Gå til innhold

Tyskland legaliserer cannabis, når følger vi etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gaylord Focker
ISW skrev (1 time siden):

Det er typisk psykoser, paranoia, og ikke minst inngang til andre og sterkere stoffer.

Har du sett filmen Himmel og Helvete? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes dette argumentet (med at alkohol (-misbruk)) er farlig, ikke er så relevant.

Hvis det skulle vært relevant, så måtte du legge fram holdepunkter for at alkoholforbruket faktisk falt som følge av at cannabisbruken økte, OG at dette ville gitt en netto positiv effekt for folkehelsen. Ellers blir det ikke noe bedre av å ha to farlige stoffer legalisert i stedet for ett.

Jeg har til gode å møte ETT menneske som røyker cannabis på daglig basis, som det ikke skjer ett eller annet meget alvorlig galt med. Og et annet problem med å tilgjengeliggjøre cannabis i den grad en legalisering vil medføre, er at, i motsetning til alkohol, så vil cannabis nærmest kunne misbrukes på linje med sigaretter (ja, jeg har sett det ved en rekke anledninger). Folk røyker en mornings, en joint i lunchen, en nattings, osv - i mye større grad hvis det blir legalisert. Dette ser man i mye mindre grad med alkohol, også fordi det lukter fyll av deg og antallet som drar dette med seg inn i arbeidslivet er heldigvis vesentlig lavere. Det blir litt som f.eks. kokain (som jeg ikke ønsker at skal bli legalisert) - aksjemeglere drar en stripe på do, kommer ut og framstår normale. 

Det er mulig det er farligere (helt isolert sett) å drikke 6 øl på lørdag kveld enn å fyre en joint. Men 1) folk tenderer til å gjøre begge deler, og 2) misbruksmønsteret ved cannabis er annerledes enn ved alkohol. Og som sagt, jeg har til gode å møte ett normalt menneske som røyker cannabis hver dag. Det er typisk psykoser, paranoia, og ikke minst inngang til andre og sterkere stoffer.

Jeg kan tenke meg at alkoholbruken vil gå ned dersom cannabis ble legalisert, da vil det bli like lett å få tak i som alkohol. Og hvorfor er det misbruk å ta en joint i lunsjen, men greit å ta et glass vin i lunsjen? 
Det er ikke bare mulig det er farligere for kroppen å drikke 6 øl på lørdag enn å ta en joint, vi vet at det er mer skadelig for kroppens organer med alkohol. Det kan du Google deg fram til. 
Jeg har møtt cannabisbrukere, og de er helt normale, det kan jeg love deg. Vi ferdes nok ikke i de samme kretsene, vil jeg tro, dersom du mener at alle som bruker cannabis jevnlig ikke er normale folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes dette argumentet (med at alkohol (-misbruk)) er farlig, ikke er så relevant.

Hvis det skulle vært relevant, så måtte du legge fram holdepunkter for at alkoholforbruket faktisk falt som følge av at cannabisbruken økte, OG at dette ville gitt en netto positiv effekt for folkehelsen. Ellers blir det ikke noe bedre av å ha to farlige stoffer legalisert i stedet for ett.

Jeg har til gode å møte ETT menneske som røyker cannabis på daglig basis, som det ikke skjer ett eller annet meget alvorlig galt med. Og et annet problem med å tilgjengeliggjøre cannabis i den grad en legalisering vil medføre, er at, i motsetning til alkohol, så vil cannabis nærmest kunne misbrukes på linje med sigaretter (ja, jeg har sett det ved en rekke anledninger). Folk røyker en mornings, en joint i lunchen, en nattings, osv - i mye større grad hvis det blir legalisert. Dette ser man i mye mindre grad med alkohol, også fordi det lukter fyll av deg og antallet som drar dette med seg inn i arbeidslivet er heldigvis vesentlig lavere. Det blir litt som f.eks. kokain (som jeg ikke ønsker at skal bli legalisert) - aksjemeglere drar en stripe på do, kommer ut og framstår normale. 

