Gå til innhold

Kong Harald og de merkelige presseoppslagene.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Eva Sofie
Everybody skrev (6 timer siden):

Hvorfor drar egentlig en skrøpelig 87 åring på ferie til Malaysia?

Fordi han lar ikke helsen og begrensninger hindre seg. Han er en mann som ser muligheter og ser fremover. I sin tid ventet han i 9 år for å få et ja fra Kong Olav til å gifte seg med sin Sonja. Jeg synes det står respekt av den mannen. Oppfordrer de som vil til å se dokumentaren om Kong Harald i NRK TV-appen - den ble vel publisert i vår e.l.

morsan skrev (3 timer siden):

Men jeg er helt enig i at det er overdrevent mye, og i særdeleshet reagerer jeg på at det gjøres så mye ut av kostnadene knyttet til hjemreisen, og hvor statsminister har måttet forsvare pengebruken og så videre. Mitt klare inntrykk fra det jeg ser folk skriver i sosiale medier, er at nesten 100 % synes det er uproblematisk at staten dekker hjemreisen til vår eneste konge, så dette er noe først og fremst journalistene selv er opptatt av.

Jeg synes også det er pinlig å se at journalistene grafser i kongens saker. Det er ingen stor sak at det er vakthold der kongen oppholder seg - det er helt vanlig både når kongelige er på reise og når regjeringsmedlemmer er på reise. Norge bidrar selv med vakthold, og i tillegg er det opp til det enkelte landet å vurdere hvilke sikkerhetstiltak de tenker er nødvendige. Mange land har ikke en så diskret livvakttjeneste som det vi har i Norge.

 

Og, ang. kostnader for å få kongen hjem, koster det også en god del å få nordmenn hjem fra sydenferie hvert år også. Det skjer ofte i et fly der det kun er den ene passasjeren/pasienten som flys hjem. Dette unnlot NRK beleilig å lage en lenke til, som de selv skrev for ett års tid siden e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slabbedask
Kashmir skrev (10 timer siden):

Det er naturlig at befolkningen bryr seg om kongen og at pressen må informere. 

Men seriøst: er det noen som er interessert i å følge med på hvor flyet er til enhver tid? Hva er det minutt for minutt- greiene noen er så fan av? 

Og er det ikke jøvli dårlig timing å snakke om hvor mye både hotell og hjemreise koster, samtidig som de skriver om hvor bekymret man blir over helsetilstanden hans, eller mangel på info om den, og også spekulasjoner om samme? Den økonomiske siden av saken kunne kanskje blitt en litt senere diskusjon? 

Og alle tullete opplysninger om hvor mye politi, hvor mye aktivitet osv det er utenfor sykehus, og at dronningen reiser med ham ( ja hva ellers?? ) 

Så mye svada overskrifter! Nå skjønner jeg at siden journalister har reist til vakre Malaysia, så vil de ha noe å skrive om, men nå blir jeg helt lattermild av  urelevant eller selvfølgelig info hver gang jeg går inn på nettavisene. Hva blir neste? 

 

Det skal genereres klikk og tjenes penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG har nå en "Live"-seksjon på Kong Harald, med superviktig info som:

 

"10:29:

Har forlatt Rikshospitalet

Prinsesse Ingrid Alexandra og kronprinsesse Mette-Marit har forlatt Rikshospitalet. Prinsesse Ingrid Alexandra ble observert på vei til sykehuset i 09.30-tiden."


Siste oppdatering er kl 12:33:

"Prinsesse Märtha Louise har besøkt kongen på Rikshospitalet"

 

Dette er jo rett og slett parodisk. Det eneste som kan forsvare en slik oppdatering er hvis Kongen var døende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Vhanja skrev (17 minutter siden):

VG har nå en "Live"-seksjon på Kong Harald, med superviktig info som:

 

"10:29:

Har forlatt Rikshospitalet

Prinsesse Ingrid Alexandra og kronprinsesse Mette-Marit har forlatt Rikshospitalet. Prinsesse Ingrid Alexandra ble observert på vei til sykehuset i 09.30-tiden."


Siste oppdatering er kl 12:33:

"Prinsesse Märtha Louise har besøkt kongen på Rikshospitalet"

 

Dette er jo rett og slett parodisk. Det eneste som kan forsvare en slik oppdatering er hvis Kongen var døende.

Ja, det blir parodisk. Det er ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Media selger og folk kaster seg på. 
Kunne ikke brydd meg mindre om denne reisen og hans sykdom. 
Jo, jeg liker kongen vår for all del. 
Men det som skjer rundt han nå er jo akkurat samme som skjer i andres liv når en eldre i familien blir syk. Ja det er normalt at barn og barnebarn besøker på sykehus og støtter. 
Ikke noe mer spesielt der enn hos andre. 
konge eller ei. 
stakkars mann som ikke får fred. 
han er snart 90 år og må få lov å være syk uten at hele Norges presse ligger i grøftene å tar bilder av babrnebarna når de ankommer riksen. 
 

