Gå til innhold

Har du kvinnelig eller mannlig behandler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hmm..har man mer makt i psykiater-yrket?

Anonymkode: 7837a...2f4

Selvsagt. De er jo leger og kan tvangsinnlegges, beltelegge, tvangsmedisinere... Så lenge de vil. Og om de har lagt deg for hat, hvem vet hvor lenge en blir der da. 

Anonymkode: 4c1dc...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt. De er jo leger og kan tvangsinnlegges, beltelegge, tvangsmedisinere... Så lenge de vil. Og om de har lagt deg for hat, hvem vet hvor lenge en blir der da. 

Anonymkode: 4c1dc...86c

Jeg håper inderlig ikke at det skjer på ekte at en psykiater legger noen for hat!

Anonymkode: 7837a...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste tre årene har jeg hatt tre ulike LISer som alle er damer. Fastlegen min er mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvsagt. De er jo leger og kan tvangsinnlegges, beltelegge, tvangsmedisinere... Så lenge de vil. Og om de har lagt deg for hat, hvem vet hvor lenge en blir der da. 

Anonymkode: 4c1dc...86c

Nå snakker du om det du oppfatter som maktmidbruk! Jeg sier ikke at det ikke skjer! Men jeg sier at makt ikke er feil på noen måte, så lenge en forvalter den godt. Tvert i mot! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47

Selv om jeg tror jeg foretrekker mannlige behandlere, så synes jeg erfaring har mye mer å si enn kjønn. Mindre kjønnsdiskriminering og mer aldersdiskriminering, takk. Det verste jeg vet er å ha uerfarne småjenter som behandlere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Krøll47 skrev (1 minutt siden):

Selv om jeg tror jeg foretrekker mannlige behandlere, så synes jeg erfaring har mye mer å si enn kjønn. Mindre kjønnsdiskriminering og mer aldersdiskriminering, takk. Det verste jeg vet er å ha uerfarne småjenter som behandlere... 

Interessant siden noen tenker at alder

oppover kan gjøre behandlere mer autoritære og rigide. 

Så ja. Alt handler nok om erfaringer og vurderinger ut fra det + egne observasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har mannlig behandler som jeg kliner med hver time. 

Anonymkode: 2af0f...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Skrevet (endret)
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Interessant siden noen tenker at alder

oppover kan gjøre behandlere mer autoritære og rigide. 

Så ja. Alt handler nok om erfaringer og vurderinger ut fra det + egne observasjoner? 

Jeg setter ikke pris på å føle at jeg like godt kunne googla meg eller tenkt meg til svarene selv, slik jeg gjør det med ung behandler. Vil helst tenke at jeg har å gjøre med en fagperson som har mer inngående kunnskap og erfaring enn som så. 

Autoritær? Bedre med en som er skikkelig push-over og slik tydeligvis viser masse usikkerhet rundt hva som er rett?? Hvis de er sikre i sin sak, så er det "greit" for meg. Går ut fra at de da har noe å basere seg på. Ville uansett ikke tatt medisin eller behandling jeg ikke var komfortabel med, men gjerne hørt ut den faglige anbefalingen fra noen som vet hva de snakker om. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Krøll47 skrev (23 minutter siden):

Jeg setter ikke pris på å føle at jeg like godt kunne googla meg eller tenkt meg til svarene selv, slik jeg gjør det med ung behandler. Vil helst tenke at jeg har å gjøre med en fagperson som har mer inngående kunnskap og erfaring enn som så. 

Autoritær? Bedre med en som er skikkelig push-over og slik tydeligvis viser masse usikkerhet rundt hva som er rett?? Hvis de er sikre i sin sak, så er det "greit" for meg. Går ut fra at de da har noe å basere seg på. Ville uansett ikke tatt medisin eller behandling jeg ikke var komfortabel med, men gjerne hørt ut den faglige anbefalingen fra noen som vet hva de snakker om. 

Jeg tror ikke at det har så mye med alder å gjøre. Men jeg har vært skeptisk selv mtp hvor "lettvint" diagnoser ser ut til å  settes. Jeg liker ikke alltid det- det gjør også meg skeptisk iblant. 

Men uansett. Makt er bra i de riktige hender

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte hos psykolog i desember hos en mann. 
Synes han virker flink og er grei. 
Han sier veldig lite og skulle ønske han snakket mer. 
 

Anonymkode: e9f74...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 timer siden):

Menn snakker ikke så mye heller 😀 de stiller ikke så mange spørsmål. 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da må jeg ha kvinnelig behandler videre om ikke menn stiller så mange spørsmål. Jeg er avhengig av spørsmål for å uttrykke meg.

