Gå til innhold

Jeg lurer på om det jeg egentlig har er en personlighetsforstyrrelse og ikke ocd?

Anbefalte innlegg

Får noen tanker av tilbakemeldinger her. Og av å lese andres innlegg. At ting ikke er helt "normalt" i hodet mitt er innlysende også for meg, men jeg grubler vanligvis ikke så mye på det. Jeg grubler ikke nå heller, men sitter her og tenker mens jeg tegner og maler, og jeg vet ikke hvor viktig det er heller. Men altså. Det virker som om ocd er mer omfattende enn hvordan jeg har det. Det jeg sliter mye med er å ha kontroll, og jeg må gjøre alt bra. Det er liksom lite som er "godt nok" her. Det skal koste blod, svette og tårer ( selv om jeg ikke gråter ) 

Det jeg likevel tenker en del på er at jeg blir så sykt irritert på overfladiskhet og vulgæritet. At folk nedvurderer og hakker på andre med ufinheter og hets. Jeg kan bli regelrett forbannet, men så kan jeg tenke også at : herregud så deilig det må være å få det ut!  ( uten å være så "diplomatisk" ) og kanskje tåler mottager det veldig godt også? Jeg tåler jo kjeft selv, men kan ikke tillate meg å svare med samme mynt. Litt sånn motsigelse der. Ikke bare litt heller. 

Og det at jeg må ha kontroll til enhver tid. Vite hva som skjer og vite hvem og hva. Oversikt er det viktigste for meg. 

En annen ting er at jeg går ikke så mye i meg selv. Det er alkkurat som om jeg må forstå omgivelsene før jeg skjønner meg selv?  

Hodet går på høygir veldig mye. Jeg kan sitte her og ha quiz med meg selv hele kvelder istedenfor å "slappe av" med en film eller serie. 

Det er også periodevis her. At jeg klarer meg helt ok i lange tider, og så er det plutselig noe som skjer som jeg ikke har kontroll over, og da er det enormt med adrenalin. Sånn superstress.

Jeg har riktignok bakteriefobi, og vasker og styrer, men det stresser meg ikke- det er rutine. 

Jeg har også tvangshandlinger som handler mye om tall og telling 🙃 det kan være ekstremt noen ganger. Jeg tar aldri på dørhåndtak og ikke folk i hånden. Sånne særheter.

Men det er det med at alt må gjøres best mulig og at jeg hater overfladiskhet og slurv. Jeg blir så irtitert. Selv om jeg intellektuelt skjønner at det kan være helt ok iblant. Og ikke minst avslapoende. 

Og det med at folk må "oppføre seg", og ihvertfall ikke være vulgære. Det er ikke nornalt eller sunt å bli så sykt irritert jeg kan bli av sånt! 

Så jeg vet ikke. 

Jeg har tegnet og malt to illustrasjoner her som jeg er fornøyd med da. Mens tankene har har kommet. Jeg fikk  løsningsord i forrige tråd : det er ikke så vanskelig å tegne en liten mus. 😀 Da løsnet det litt her! 

Fortsetter under...

Hva har behandler tenkt om noe sånt da? Ser Kupton sier det er fornuftige tanker, men burde det ikke blitt fanget opp? 

Jeg har trekk fra tvangspreget personlighetsforstyrrelse, men ikke nok til diagnose. Vet egentlig ikke helt hva det er jeg har av symptomer som er tvangspreget. Annet enn å være opptatt av klokkeslett. Men så har jeg jo asperger. 

Men skal ikke en personlighetsforstyrrelse gå veldig ut over en persons fungering? Hvordan synes du behovet for kontroll (og også kontroll over andre? Tenker på det med at du blant annet blir så trigget av det du definerer som å være vulgær) påvirker din daglige fungering med både deg selv og andre i hverdagen? 

Jeg har egentlig lite peiling på denne type pf, men det er hva jeg tenkte litt på ut av det du skrev. 

Hva skjer egentlig dersom noen nær deg, eller her på forum for den saks skyld, handler/uttaler seg på en måte som ikke passer inn i boksen din? 

Du trenger ikke svare så mye, det var mer retoriske spørsmål. :)

Nå har vi vært ganske åpne og nysgjerrige her inne, noe som i hvert fall jeg setter pris på. Om dette skaper noe problemer for deg i livet eller er plagsomt, så tenker jeg at det burde tas opp til vurdering. Man får veldig mye for å være åpen mot seg selv.

Har lurt på om jeg har ett par ting selv, og fått det avklart - det var utrolig deilig å bli kvitt de tankene om meg selv.

Synes at du skal vite om du lurer. Virkelig. 

Annonse

Glitter skrev (5 minutter siden):

Hva har behandler tenkt om noe sånt da? Ser Kupton sier det er fornuftige tanker, men burde det ikke blitt fanget opp? 

Jeg har trekk fra tvangspreget personlighetsforstyrrelse, men ikke nok til diagnose. Vet egentlig ikke helt hva det er jeg har av symptomer som er tvangspreget. Annet enn å være opptatt av klokkeslett. Men så har jeg jo asperger. 

Men skal ikke en personlighetsforstyrrelse gå veldig ut over en persons fungering? Hvordan synes du behovet for kontroll (og også kontroll over andre? Tenker på det med at du blant annet blir så trigget av det du definerer som å være vulgær) påvirker din daglige fungering med både deg selv og andre i hverdagen? 

Jeg har egentlig lite peiling på denne type pf, men det er hva jeg tenkte litt på ut av det du skrev. 

