Gå til innhold

Er det vanlig å gråte av foreldre som krangler når man er 21?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Er 21 snart 22. Når foreldrene mine krangler så gråter jeg, skjelver, får høy puls, og får svake selvmordstanker. Og det er når jeg er i en god periode. Så det betyr at jeg går fra å være glad eller helt nøytral til det. Når jeg hører at de begynner å krangle. Er dette normale følelser eller er det noe jeg må jobbe med? Og med krangling mener jeg helt alminnelig krangling. 

Fortsetter under...

Om du har opplevd at de har kranglet som barn/ungdom, tenker jeg at det kan være en naturlig reaksjon. Som barn opplever en da kanskje å bli oversett, det virker truende/skummelt, en vet ikke hva en skal gjøre. Det oppstår mange konfliktfylte følelser - og de er der også som voksen... Reagerer du slik når du ser at andre krangler, f.eks. på et utested, på gata etc., eller er det kun de du har en relasjon til?

Det viktige er va du gjør i dag for å ta vare på deg selv i en slik situasjon?

Den forsvunne diamanten
Eva Sofie skrev (55 minutter siden):

Om du har opplevd at de har kranglet som barn/ungdom, tenker jeg at det kan være en naturlig reaksjon. Som barn opplever en da kanskje å bli oversett, det virker truende/skummelt, en vet ikke hva en skal gjøre. Det oppstår mange konfliktfylte følelser - og de er der også som voksen... Reagerer du slik når du ser at andre krangler, f.eks. på et utested, på gata etc., eller er det kun de du har en relasjon til?

Det viktige er va du gjør i dag for å ta vare på deg selv i en slik situasjon?

Jeg reagerer ikke sånn når det ikke er foreldrene mine. De har sluttet å krangle nå og stemningen er bra igjen så det går bedre nå. Har prøvd å gjøre pusteøvelser og prøvd teknikkene psykologen ga meg. Psykologen sa jeg kunne være litt detektiv å se litt objektivt på hvorfor de krangler. Også fikk jeg trøst av mamma siden hun merket jeg gråt.
Resten av dagen tenker jeg å ta det litt rolig siden jeg har hatt travle dager å mye å gjøre i det siste. Så var allerede litt overstimulert. De har kranglet en del gjennom oppveksten og jeg har hatt en traumediagnose som jeg fikk av drikkingen til faren min. Han drikker ikke nå lenger. Men tror konflikter og sånn kan trigge en del. Takk for fint svar❤️

Det er ikke akkurat normalt, men at du gjør det kan være helt forståelig likevel. Takler ikke krangling selv og tror alltid at det vil ende med vold uansett, og det er jo fordi jeg har vært vitne til mye og ganske brutal vold. En helt naturlig reaksjon da, så selv om jeg ikke gråter så reagerer jeg veldig når jeg hører det. Tenker bare at det ikke er så rart at jeg gjør det og håper de gir seg. Slitsomt med så mye adrenalin, men heldigvis er det jo ikke ofte jeg er vitne til det. De fleste krangler uten at det ender dramatisk heldigvis  🙂

Jeg ser ikke på det som noe unormalt. Det er stor forskjell på hvor lett folk tar til tårene. Det kommer også an på hvor stygg krangelen er. Du er fortsatt ung og det er naturlig at en konflikt mellom foreldrene dine går inn på deg.

Den forsvunne diamanten
Kashmir skrev (3 timer siden):

Det er ikke akkurat normalt, men at du gjør det kan være helt forståelig likevel. Takler ikke krangling selv og tror alltid at det vil ende med vold uansett, og det er jo fordi jeg har vært vitne til mye og ganske brutal vold. En helt naturlig reaksjon da, så selv om jeg ikke gråter så reagerer jeg veldig når jeg hører det. Tenker bare at det ikke er så rart at jeg gjør det og håper de gir seg. Slitsomt med så mye adrenalin, men heldigvis er det jo ikke ofte jeg er vitne til det. De fleste krangler uten at det ender dramatisk heldigvis  🙂

Ja jeg kan jo se det også kan være forståelig men ikke helt normalt og.

Annonse

Den forsvunne diamanten
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke på det som noe unormalt. Det er stor forskjell på hvor lett folk tar til tårene. Det kommer også an på hvor stygg krangelen er. Du er fortsatt ung og det er naturlig at en konflikt mellom foreldrene dine går inn på deg.

Takk for fint svar☺️ ja det er sikkert naturlig også!

AnonymBruker

Foreldre trenger ikke krangle og være høylytte. Fortell de hva det gjør mot deg. 
Har de alltid holdt på slik så er det jo ikke rart kroppen reagerer. 
Tåler ikke uro og krangling selv, da får jeg indre uro og blir veldig redd. 
Har opplevd høylytt krangling av foreldre som barn, og når du da ligger på et annet rom virker det mye verre fordi du ikke vet hva det dreier seg om eller hva som skjer. 
Har mann og snart voksne barn, og vi har aldri kranglet høylytt. Har heller aldri skreket til barna. Takler ikke kommunisere med krangel eller roping 

Anonymkode: ea8cb...60c

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (20 timer siden):

Er 21 snart 22. Når foreldrene mine krangler så gråter jeg, skjelver, får høy puls, og får svake selvmordstanker. Og det er når jeg er i en god periode. Så det betyr at jeg går fra å være glad eller helt nøytral til det. Når jeg hører at de begynner å krangle. Er dette normale følelser eller er det noe jeg må jobbe med? Og med krangling mener jeg helt alminnelig krangling. 

Det er ikke veldig vanlig å få selvmordstanker av foreldre som krangler når man er voksen. Men det henger vel sammen med sykdommen din og da er det lite mening i å spørre om hva som er vanlig 

Anonymkode: 11d40...07f

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Foreldre trenger ikke krangle og være høylytte. Fortell de hva det gjør mot deg. 
Har de alltid holdt på slik så er det jo ikke rart kroppen reagerer. 
Tåler ikke uro og krangling selv, da får jeg indre uro og blir veldig redd. 
Har opplevd høylytt krangling av foreldre som barn, og når du da ligger på et annet rom virker det mye verre fordi du ikke vet hva det dreier seg om eller hva som skjer. 
Har mann og snart voksne barn, og vi har aldri kranglet høylytt. Har heller aldri skreket til barna. Takler ikke kommunisere med krangel eller roping 

Anonymkode: ea8cb...60c

De forstår hva det gjør med meg så de prøver sitt beste for at det ikke skal skje for ofte men noen ganger skjer det av likevel.

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke veldig vanlig å få selvmordstanker av foreldre som krangler når man er voksen. Men det henger vel sammen med sykdommen din og da er det lite mening i å spørre om hva som er vanlig 

Anonymkode: 11d40...07f

Nei akkurat det med selvmordstanker er kanskje ikke så vanlig. Ja det er kanskje sant.

Den forsvunne diamanten
Everybody skrev (17 timer siden):

Hva med å finne noe eget sted å bo?

Jeg har tenkt tanken men det er dyrt, redd for å bli dårlig og ingen merker det, trenger en del hjelp av familien i dårlige perioder osv. Det er en del ting som må på plass hvis jeg skal flytte ut. Vet ikke hvor jeg begynner🫤

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...