Anonymkode: 7837a...2f4

Det er ikke min erfaring at menn ikke stiller så mange spørsmål, tror det har med type behandler å gjøre, ikke kjønn.

Nå har jeg mannlig behandler (psykolog) og kvinnelig fastlege.

Jeg føler meg mest komfortabel med å snakke med menn, på grunn av erfaringer som ikke har med helsepersonell å gjøre. Også føler jeg meg mest komfortabel med at kvinner får se kroppen min (ved behov). 

Anonymkode: e8e88...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Krøll47 skrev (1 time siden):

Selv om jeg tror jeg foretrekker mannlige behandlere, så synes jeg erfaring har mye mer å si enn kjønn. Mindre kjønnsdiskriminering og mer aldersdiskriminering, takk. Det verste jeg vet er å ha uerfarne småjenter som behandlere... 

Uerfarne småjenter, mener du da de i 20-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Det er ikke min erfaring at menn ikke stiller så mange spørsmål, tror det har med type behandler å gjøre, ikke kjønn.

Nå har jeg mannlig behandler (psykolog) og kvinnelig fastlege.

Jeg føler meg mest komfortabel med å snakke med menn, på grunn av erfaringer som ikke har med helsepersonell å gjøre. Også føler jeg meg mest komfortabel med at kvinner får se kroppen min (ved behov). 

Anonymkode: e8e88...9d7

Men dette hadde med helsepersonell å gjøre? 

Hvem jeg foretrekker å snakke med bortsett fra det er kvinner. Det er forskjell på proff hjelp og private relasjoner. Unntak fra regelen fins alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus

Jeg har hatt flest kvinner og 2 menn, og jeg tror ikke jeg har noen preferanse for kjønn. Han aller flinkeste var en som var like gammel som meg, og den jeg likte minst nærmest seg pansjonsalderen.

Kjønn har for meg lite å si, men jeg vil ikke at d skal være yngre enn meg. Helst litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hadde en kvinnelig behandler som var 2 år eldre enn meg. Hmm, vet ikke om hun var til så mye hjelp egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (11 timer siden):

Hadde en kvinnelig behandler som var 2 år eldre enn meg. Hmm, vet ikke om hun var til så mye hjelp egentlig.

Har du ny behandler nå?

Anonymkode: 7837a...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du ny behandler nå?

Anonymkode: 7837a...2f4

Ja. Ei gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Skrevet (endret)
Everybody skrev (17 timer siden):

Uerfarne småjenter, mener du da de i 20-årene?

Riktig. 

Men det finnes sikkert eldre psykologer som er uerfarne også. Kommer jo an på når de startet.

Og det finnes "småjenter" i trettiårene også, med eller uten noen års erfaring. Når de prater er det akkurat som de siterer lærebøker de har lært seg utenat fra, så passer det mer eller mindre sånn cirka til temaet og situasjonen. De er også gjerne regelryttere som ikke klarer utvise skjønn men kun holder seg til det de har lest, ordrett. Og når de snakker i vei hører jeg noen ganger bare: "unnskyld for at jeg er til, at jeg er her. Og herregud, hjelp meg! Bare jatt med, please, følg manus ( 😜 ) osv., for jeg a-a-aner ikke hva jeg driver med!" 

Det gjør meg bare usikker. Og irritert. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Krøll47 skrev (1 minutt siden):

Riktig. 

Men det finnes sikkert eldre psykologer som er uerfarne også. Kommer jo an på når de startet.

Og det finnes "småjenter" i trettiårene også, med eller uten noen års erfaring. Når de prater er der akkurat som de siterer lærebøker de har lært seg utenat fra, så passer det mer eller mindre sånn cirka til temaet og situasjonen. De er også gjerne regelryttere som ikke klarer utvise skjønn men kun holder seg til det de har lest, ordrett. Og når de snakker hører jeg noen ganger: "unnskyld for at jeg er til, at jeg er her. Og herregud, hjelp meg! Bare jatt med, please, følg manus ( 😜 ) osv., dor jeg a-a-aner ikke hva jeg driver med!" 

Det gjør meg bare usikker. 

Det med å utvise skjønn...

Nå er det ikke alle psykologer som forteller om hva de selv har vært igjennom og hvilket liv de har levd. 

Det virker noen ganger som at ganske mange tror at alle psykologer kun har kunnskap fra bøker og ikke har noen erfaringer selv. 

Faktisk.tror jeg en god del av dem har erfart sitt, og derfor også vil bli nettopp psykolog. Du vet jo ikke om behandleren du snakker med har samme diagnose som deg? 

Jeg tenker at du muligens er litt forutinntatt fordi de er unge, eller at du tenker "hva vet de egentlig?" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...