Hva skjer egentlig dersom noen nær deg, eller her på forum for den saks skyld, handler/uttaler seg på en måte som ikke passer inn i boksen din? 

Du trenger ikke svare så mye, det var mer retoriske spørsmål. :)

Jeg fikk jo " diagnosen" da jeg var innlagt for depresjon for noen år siden. Og jeg tenker at det ikke er så rart siden tvang ble ekstremt den perioden. Det var helt jævli fordi jeg ikke hadde kontroll på hverken meg selv eller omgivelsene. 

Jeg fungerer jo ok, men er ikke glad i å være for sosial. Det sliter meg fullstendig ut. Så jeg har kontakt og samvær med andre i moderate memgder for å si det sånn. Jeg liker jo mennesker, men å omgås blir nok slitsomt i lengden. Så har jeg en side som ofte snakker moral, og det er irriterende og slitsomt både for andre og meg. Jeg har klart å skjerpe meg en del, men har litt å gå på der... 🙃 men jeg er ikke strengere mot andre enn med meg selv. Jeg har jo mitt på samvittigheten også, og unnskylder ikke meg selv mer enn jeg unnslylder andre. Håper jeg ihvettfall! Det er ikke så godt å vite mtp selvinnsikt. 

Jeg blir mao forbannet både på meg selv og andre om vi handler og sier noe utenfor den boksen. Heldigvis opplever jeg det sjelden. Fotdi jeg jo da er ganske usosial og holder meg innenfor grensene. Men jeg får jo lyst til å jobbe litt med dette. Ikke sånn selvsentrert, men mer avslappet. 

Jeg vet ikke om jeg svarte forståelig 😀

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk jo " diagnosen" da jeg var innlagt for depresjon for noen år siden. Og jeg tenker at det ikke er så rart siden tvang ble ekstremt den perioden. Det var helt jævli fordi jeg ikke hadde kontroll på hverken meg selv eller omgivelsene. 

Jeg fungerer jo ok, men er ikke glad i å være for sosial. Det sliter meg fullstendig ut. Så jeg har kontakt og samvær med andre i moderate memgder for å si det sånn. Jeg liker jo mennesker, men å omgås blir nok slitsomt i lengden. Så har jeg en side som ofte snakker moral, og det er irriterende og slitsomt både for andre og meg. Jeg har klart å skjerpe meg en del, men har litt å gå på der... 🙃 men jeg er ikke strengere mot andre enn med meg selv. Jeg har jo mitt på samvittigheten også, og unnskylder ikke meg selv mer enn jeg unnslylder andre. Håper jeg ihvettfall! Det er ikke så godt å vite mtp selvinnsikt. 

Jeg blir mao forbannet både på meg selv og andre om vi handler og sier noe utenfor den boksen. Heldigvis opplever jeg det sjelden. Fotdi jeg jo da er ganske usosial og holder meg innenfor grensene. Men jeg får jo lyst til å jobbe litt med dette. Ikke sånn selvsentrert, men mer avslappet. 

Jeg vet ikke om jeg svarte forståelig 😀

Jo tror jeg skjønner litt. Det virker jo som at du har valgt å skjerme deg fra en del av ubehaget du kan oppleve rundt dette. Så da er vel spørsmålet om du trives med å ha det sånn eller om du skulle ønske det var annerledes? 

For øvrig da jeg nå nylig var i rusbehandling så ble mine tvangstrekk mer tydelig. Tror det kom av å være i litt kaotiske omgivelser jeg ikke kunne regulere. Kanskje litt sånn som du da du var innlagt, bare at jeg hadde det mildere tror jeg nok. 

Trinity80 skrev (23 minutter siden):

Nå har vi vært ganske åpne og nysgjerrige her inne, noe som i hvert fall jeg setter pris på. Om dette skaper noe problemer for deg i livet eller er plagsomt, så tenker jeg at det burde tas opp til vurdering. Man får veldig mye for å være åpen mot seg selv.

Har lurt på om jeg har ett par ting selv, og fått det avklart - det var utrolig deilig å bli kvitt de tankene om meg selv.

Synes at du skal vite om du lurer. Virkelig. 

Ja. Det er det med å være ærlig med seg selv. Og også ta til seg tilbakemeldinger! Der sliter jeg litt må jeg innrømme. Folk må være..saklige 🙃 da hører jeg etter. Blir det for følelselstyrt ignorerer jeg. Jeg tror kanskje det blir litt svart/ hvitt her iblant. For å være ærlig. 

Glitter skrev (Akkurat nå):

Jo tror jeg skjønner litt. Det virker jo som at du har valgt å skjerme deg fra en del av ubehaget du kan oppleve rundt dette. Så da er vel spørsmålet om du trives med å ha det sånn eller om du skulle ønske det var annerledes? 

For øvrig da jeg nå nylig var i rusbehandling så ble mine tvangstrekk mer tydelig. Tror det kom av å være i litt kaotiske omgivelser jeg ikke kunne regulere. Kanskje litt sånn som du da du var innlagt, bare at jeg hadde det mildere tror jeg nok. 

Jeg trives jo. Jeg gjør faktisk det sånn 90 % av tiden. Men nå går jeg ikke akkurat utenfor min komfortsone heller. Jeg hadde kanskje hatt litt godt av det... hm

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg trives jo. Jeg gjør faktisk det sånn 90 % av tiden. Men nå går jeg ikke akkurat utenfor min komfortsone heller. Jeg hadde kanskje hatt litt godt av det... hm

Ja kanskje det. Men det er jo så deilig å bare være i den sonen. 😅

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...