AnonymBruker Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar Jeg har ganske nylig, i voksen alder, fått diagnosen sisial angst, selv om mye tyder på at jeg har hatt det i mange år. Jeg fikk diagnosen på bakgrunn av omfattende sisial isolasjon over tid, at jeg blir veldig sliten av sosialt samvær og fordi jeg kan ha ganske voldsomme reaksjoner på avvisninger (både reelle og de mer vage følelsene av utenforskap). I lys av dette har jeg begynt å legge merke til et trekk ved meg selv som har vært med meg så lenge jeg kan huske. En slags for hypersensitivitet i forhold hvordan folk oppfatter det jeg sier. Hvis jeg sier noe som er litt utenfor hverdagslig/ufarlig prat, for eksempel noe littegrann kritisk om noe/noen, noe litt bastant eller noe jeg føler ikke var så godt formulert så kan jeg bruke mye tid på å bekymre meg for hvordan dette ble oppfattet og hvordan jeg blir oppfattet i lys av dette osv. Får et sterkt behov for å rette opp det jeg er redd for ble en misforståelse. Noen ganger "retter" jeg opp der og da i samtalen, andre ganger legger jeg planer for hvordan jeg skal rette opp neste gang vi møtes og av og til greier jeg ikke å vente og må sende personen melding og få oppklart den innbilte misforståelsen. Ofte viser det jo seg at det å rette opp var unødvendig, andre ganger viser det seg at det faktisk var lurt. Mitt spørsmål er om dette, som er en veldig integrert del av personligheten min, er vanlig i sosial angst? Det er jo utvilsomt et nevrotisk trekk, men jeg er såpass nydiagnotisert at jeg ikke har lært alt om hva denne diagnosen faktisk kan romme. Anonymkode: f50e2...761 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478734-er-dette-typiske-bekymringer-ved-sosial-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar Det kan være depresjon og sosial angst. Jeg hadde også de samme problemene men nå i mye mindre grad etter jeg fikk behandling for depresjon og sosial angst. Venlafaxin hjalp veldig mot dette, eller i hvert fall dempet det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478734-er-dette-typiske-bekymringer-ved-sosial-angst/#findComment-4250409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar Del Skrevet 19. februar 1 hour ago, Everybody said: Det kan være depresjon og sosial angst. Jeg hadde også de samme problemene men nå i mye mindre grad etter jeg fikk behandling for depresjon og sosial angst. Venlafaxin hjalp veldig mot dette, eller i hvert fall dempet det. TS her. Det gir mening. Det har blitt endel bedre for meg og, mest fordi det tidligere kunne vare dager og uker. Nå oppstår vel disse følelsene like hyppig, men varer gjerne bare noen timer eller avtar gradvis ila et par dager. Det er selvsagt avhengig av "alvorlighetsgraden" i misforståelsen og om den er "rettet opp" eller ikke. Anonymkode: f50e2...761 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/478734-er-dette-typiske-bekymringer-ved-sosial-angst/#findComment-4250423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.