gjør, selv om det føles det godt.

Henger dette sammen med at jeg er hypoman nå? At når man gjør ting som hypomanien vil så øker det angsten også? Merker jeg til tider også er mer irritabel. Andre som kjenner seg igjen i dette som også har bipolar?

Anonymkode: 29f69...ad0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/478577-henger-hypoman-tilstand-og-angst-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke merket noen sammenheng med at når jeg gjør ting som hypoman så får jeg angst, men jeg opplever angst under hypomani etter hvert som jeg har gått lenge uten søvn. Ene gangen begynte jeg å få vrangforestillinger også og da hadde jeg mye angst. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Selv ikke om du følger alt du har lyst til?

Anonymkode: 29f69...ad0

Nei. Jeg gjør jo det fordi jeg er uovervinnelig, alt jeg gjør er fordi jeg vil, kjøpt biler, reiser mye og får endel gjeld hver gang, koser meg max da.

Etterpå når jeg må rydde opp etter meg selv, da kommer en voldsom angst. 

Anonymkode: 77ebc...45f

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei. Jeg gjør jo det fordi jeg er uovervinnelig, alt jeg gjør er fordi jeg vil, kjøpt biler, reiser mye og får endel gjeld hver gang, koser meg max da.

Etterpå når jeg må rydde opp etter meg selv, da kommer en voldsom angst. 

Men hvorfor stopper du det ikke før det går så langt?

Anonymkode: 75b43...88b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor stopper du det ikke før det går så langt?

Anonymkode: 75b43...88b

Fordi det ikke alltid går. Ikke akkurat som man setter seg i unødvendig gjeld fordi man har lyst eller mulighet til å la være.

Kun de siste årene det virker som løsningen er funnet. 3 år siden sist.

Med tanke på jeg er middelaldrende, så har jeg fikset opp i eget rot mange, mange ganger. Det gir faktisk en stolthetfølelse av å fått til.

AnonymBruker

Er ikke hele greia med hypomani som diagnostisk tilstand at man ikke gjør de helt sinnsyke tingene og kan la være å selge huset og kjøpe dumme ting for pengene? Om du egentlig er manisk vil folk merke det, manier havner ofte på sykehuse, gjerne på tvang, man kan ikke ha mani uten at det er synlig. Dermed er tilstanden du beskriver merkelig, høres ikke ut som hypomani, med mindre du i tillegg har lav impulsevne som grunnleggende personlighetstrekk 

Anonymkode: c0f91...763

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke hele greia med hypomani som diagnostisk tilstand at man ikke gjør de helt sinnsyke tingene og kan la være å selge huset og kjøpe dumme ting for pengene? Om du egentlig er manisk vil folk merke det, manier havner ofte på sykehuse, gjerne på tvang, man kan ikke ha mani uten at det er synlig. Dermed er tilstanden du beskriver merkelig, høres ikke ut som hypomani, med mindre du i tillegg har lav impulsevne som grunnleggende personlighetstrekk 

Når jeg klarer å fikse opp i gjelden jeg skaffer meg, så sier det seg selv at jeg har rimelig kontroll på ting.

Nå har jeg BP1, så har både manier og hypomanier, men oftest blandede episoder. Alle 3 synes veldig godt for de rundt meg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når jeg klarer å fikse opp i gjelden jeg skaffer meg, så sier det seg selv at jeg har rimelig kontroll på ting.

Nå har jeg BP1, så har både manier og hypomanier, men oftest blandede episoder. Alle 3 synes veldig godt for de rundt meg.

Virker ikke medisiner? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virker ikke medisiner? 

Nå ser det ut til at de gjør det. Men der har nok mye med at etter flere tiår er jeg meget godt kjent med når jeg er på vei opp og da "tar" det før det er for sent, søvn, søvn og søvn er viktigest. Nedover går jeg uansett, men ikke helt ned til alvorlig depresjon lengre. Så håper det forblir slik.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...