Gå til innhold

Stekeoljer

Leoline

Anbefalte innlegg

Hvilke oljer er det sunnest å bruke i matlagingen?? Jeg bruker olivenolje, men har hørt at tistelolje er det sunneste - stemmer det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både olivenolje og tistelolje er sunne fettalternativer pga høyt innhold flerumettet fett, men tistelolje inneholder i tillegg naturlig CLA, noe som gir den en fordel.

Men fy, så dårlig den oljen er på smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Leoline,

Olivenolje er absolutt en bra olje å bruke – denne oljen er den rikeste på de sunne enumettede fettsyrene. En annen olje jeg gjerne anbefaler er rapsolje. Rapsolje er den oljen med minst mettet fett i seg, og den har også en god del av de enumettede fettsyrene, samt en del omega-3 fettsyrer.

Tistelolje (eller saflorolje) er også en bra olje, men har lite av de enumettede fettsyrene. Tistelolja er derimot den oljen som er mest rik på på flerumettede fettsyrer.

Jeg anbefaler deg å bruke oliven- eller rapsolje til vanlig, men i blant kan du selvfølgelig også bruke tistelolje.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...