Det er mulig det er farligere (helt isolert sett) å drikke 6 øl på lørdag kveld enn å fyre en joint. Men 1) folk tenderer til å gjøre begge deler, og 2) misbruksmønsteret ved cannabis er annerledes enn ved alkohol. Og som sagt, jeg har til gode å møte ett normalt menneske som røyker cannabis hver dag. Det er typisk psykoser, paranoia, og ikke minst inngang til andre og sterkere 

Endret av Osten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten skrev (15 minutter siden):

Jeg kan tenke meg at alkoholbruken vil gå ned dersom cannabis ble legalisert, da vil det bli like lett å få tak i som alkohol. Og hvorfor er det misbruk å ta en joint i lunsjen, men greit å ta et glass vin i lunsjen? 
Det er ikke bare mulig det er farligere for kroppen å drikke 6 øl på lørdag enn å ta en joint, vi vet at det er mer skadelig for kroppens organer med alkohol. Det kan du Google deg fram til. 
Jeg har møtt cannabisbrukere, og de er helt normale, det kan jeg love deg. Vi ferdes nok ikke i de samme kretsene, vil jeg tro, dersom du mener at alle som bruker cannabis jevnlig ikke er normale folk.

Du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Les innlegget mitt igjen. Hvor har jeg sagt at det er greit å ta et glass vin i lunchen? 

Kan du dokumentere at det er farligere å drikke alkohol enn å røyke cannabis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
ISW skrev (17 minutter siden):

Kan du dokumentere at det er farligere å drikke alkohol enn å røyke cannabis?

Kan du dokumentere dine egne påstander lengre oppe i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg har røyka mariuana en gang. Fikk panikkangst og noia i timevis. Blir nok flere schizofrenispektrumlidelser om det blir legalt. Mennesker som har risikofaktorer kan sikkert lett pushes om de røyker mer hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke lenger å diskutere legalisering. Se på land som Portugal, hvor folkehelsen har blitt kritisk som følge av legalisering.

Jeg er for medisinsk bruk (smertelindring innen palliativ behandling, MS-pasienter osv), men om man tar en radig sjekk på den generelle folkehelsa etter legalisering så vil jeg alltid basert på fakta mene NEI TAKK.

Har sett nok psykoser på psykedelika og cannabis til å kunne ta et edruelig valg vedrørende dette.

Om Tyskland har lyst til å kjøre økonomi og folket sitt i grøfta, så trenger ikke vi å være medpassasjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
ISW skrev (1 time siden):

Da jeg var i New York i sommer, så lå det nærmest en eim av cannabis over hele byen. Det samme opplever jeg hvis jeg besøker andre land/byer hvor cannabis er legalisert. Nærmest hvor enn jeg så, var det folk som gikk og røyket cannabis. Og dette var en onsdag klokken 11.00.

Du ser ikke dette med alkohol i samme grad. Ja, det finnes også alkoholikere som drikker hele dagen, og det er såklart farlig. Men bekymringen min handler om at det både er lettere, og mindre stigmatisert, å ta seg en joint i lunchen enn å drikke 4 halvlitere i lunchen. Ut fra antallet jeg så i New York som røyket cannabis klokken 11 på formiddagen, så ser jeg det som en bekymring.

I Vesten er det jo snart bare i Norge cannabis ikke er normalisert på denne måten. Du kan stor sett lukte et blaff av pot nå og da i en enhver storby i Sentral-Europa eller USA.

Jeg tror ikke bruken av alkohol midt på dagen er særlig annerledes i disse landene. Turister tar seg et glass vin, folk går også mye mer ut til lunsj på jobb og kan ta seg et glass øl eller vin. Forretningsfolk feirer kontrakter med et glass vin eller pleier kunder med et glass vin. Osv. 

Dette sier egentlig mest om at vi i Norge har et annerledes forhold til både cannabis og alkohol. Jeg syns ikke legalisering av cannabis er en spesielt viktig politisk sak, men om det skulle skje i tror jeg evt. negative konsekvenser vil være minimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Trinity80 skrev (9 minutter siden):

Har sett nok psykoser på psykedelika og cannabis til å kunne ta et edruelig valg vedrørende dette.

På samme måte som @ISW, sier denne uttalelsen mest om hva slags folk du omgås.

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Om Tyskland har lyst til å kjøre økonomi og folket sitt i grøfta, så trenger ikke vi å være medpassasjer.

