Gå til innhold

Selvmordstanker; hva gjør du for å lindre/hjelpe deg selv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten

Kulde og varmeposer. Kaldt vann i ansiktet. Dusje. Gå tur. Se på tv show. Ringe mental helse. Ringe psykisk helsearbeider i kommunen. Ringe en venn og snakk om noe annet. Holde ut. Ta sovemedisin om kvelden for å holde ut en vanskelig natt osv. jeg håper noen av tipsene hjelper❤️

Har det ikke noe særlig lenger, men jeg minner meg selv på at det er sykdommen som er årsaken. At når jeg er i bedre form vil jeg jo ikke dø. Med tiden ved å tenke sånn så har jeg mer og mer sjeldent fått slike tanker. Hvis jeg får sånne tanker nå så tolker jeg det som et symptom på at jeg er i en dårlig periode uten at jeg blir redd for tankene i seg selv. 

UtakknemligDiva

Har ikke selvmordstanker, men jeg bare tenker at livet går opp og ned, dagen i morgen kan være helt annerledes enn i dag, været kan ha innvirkning på humør, det kommer lykkelig(ere) dager igjen, man må kjenne forskjellige følelser for å kjenne forskjell (uten tristhet vet vi ikke hva glede er heller), neste år kan være helt annerledes enn nå osv osv.. 

Annonse

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Da jeg hadde selvmordstanker pga alvorlig depresjon så prøvde jeg å finne grunner til å leve. Var også åpen om min tilstand med mine aller nærmeste og de sørget for at jeg fikk hjelp. 

Hm.interessant. Jeg ville riktignok ikke drepe meg selv, men jeg var nede for telling. Og jeg fikk noe panikk for å gå inn i depresjon igjen, så jeg satt meg ned og skrev det jeg hadde hatt glede av. Jeg ble overrasket. Gikk laang tur langs stranden den kvelden. I mørket. Og var ikke redd noenting. Klatret over steiner og svaberg i timesvis. 

Det hjalp jo. Faktisk. Og venninnen min som er det mest egosentriske jeg vet om kom og hentet meg

Det var kanskje det beste 😅 hun glemte seg selv et øyeblikk og var en god redning der og da. Men det skal sies at jeg sjelden ber om hjelp. Jeg skulle vært bedre på det dengang. 

Kashmir skrev (19 minutter siden):

Hm.interessant. Jeg ville riktignok ikke drepe meg selv, men jeg var nede for telling. Og jeg fikk noe panikk for å gå inn i depresjon igjen, så jeg satt meg ned og skrev det jeg hadde hatt glede av. Jeg ble overrasket. Gikk laang tur langs stranden den kvelden. I mørket. Og var ikke redd noenting. Klatret over steiner og svaberg i timesvis. 

Det hjalp jo. Faktisk. Og venninnen min som er det mest egosentriske jeg vet om kom og hentet meg

Det var kanskje det beste 😅 hun glemte seg selv et øyeblikk og var en god redning der og da. Men det skal sies at jeg sjelden ber om hjelp. Jeg skulle vært bedre på det dengang. 

Var en skummel opplevelse faktisk, hadde også venner som kom og hentet meg for å gå tur. Frivillig tvang. Det er i sånne tider man ser at man trenger de rundt seg faktisk.

Jeg hadde jo kommet så langt som å planlegge. Huff. For en fest.

Men vi MÅ bli flinkere til å be om hjelp, mye tidligere. 

Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Var en skummel opplevelse faktisk, hadde også venner som kom og hentet meg for å gå tur. Frivillig tvang. Det er i sånne tider man ser at man trenger de rundt seg faktisk.

Jeg hadde jo kommet så langt som å planlegge. Huff. For en fest.

Men vi MÅ bli flinkere til å be om hjelp, mye tidligere. 

Der har du et veldig godt poeng! Vi må faltisk tørre. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (43 minutter siden):

Da jeg hadde selvmordstanker pga alvorlig depresjon så prøvde jeg å finne grunner til å leve. Var også åpen om min tilstand med mine aller nærmeste og de sørget for at jeg fikk hjelp. 

Hvilken hjelp fikk du? Ts

Anonymkode: fd861...158

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvilken hjelp fikk du? Ts

Anonymkode: fd861...158

Fikk hjelp av fastlegen (hun ringte hjem til meg) og tok MADRS-test pr. telefon. Ble raskt henvist til DPS hvor jeg hadde lite ventetid.

Der ble jeg først medisinert og fikk ukentlig oppfølging en gang i uken. Sånn som jeg hadde det kunne bare medikamenter hjelpe meg, før jeg fikk nytte av samtaleterapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...