Gå til innhold

Privat helseforetak med sugerør inn i den offentlige pengebinge, og tjener rått på psykisk syke

Anbefalte innlegg

En langt bedre personalpolitikk i det offentlige ville bremset det meste av dette. 
Det er riktig at firmaene tar for stort honorar. For hver 1000kr legen får i lønn, tar utleiefirmaet 2300kr. 

Fortsetter under...

Lissepasning til utleiebyråene. 
UNN vil redusere lønna til 16 jordmødre med 50.000kr. De truer med å slutte. 
Da er det fritt frem for utleiebyråer. Snakk om å spenne ben på seg selv. 

Jordmødre, Fødeavdeling | 16 jordmødre ved UNN Tromsø truer med å slutte

Endret av nachnoo
nachnoo skrev (På 30.4.2025 den 8.20):

Lissepasning til utleiebyråene. 
UNN vil redusere lønna til 16 jordmødre med 50.000kr. De truer med å slutte. 
Da er det fritt frem for utleiebyråer. Snakk om å spenne ben på seg selv. 

Jordmødre, Fødeavdeling | 16 jordmødre ved UNN Tromsø truer med å slutte

Nå skal det vel nevnes at dette var et midlertidig tillegg? Men midlertidige tillegg har en tendens til å bli permanente.

På helt generelt grunnlag må jeg si at jeg er litt oppgitt over den stadige klagingen over lønn fra sykepleierne. Jeg sier ikke at sykepleiere er overbetalt, men det er mange yrkesgrupper jeg synes mer "synd på" lønnsmessig, som også gjør en ekstremt viktig jobb i samfunnet. Sykepleiere har ikke veldig høy grunnlønn, men har ekstremt mange tillegg som egentlig nesten kan regnes som en del av den forventede lønnen. Det er ikke uvanlig at sykepleiere realiserer lønn godt over 800.000 kroner i året med spesialisering, og mulighet til å tjene langt mer ved f.eks. å ta flere kvelds- eller nattevakter. Det er vesentlig mer enn f.eks. en lærer kan forvente, selv om sistnevnte har en høyere grunnlønn.

Så vidt jeg vet, var det ingen reservasjon om at det var midlertidig. 
Uansett var temaet lønn for å rekruttere og beholde faste sykepleiere vs å bruke utleiefirma. Da er det irrelevant hva f. eks lærere tjener. 

nachnoo skrev (2 minutter siden):

Så vidt jeg vet, var det ingen reservasjon om at det var midlertidig. 
Uansett var temaet lønn for å rekruttere og beholde faste sykepleiere vs å bruke utleiefirma. Da er det irrelevant hva f. eks lærere tjener. 

Det har du rett i, og jeg er enig i at innleie/konsulentbruken i offentlig sektor er vanvittig. Men å true med og slutte i jobben din fordi du mister et tillegg på 50.000 kroner synes jeg heller ikke framstår som et tegn på yrkesstolthet og et ønske om å hjelpe pasientene. Jeg ville gått ned 50.000 kroner i lønn dersom det var gode grunner for det (selv om det selvsagt ikke var ideelt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...