Ok, vi får snakkes om 10 års tid så skal vi nå se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (39 minutter siden):

Du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Les innlegget mitt igjen. Hvor har jeg sagt at det er greit å ta et glass vin i lunchen? 

Kan du dokumentere at det er farligere å drikke alkohol enn å røyke cannabis?

Hvis du mener å legge fram lenker til forskningsresultater, kan jeg ikke dokumentere det. 
Beklager hvis jeg misforsto og tilla deg mening du ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Når man hører på cannabis fantaster type ‘eneste farlige med cannabis, er hvis detter en pall over hodet ditt’, så blir man oppgitt. Noen mer nyanserte innser det ikke er helsekost. Men at dette har noe positivt for folk annet enn rus og noen ytterst få sykdommer tror jeg ikke på. Sikkert ikke mye værre enn alkohol, men ikke mye bedre heller. Men det går nok mer på psyken (og lungene om du røyker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Når man hører på cannabis fantaster type ‘eneste farlige med cannabis, er hvis detter en pall over hodet ditt’, så blir man oppgitt.

Akkurat det samme kan sies om folk som har hatt én negativ opplevelse og baserer hele sin oppfatning på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2024 den 19.46):

Det tyske parlamentet har støttet en ny lov som tillater bruken av cannabis. Helseministeren ønsker å dempe det svarte markedet, beskytte røykere mot forurenset cannabis og kutte inntektsstrømmer for organiserte kriminelle gjenger.

Håper Norge følger etter.

Anonymkode: 833da...e1c

Ja det er klart om vi skal ha organiserte kriminelle gjenger i landet vårt, må alt ulovlig legaliseres. Du må også fjerne alle sosiale ytelser, og mye mer pga organisert misbruk vil dominere.

Og om det er fremtiden du/dere ønsker, så er alt jeg kan si LYKKE TIL. Dette blir ikke eventyret dere ser for dere, men dere slipper å bli sett på som "rasister" da, så det er jo det viktigste egentlig. 

Anonymkode: e56c9...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (42 minutter siden):

På samme måte som @ISW, sier denne uttalelsen mest om hva slags folk du omgås.

Ok, vi får snakkes om 10 års tid så skal vi nå se.

Trenger ikke vente 10 år. Slå opp Portugal som har legalisert☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (43 minutter siden):

På samme måte som @ISW, sier denne uttalelsen mest om hva slags folk du omgås.

Ok, vi får snakkes om 10 års tid så skal vi nå se.

Psykedelika brukes gjerne av de som lever ‘kjedelige’ A4 liv i høystatusyrker. Familie, hus, hytte, stakittgjerde. Ikke av narkomane😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutes ago, Trinity80 said:

Man trenger ikke lenger å diskutere legalisering. Se på land som Portugal, hvor folkehelsen har blitt kritisk som følge av legalisering.

Om Tyskland har lyst til å kjøre økonomi og folket sitt i grøfta, så trenger ikke vi å være medpassasjer. 

Sier du at Portugal har kjørt sin økonomi i grøfta pga hasj legalisering?

Anonymkode: 833da...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier du at Portugal har kjørt sin økonomi i grøfta pga hasj legalisering?

Anonymkode: 833da...e1c

Du er flink på å ikke ta poeng. Hvor har jeg sagt det?


Snakket om folkehelsen i Portugal og skakkjørt økonomi i Tyskland. Sistnevnte har legalisert nå.

Diskuterer heller ikke med Anonyme etter at jeg observerer oppgulp som ikke er konstruktiv. Bruk brukernavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutes ago, Trinity80 said:

Du er flink på å ikke ta poeng. Hvor har jeg sagt det?


Snakket om folkehelsen i Portugal og skakkjørt økonomi i Tyskland. Sistnevnte har legalisert nå.

Så skakkjørt økonomi har altså ingen ting å gjøre med legalisering. Lurer litt på hvorfor dette nevnes da. Vel vel.

Anonymkode: 833da...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
psykedeliker skrev (1 time siden):

Akkurat det samme kan sies om folk som har hatt én negativ opplevelse og baserer hele sin oppfatning på den.

Forskning har vel bevist at schizofrenipasienter bør holde seg unna cannabis. Eller cherrypicker du kun info som passer dine behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...