Gå til innhold

Har du kvinnelig eller mannlig behandler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47
Skrevet (endret)
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Det med å utvise skjønn...

Nå er det ikke alle psykologer som forteller om hva de selv har vært igjennom og hvilket liv de har levd. 

Det virker noen ganger som at ganske mange tror at alle psykologer kun har kunnskap fra bøker og ikke har noen erfaringer selv. 

Faktisk.tror jeg en god del av dem har erfart sitt, og derfor også vil bli nettopp psykolog. Du vet jo ikke om behandleren du snakker med har samme diagnose som deg? 

Jeg tenker at du muligens er litt forutinntatt fordi de er unge, eller at du tenker "hva vet de egentlig?" 

Du misforstår uttrykket litt. Det handler ikke om å "skjønne situasjonen" men å kunne klare å vurdere en situasjon på egenhånd.

Rent konkret for min del: Jeg var alvorlig deprimert, altså torde ikke behandler annet enn å melde til BV f.eks. Hun var tydeligvis redd for at noe skulle komme tilbake på henne om hun ikke hadde gjort det, altså la hun den ekstra byrden på meg istedenfor å forsøke vurdere, spørre, undersøke. Ikke var det skjedd noe spes., og jeg har lang erfaring med å kombinere omsorg for barn og det å være deprimert. Det må bare gå rundt... Så fikk jeg det på toppen av depresjonen da. Nå er jeg ikke deprimert lenger og nå har jeg altså denne undersøkelsen over meg... Ingen har noe å bemerke, men å undersøke, det skal visst være. 

Sikkert mange som har vært gjennom egne erfaringer selv som blir psykologer ja. De fleste mennesker har sine greier, men det interesserer meg ikke så mye i den konstellasjonen der. De trenger kunnskap, generell modenhet og faglig erfaring. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody
Kashmir skrev (21 minutter siden):

Det med å utvise skjønn...

Nå er det ikke alle psykologer som forteller om hva de selv har vært igjennom og hvilket liv de har levd. 

Det virker noen ganger som at ganske mange tror at alle psykologer kun har kunnskap fra bøker og ikke har noen erfaringer selv. 

Faktisk.tror jeg en god del av dem har erfart sitt, og derfor også vil bli nettopp psykolog. Du vet jo ikke om behandleren du snakker med har samme diagnose som deg? 

Jeg tenker at du muligens er litt forutinntatt fordi de er unge, eller at du tenker "hva vet de egentlig?" 

Hvis de har slitt med noe selv så forteller de vel det til pasienten? De som ikke sier noe om sånt tenker jeg da at ikke har noe særlig egenerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Everybody skrev (2 minutter siden):

Hvis de har slitt med noe selv så forteller de vel det til pasienten? De som ikke sier noe om sånt tenker jeg da at ikke har noe særlig egenerfaring.

Helprofft, Egon 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Krøll47 skrev (Akkurat nå):

Helprofft, Egon 😆 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Everybody skrev (8 minutter siden):

Hva mener du?

Er du morsom nå eller? 

Det høres ikke helt profesjonelt ut å fortelle om egne sykeerfaringer som behandler. Det er det jeg egentlig mener. Men går ut fra at du aper deg til nå 🥸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Everybody skrev (17 minutter siden):

Hvis de har slitt med noe selv så forteller de vel det til pasienten? De som ikke sier noe om sånt tenker jeg da at ikke har noe særlig egenerfaring.

Nei, selv om noen av dem også liker å snakke om seg selv, så er det langt fra alle som gjør det. Det er ikke alltid profft, og pasientene skal jo være i fokus da. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody

Hmm, ja kanskje dere to k'er har rett. Men jeg hadde satt pris på om behandler hadde fortalt noe om sin sykehistorie også. Kanskje ikke dere, men jeg hadde satt pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Everybody skrev (1 minutt siden):

Hmm, ja kanskje dere to k'er har rett. Men jeg hadde satt pris på om behandler hadde fortalt noe om sin sykehistorie også. Kanskje ikke dere, men jeg hadde satt pris på det.

Det kommer litt an på for min del. Psykologen min kom inn på det lenge etter at jeg startet, og da hadde vi en veldig ok samtale om tema. Jeg ville ikke likt at det var det første en psykolog gjorde 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (18 timer siden):

Men dette hadde med helsepersonell å gjøre? 

Hvem jeg foretrekker å snakke med bortsett fra det er kvinner. Det er forskjell på proff hjelp og private relasjoner. Unntak fra regelen fins alltid. 

Fordi jeg ellers i livet har hatt flest mannlige nære venner, og ikke har opplevd å snakke like godt med andre kvinner, foretrekker jeg mannlig behandler, da jeg føler meg tryggere på at de klarer å møte meg uten så mye fordommer. Jeg har alltid hatt bedre kjemi med menn. Det er en personlig preferanse for mannlig behandler, på bakgrunn av private relasjoner. Jeg har og hatt kvinnelig behandler, og fikk ingenting ut av den behandlingen, uten at jeg skal påstå at det var fordi hun var kvinne. 

Anonymkode: e8e88...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fordi jeg ellers i livet har hatt flest mannlige nære venner, og ikke har opplevd å snakke like godt med andre kvinner, foretrekker jeg mannlig behandler, da jeg føler meg tryggere på at de klarer å møte meg uten så mye fordommer. Jeg har alltid hatt bedre kjemi med menn. Det er en personlig preferanse for mannlig behandler, på bakgrunn av private relasjoner. Jeg har og hatt kvinnelig behandler, og fikk ingenting ut av den behandlingen, uten at jeg skal påstå at det var fordi hun var kvinne. 

Anonymkode: e8e88...9d7

Hvorfor føler du at kvinner møter deg med mer fordommer enn menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Hadde ei skikkelig bossy jente der jeg var innlagt. Trodde hun kunne sjefe oss pasienter rundt fordi hun var ansatt og vi var pasienter. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (1 minutt siden):

Hvorfor liker ikke folk å snakke med kvinner her? 

Jeg liker å snakke med min kvinnelige behandler.

Anonymkode: 7837a...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Everybody skrev (5 minutter siden):

Hvorfor liker ikke folk å snakke med kvinner her? 

Jeg forklarte det 🙂 men dette handler jo om pasienter og hvem vi er, og ikke at det ( nødvendigvis ) er feil på behandlere. Jeg orker virkelig ikke tusen spørsmål og den overdrevne medfølelsen. Kona til Steinar Sagen er helt sikkert en allright person. Jeg hadde likevel  løpt om hun var min terapaut. Fort også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen interesse av å vite noe om psykologens privatliv, eller om plager han har hatt. Det er helt irrelevant for meg. 
For meg er han bare en person jeg går til å snakker om det som plager meg i håp om at han kan hjelpe meg. 
hvis han nevner noe som er relevant med det jeg forteller er det innafor. Men samtalen varer i 45 min. så jeg har ikke tid til å høre om hans greie 

Anonymkode: e9f74...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kvinnelig behandler noe jeg var skeptisk til i starten for kvinnelige behandlere har ikke fungert for meg tidligere, men det fungerer ganske bra nå. Men fastlegen er mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Jeg har kvinnelig behandler noe jeg var skeptisk til i starten for kvinnelige behandlere har ikke fungert for meg tidligere, men det fungerer ganske bra nå. Men fastlegen er mann. 

Hva er det kvinnelige behandlere gjør som ikke fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 time siden):

Hva er det kvinnelige behandlere gjør som ikke fungerer?

Det største av traumene var gjort av en kvinne og har opplevd mye negativt fra kvinnelig helsepersonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...