Gå til innhold

Retroretter.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Skrevet (endret)

Jeg lagde en skikkelig retrorett i kveld. Fylte tomater med bacon, litt skinke og masse Norwegia gulost. Hadde litt ulikt krydder og frisk salat til. Det er sjelden vi spiser tomt, men det var ikke så mye som en kinakålfrynse igjen. 

Lager dere sånne retroretter noen gang? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (19 timer siden):

Lager dere sånne retroretter noen gang? 

Jeg har laget f.eks. kabaret eller fiskeboller mm. i hvit saus i terteskjell, når jeg har hatt kjerringklubb hjemme hos meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Lager» er nok ikke riktig tid for verbet, mer «har laget». Og kan hende jeg lager igjen.

Jeg har fx spist terteskjell én gang siden 80-tallet 😅 Det var for ikke så mange år siden, inspirert etter å ha mottatt en snap fra noen som hadde laget det. Det var godt, men absolutt ikke noe jeg drømmer om. Føltes mer som hverdagsmat enn festmat.

Fylte tomater kjenner jeg ikke til, men har laget fylt paprika, med krydret kjøttdeig og ost. Jeg har også laget bakt potet med fyll. Begge disse kunne jeg nok laget igjen.

Kanskje i en litt annen kategori av «retro mat» er å lage biff stroganoff (dvs. før krigen i Ukraina..) og jeg tar gjerne bearnaise til biffen innimellom. Noe annet jeg har laget en del, men ikke på en stund nå, er ostefondue. Nam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
morsan skrev (20 minutter siden):

«Lager» er nok ikke riktig tid for verbet, mer «har laget». Og kan hende jeg lager igjen.

Jeg har fx spist terteskjell én gang siden 80-tallet 😅 Det var for ikke så mange år siden, inspirert etter å ha mottatt en snap fra noen som hadde laget det. Det var godt, men absolutt ikke noe jeg drømmer om. Føltes mer som hverdagsmat enn festmat.

Fylte tomater kjenner jeg ikke til, men har laget fylt paprika, med krydret kjøttdeig og ost. Jeg har også laget bakt potet med fyll. Begge disse kunne jeg nok laget igjen.

Kanskje i en litt annen kategori av «retro mat» er å lage biff stroganoff (dvs. før krigen i Ukraina..) og jeg tar gjerne bearnaise til biffen innimellom. Noe annet jeg har laget en del, men ikke på en stund nå, er ostefondue. Nam! 

Jeg måtte google ostefondue. Det så veldig godt ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (44 minutter siden):

Jeg måtte google ostefondue. Det så veldig godt ut! 

Det er godt! Kosemat om vinteren. Etter sigende funnet opp av folk som satt innesnødd vinterstid i sine chalet’er i Sveits med vin og ost! 😅

Endret av morsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (10 timer siden):

Det er godt! Kosemat om vinteren. Etter sigende funnet opp av folk som satt innesnødd vinterstid i sine chalet’er i Sveits med vin og ost! 😅

Stakkars dem😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ostesufflé.

Anonymkode: a467f...e74

Det er en rett jeg helt har glemt og som er knallgodt. Laget det mye for et par-tre tiår (:o) siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Retrorett og retrorett, fru Blom 🤪

Jeg har jo noen retter som jeg "alltid" har laget, som vi liker godt hos oss:

*Kabaret/aspik med hjemmelaget saus/dressing til

*Bollefrikassé

*Sviskegrøt

*Lapskaus/betasuppe

*Fiskegrateng

*Tilslørte bondepiker

+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (15 minutter siden):

Det er en rett jeg helt har glemt og som er knallgodt. Laget det mye for et par-tre tiår (:o) siden.

Jeg har faktisk aldri spist ostesufflé! Ikke fondue heller 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg har faktisk aldri spist ostesufflé! Ikke fondue heller 😳

Da har du gått glipp av noe! Og frankofil som du er...