Anonymkode: ad339...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (16 timer siden):

Ja, det blir parodisk. Det er ordet. 

Det er like parodisk at den svenske "kongehuseksperten" Johan T. Lindwall mener at de som har tillatt at kongen har reist så langt i sin alder og sin helsesituasjon må få sparken. Hm? Jeg tror ikke kongen er umyndiggjort altså? Han bestemmer nok selv fremdeles hvor han vil dra på ferie, men dette var kanskje ikke det smarteste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Lillemus skrev (4 timer siden):

Det er like parodisk at den svenske "kongehuseksperten" Johan T. Lindwall mener at de som har tillatt at kongen har reist så langt i sin alder og sin helsesituasjon må få sparken. Hm? Jeg tror ikke kongen er umyndiggjort altså? Han bestemmer nok selv fremdeles hvor han vil dra på ferie, men dette var kanskje ikke det smarteste valget.

Ja, er helt enig. Det er så mye rart rundt denne saken. Å kontakte den svenske "kongehuseksperten"  ? Og han på sin side er jo helt på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (På 3.3.2024 den 16.36):

Jeg er naturlig at det blir en del skriverier om syk konge. Det er ikke akkurat en ufarlig situasjon. Men jeg er helt enig i at det er overdrevent mye, og i særdeleshet reagerer jeg på at det gjøres så mye ut av kostnadene knyttet til hjemreisen, og hvor statsminister har måttet forsvare pengebruken og så videre. Mitt klare inntrykk fra det jeg ser folk skriver i sosiale medier, er at nesten 100 % synes det er uproblematisk at staten dekker hjemreisen til vår eneste konge, så dette er noe først og fremst journalistene selv er opptatt av.

Helt enig med deg, jeg syns faktisk det er litt pinlig at pressen er så opptatt av prisen. Jeg husker at det for ti-tolv år siden var så mye snakk om flyreiser, bonuspoeng som gikk til den ansatte og ikke bedriften etc, hvor en del journalister og kommentarfelt gikk amok fordi statsministeren selv ikke brukte rammeavtaler på fly når dette ble innført til ansatte, og mente dette var dobbeltmoralsk. Jeg husker jeg tenkte at jesus kristus, mener de virkelig i fullt alvor at landets statsminister skal sitte på Gardermoen og vente på Norwegians 10.10-fly til London når han skal i møte, fordi 14:20-flyet er forsent for å rekke møtet? Eller tenker de at han skal si at "hi mr primeminister, but can u please change the meeting plan? U see, there is no Norwegian flight at that our". 

Toillskap som vi sier i Trøndelag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg, jeg syns faktisk det er litt pinlig at pressen er så opptatt av prisen. Jeg husker at det for ti-tolv år siden var så mye snakk om flyreiser, bonuspoeng som gikk til den ansatte og ikke bedriften etc, hvor en del journalister og kommentarfelt gikk amok fordi statsministeren selv ikke brukte rammeavtaler på fly når dette ble innført til ansatte, og mente dette var dobbeltmoralsk. Jeg husker jeg tenkte at jesus kristus, mener de virkelig i fullt alvor at landets statsminister skal sitte på Gardermoen og vente på Norwegians 10.10-fly til London når han skal i møte, fordi 14:20-flyet er forsent for å rekke møtet? Eller tenker de at han skal si at "hi mr primeminister, but can u please change the meeting plan? U see, there is no Norwegian flight at that our". 

Toillskap som vi sier i Trøndelag :) 

Ja, pressen/kommentarfelt kan absolutt gå for langt i å gjøre et poeng av at statsministeren og andre skal være helt likt som for alle oss andre. 
 

Husker forresten jeg var på en sen og lang lunsj i Oslo samme dag som regjeringen Stoltenberg hadde gått av. En av de avgåtte statsrådene kom til samme restaurant med sitt entourage av medarbeidere etc, som for å takke de av. Vi endte opp med å forlate stedet samtidig, og da så jeg eks-statsråden ta med seg blomsterbukettene sine og tusle alene bort til t-banen. Bare timer før hadde h*n hatt statsrådbil og jeg vet ikke hva, hvilket var _helt naturlig_. Det er jo posisjonen som gjør dem spesielle - ikke deres egen person. Og dette ble jo tydelig demonstrert den ettermiddagen utenfor restauranten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Fint å se at det var tema i Debatten i kveld! 

Og jeg skulle ønske alle boikotter Dagbladet. Herregud for en avis. 

Sier som min tidlugere nevmt "helt" her ( faren til Magnus Carlsen ) :de er ødeleggende for samfunnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Jeg tenker det alltid er alvorlig når en 87-åring blir syk.

Jeg synes det er usmakelig å diskutere prisen midt oppi dette. Norge har brukt mye penger før på vanlige nordmenn i trøbbel i utlandet og han er mer utsatt enn andre når det gjelder sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...