Gå til innhold

Retroretter.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2 skrev (8 minutter siden):

Kunne tenkt meg å lage fløyelsgrøt. Det har jeg ikke spist siden jeg var barn.

Vi spiste mange typer grøt som barn som jeg sjelden eller aldri spiser som voksen.

Risengrynsgrøt, havregrøt, semulegrynsgrøt, fløyelsgrøt, rømmegrøt, sagogrynsgrøt, rødgrøt... 

Risengrynsgrøt spiser jeg innimellom, da. Liker det veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
erik123 skrev (47 minutter siden):

Det må bli blodpudding og lungemos, det hadde vi på 60-70 tallet. Var veldig godt. God drikke til. 

Lungemos kan jeg stå over, men med poteter, gulrot og kålrot til så går det ned. Blodpudding er kjempegodt! Med flesk/bacon og sirup på. Mmmmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Vhanja skrev (47 minutter siden):

Vi spiste mange typer grøt som barn som jeg sjelden eller aldri spiser som voksen.

Risengrynsgrøt, havregrøt, semulegrynsgrøt, fløyelsgrøt, rømmegrøt, sagogrynsgrøt, rødgrøt... 

Risengrynsgrøt spiser jeg innimellom, da. Liker det veldig godt.

Semulegrynsgrøt og sagogrøt er vel desserter? Og rødgrøt er jo noe helt annet i og med at den er laget av saft og bær, det er i alle fall en dessert. :) Men jeg mener vi av og til hadde varm saftsuppe sammen med middagen, mulig vi hadde noe spesielt til middag med den komboen, det husker jeg ikke.

Tror jeg liker alle grøter jeg! :D Men dessert-grøtene kan jeg ikke huske sist jeg spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Semulegrynsgrøt og sagogrøt er vel desserter? Og rødgrøt er jo noe helt annet i og med at den er laget av saft og bær, det er i alle fall en dessert. :) Men jeg mener vi av og til hadde varm saftsuppe sammen med middagen, mulig vi hadde noe spesielt til middag med den komboen, det husker jeg ikke.

Tror jeg liker alle grøter jeg! :D Men dessert-grøtene kan jeg ikke huske sist jeg spiste.

Ja, er nok mer dessertgrøt. Samme med rødgrøt. Men grøt er grøt! 😁

Sagogrøt synes jeg alltid var litt rart, så ut som froskeegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Ja, er nok mer dessertgrøt. Samme med rødgrøt. Men grøt er grøt! 😁

Sagogrøt synes jeg alltid var litt rart, så ut som froskeegg. 

😂 Froskeegggrøt! Var det sagogryn som fantes i både hvit og rød utgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 minutter siden):

😂 Froskeegggrøt! Var det sagogryn som fantes i både hvit og rød utgave?

Det husker jeg ikke. Vi hadde bare hvit, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
erik123 skrev (1 time siden):

Det må bli blodpudding og lungemos, det hadde vi på 60-70 tallet. Var veldig godt. God drikke til. 

Blodpudding har jeg spist. Fikk det hos et eldre ektepar jeg spiste middag hos nå og da. De lagde det fordi jeg ikke hadde smakt det før. Stekt pudding med sukker, bacon, gulrøtter og poteter. Og sneltet smør. Det var faktisk veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Blodpudding har jeg spist. Fikk det hos et eldre ektepar jeg spiste middag hos nå og da. De lagde det fordi jeg ikke hadde smakt det før. Stekt pudding med sukker, bacon, gulrøtter og poteter. Og sneltet smør. Det var faktisk veldig godt. 

Lungemos er mye bedre, med en god saus og en god rødvin (for de som drikker) blir det perfekt. Sildsuppe er også en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pytt i Panne er vel noe i nærheten av et gourmet måltid. Serveres med bearnaisesaus. En kald hvitvin passer godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Eva Sofie

Mye god inspirasjon å hente her... Vi bruker mye bakt potet med (hjemmelaget) hvitløkssmør. Fint tilbehør til ullikt...

 

Flesk og duppe er en rett som gjerne kan plukkes frem litt oftere...

 

Hva med pølsegrateng? Jeg følger lite med på hva andre spiser...