 

Ostefondue er godt, men litt kjedelig. Etter fire loffbiter med deilig rennende ost har man liksom fått nok av dét. Ostesoufflé er et hakk over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Da har du gått glipp av noe! Og frankofil som du er...

 

Ostefondue er godt, men litt kjedelig. Etter fire loffbiter med deilig rennende ost har man liksom fått nok av dét. Ostesoufflé er et hakk over.

Husker jeg så bilder av det i ukeblader, og tenkte at det håper jeg at jeg får smake en gang. Det så litt avansert ut til å prøve selv uten å ha smakt det først. Og så ble det aldri til... og så gikk trenden over 🤪 Merkelignok hadde vi det aldri i den franske familien jeg bodde hos den gangen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Mye ost her - ingen som pleide å ha raclette? Min søster hadde raclettejern så det hendte vi hadde raclette-kvelder av og til. :) Det var mye bedre enn ostefondue og ostesuffle synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svigermor lager litt husmannskost som hun sender ned til oss. Hjemmelagde fiskepinner, gratengkaker og saltfiskball. Litt "hjemmekoselig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
påskelilje skrev (36 minutter siden):

Retrorett og retrorett, fru Blom 🤪

Jeg har jo noen retter som jeg "alltid" har laget, som vi liker godt hos oss:

*Kabaret/aspik med hjemmelaget saus/dressing til

*Bollefrikassé

*Sviskegrøt

*Lapskaus/betasuppe

*Fiskegrateng

*Tilslørte bondepiker

+++

Lapskaus er utrolig godt, bare jeg slipper pølser oppi. 

I går lagde jeg kålruletter. Nevøen min hadde med en venn som er opprinnelig russisk, og han utbrøt henrykt at jeg kunne lage russisk mat, selv om det ikke smakte heelt likt 🙃 ( noe russisk rett som ligner da tydeligvis )

Det var naboen her som kom med en gammel oppskriftsbok til meg. Det var visst en tante av ham som hadde skrevet ned. Må jo prøve flere retter. Det blir mest lørdagsprosjekt fremover. Litt gøy. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Vhanja skrev (8 minutter siden):

Svigermor lager litt husmannskost som hun sender ned til oss. Hjemmelagde fiskepinner, gratengkaker og saltfiskball. Litt "hjemmekoselig".

Googla saltfiskball. Det var sei i den oppskriften, og det er fiskeslaget jeg foretrekker. Det så utrolig godt ut med fleskebiter inni, men noe sier meg at en skal være litt dreven for å lage dette godt?  Jeg har veldig lyst til å prøve da. Med gulrotstuing 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Googla saltfiskball. Det var sei i den oppskriften, og det er fiskeslaget jeg foretrekker. Det så utrolig godt ut med fleskebiter inni, men noe sier meg at en skal være litt dreven for å lage dette godt?  Jeg har veldig lyst til å prøve da. Med gulrotstuing 🙂

Ja, jeg liker ikke komle, men saltfiskball er godt. Med flesbit inni, ja.

Vi serverer med kokt potet, evt pølse og kålrabistappe (med allehånde drysset over på tallerken). Og smeltet smør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (51 minutter siden):

Mye ost her - ingen som pleide å ha raclette?

Vi har raclettejern og bruker det til sene lørdagsmiddager noen ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
påskelilje skrev (2 timer siden):

Retrorett og retrorett, fru Blom 🤪

Jeg har jo noen retter som jeg "alltid" har laget, som vi liker godt hos oss:

*Kabaret/aspik med hjemmelaget saus/dressing til

*Bollefrikassé

*Sviskegrøt

*Lapskaus/betasuppe

*Fiskegrateng

*Tilslørte bondepiker

+++

Ble sulten her av å lese dette 😅😅👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Mye ost her - ingen som pleide å ha raclette? Min søster hadde raclettejern så det hendte vi hadde raclette-kvelder av og til. :) Det var mye bedre enn ostefondue og ostesuffle synes jeg.

Jeg har raclette-jern, men det er noen år siden jeg tok det fram nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...