 

Et barndomsminne for meg er også kjøttsaus og spagetti, men det lager vi fremdeles her i heimen, og det er minst like godt nå som i oppveksten, selv om Toro-posene forlengst er forkastet... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen minner fra da jeg var liten at bestemoren min pleide å lage en suppe av kokt melk og hvite boller (laget av mel tror jeg) i. Husker vi strødde sukker over. Jeg har ikke spist det siden og har heller ikke hørt om den retten som voksen. Hun kom nordfra, så mulig den er mer vanlig der. 

Noen som vet hva det heter? 

Endret av Martine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Mye god inspirasjon å hente her... Vi bruker mye bakt potet med (hjemmelaget) hvitløkssmør. Fint tilbehør til ullikt...

 

Flesk og duppe er en rett som gjerne kan plukkes frem litt oftere...

 

Hva med pølsegrateng? Jeg følger lite med på hva andre spiser...

 

Et barndomsminne for meg er også kjøttsaus og spagetti, men det lager vi fremdeles her i heimen, og det er minst like godt nå som i oppveksten, selv om Toro-posene forlengst er forkastet... ;) 

Bakt potet er godt! Har spist flesk og duppe også, og det likte jeg også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Martine skrev (1 time siden):

Jeg har noen minner fra da jeg var liten at bestemoren min pleide å lage en suppe av kokt melk og hvite boller (laget av mel tror jeg) i. Husker vi strødde sukker over. Jeg har ikke spist det siden og har heller ikke hørt om den retten som voksen. Hun kom nordfra, så mulig den er mer vanlig der. 

Noen som vet hva det heter? 

Jeg er fra nord, og det høres veldig ut som kleppmelk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Martine skrev (6 timer siden):

Jeg har noen minner fra da jeg var liten at bestemoren min pleide å lage en suppe av kokt melk og hvite boller (laget av mel tror jeg) i. Husker vi strødde sukker over. Jeg har ikke spist det siden og har heller ikke hørt om den retten som voksen. Hun kom nordfra, så mulig den er mer vanlig der. 

Noen som vet hva det heter? 

Kleppsuppe? Jeg makter ikke de melbollene, men her hvor jeg bor er det vanlig å ha slike i det lokale soddet (en slags kjøttsuppe). *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus skrev (13 timer siden):

Jeg er fra nord, og det høres veldig ut som kleppmelk :) 

Åja, da er det sikkert det. Når jeg googler kleppmelk  ser det veldig likt ut slik som jeg husker det. Takk! :)  

Lillemus skrev (8 timer siden):

Kleppsuppe? Jeg makter ikke de melbollene, men her hvor jeg bor er det vanlig å ha slike i det lokale soddet (en slags kjøttsuppe). *grøss*

hehe, er mange rare lokale varianter rundt omkring.  Jeg tror jeg likte det som barn, men det var mest fordi vi fikk lov til å strø masse sukker på. Jeg husker spesielt at bestemoren min var veldig glad i det så det var alltid en god stemning når vi skulle ha det som dessert/kveldskos  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mëmëso
Martine skrev (15 timer siden):

Jeg har noen minner fra da jeg var liten at bestemoren min pleide å lage en suppe av kokt melk og hvite boller (laget av mel tror jeg) i. Husker vi strødde sukker over. Jeg har ikke spist det siden og har heller ikke hørt om den retten som voksen. Hun kom nordfra, så mulig den er mer vanlig der. 

Noen som vet hva det heter? 

Klotmelk heter det jeg er oppvokst. Har heller ikke spist siden jeg var liten, men kanskje jeg skal prøve å lage en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til både terteskjell og ostesuffle. Skulle gjerne hatt fondue-gryte til kjøtt. Gode barndomsminner. Er veldig glad for at kabaret har gått av moten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Sokk skrev (4 timer siden):

Jeg sverger til både terteskjell og ostesuffle. Skulle gjerne hatt fondue-gryte til kjøtt. Gode barndomsminner. Er veldig glad for at kabaret har gått av moten. 

Terteskjell er jo skikkelig godt! Det er kosemat rett og slett. Fløtepudding i god hvit saus, gulrøtter og erter og reker. Jeg har en eks- svigermor som fortalte om den retten ( hun likte den ikke da 🙃 ) jeg bruker stekt bacon som topping. Men det holder med ett skjell. Da er hver munnfull nytelse, og så er det nok. Jeg har servert det til andre et par ganger. De spiser som bare det, så fram med retroretter sier jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Aspik/kabaret! Ingen over, ingen ved siden av! NB - med hjemmelaget remuladesaus. Mmmmmmm!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Suppe med masse sild i er en av mine favoritter, må serveres med en god rødvin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...