Gå til innhold

Retroretter.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg elsker gryteretter.  Lager det stadig vekk.  Antageligvis er jeg helt retro matveien.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (4 timer siden):

I går lagde jeg kålruletter.

Jeg tenkte på kålruletter da jeg så overskriften om retromat. Jeg fikk moren min til å lage det da jeg var barn, fordi jeg hadde lest et stykke i Donald der kålruletter spilte en stor rolle - og det så veldig godt ut på de tegningene. Jeg ble nok skuffet over hvordan det smakte i virkeligheten, for det ble aldri noen fast middagsrett hos oss. Kokt kål er jo ofte ikke barns favorittgrønnsak. 

Jeg vet ikke om det egentlig var kålruletter i den opprinnelige/amerikanske Donald-fortellingen, eller om de bare hadde valgt en rett som liknet maten på tegningene. Kålruletter er vel litt skandinavisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
laban skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte på kålruletter da jeg så overskriften om retromat. Jeg fikk moren min til å lage det da jeg var barn, fordi jeg hadde lest et stykke i Donald der kålruletter spilte en stor rolle - og det så veldig godt ut på de tegningene. Jeg ble nok skuffet over hvordan det smakte i virkeligheten, for det ble aldri noen fast middagsrett hos oss. Kokt kål er jo ofte ikke barns favorittgrønnsak. 

Jeg vet ikke om det egentlig var kålruletter i den opprinnelige/amerikanske Donald-fortellingen, eller om de bare hadde valgt en rett som liknet maten på tegningene. Kålruletter er vel litt skandinavisk.  

Siden jeg ble nysgjerrig av at gutten sa det var russisk mat, så sjekket jeg ut på nettet. Var flere ulike varianter fra flere ulike land, ofte med sauser og raspet gulrot pluss mer avansert. Så mulig det også var i Donald- blad? 😀

Kål  er vel dyrkbar over alt? Eller jeg vet ikke helt da. .. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Kål  er vel dyrkbar over alt?

Det tror jeg nok, i en eller annen form. Det finnes sikkert mange forskjellige varianter av å pakke kjøtt eller annet inn i blad-grønnsaker også. Jeg oppfatter bare den med kål og (medister)kjøttdeig som ganske norsk tradisjon. Artig at det ble tolket som russisk, da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (8 timer siden):

Retrorett og retrorett, fru Blom 🤪

Jeg har jo noen retter som jeg "alltid" har laget, som vi liker godt hos oss:

*Kabaret/aspik med hjemmelaget saus/dressing til

*Bollefrikassé

*Sviskegrøt

*Lapskaus/betasuppe

*Fiskegrateng

*Tilslørte bondepiker

+++

Lapskaus/betasuppe og fiskegrateng er jo god, gammeldags mat, som jeg tenker har «holdt seg» i den forstand at det aldri helt har gått av moten/ut av vanlig bruk, slik som en del annen retromat som nevnes her. Samme med kjøttkaker i brun saus. Kanskje ikke like poppis som de engang var. 

Ekstra skrev (8 timer siden):

 

Ostefondue er godt, men litt kjedelig. Etter fire loffbiter med deilig rennende ost har man liksom fått nok av dét. 

Spiser gjerne mer enn 4 biter :) 

Lillemus skrev (7 timer siden):

Mye ost her - ingen som pleide å ha raclette? Min søster hadde raclettejern så det hendte vi hadde raclette-kvelder av og til. :) Det var mye bedre enn ostefondue og ostesuffle synes jeg.

Jo, har raclette, men brukes vel bare utendørs om sommeren - synes det oser så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (3 timer siden):

Lapskaus/betasuppe og fiskegrateng er jo god, gammeldags mat, som jeg tenker har «holdt seg» i den forstand at det aldri helt har gått av moten/ut av vanlig bruk, slik som en del annen retromat som nevnes her. Samme med kjøttkaker i brun saus. Kanskje ikke like poppis som de engang var. 

Spiser gjerne mer enn 4 biter :) 

Jo, har raclette, men brukes vel bare utendørs om sommeren - synes det oser så mye. 

Støtter alt du sier her. Jeg tenkte også på 1980-, 90- og 2000-talls "motemat" da jeg leste overskriften, typ fiskeboller i terteskjell som flere nevner. Trandisjonelle nasjonalretter som kjøttkaker, kabaret, lapskaus, fårikål, skrei, lever & rogn, lettsaltet torsk etc tenker jeg på som tradisjonsmat. 

Selv tror jeg ikke jeg har lagd retromat slik vi to definerer det de siste tiårene selv, og kan egentlig ikke komme på å ha fått det servert med unntak av på 80-tallsfest. Fikk feks jegergryte på temafest for et halvår siden, men det var ment ironisk :) 

I likehet med Ekstra kan jeg også godt like bernaise på biff fremdeles, men retten "biffsnadder" som var umåtelig poppis i trøndelag back in the days har jeg ikke spist på flere tiår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Kayia skrev (36 minutter siden):

I likehet med Ekstra kan jeg også godt like bernaise på biff fremdeles, men retten "biffsnadder" som var umåtelig poppis i trøndelag back in the days har jeg ikke spist på flere tiår :) 

Jeg spiser aldri biffsnadder ute, men vi har begynt å lage det selv og det er faktisk skikkelig snadder! Deler kjøttet i små, tynne skiver, steker det fort i panna og legger det til side. Steker så løk og deretter sopp og har i kjøttet igjen til slutt. Steker i smær og krydrer det godt. Serveres med masse brokkoli og søtpotetfries og selvsagt bearnaise! Nammenam! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (44 minutter siden):

Støtter alt du sier her. Jeg tenkte også på 1980-, 90- og 2000-talls "motemat" da jeg leste overskriften, typ fiskeboller i terteskjell som flere nevner. Trandisjonelle nasjonalretter som kjøttkaker, kabaret, lapskaus, fårikål, skrei, lever & rogn, lettsaltet torsk etc tenker jeg på som tradisjonsmat. 

Selv tror jeg ikke jeg har lagd retromat slik vi to definerer det de siste tiårene selv, og kan egentlig ikke komme på å ha fått det servert med unntak av på 80-tallsfest. Fikk feks jegergryte på temafest for et halvår siden, men det var ment ironisk :) 

I likehet med Ekstra kan jeg også godt like bernaise på biff fremdeles, men retten "biffsnadder" som var umåtelig poppis i trøndelag back in the days har jeg ikke spist på flere tiår :) 

Tradisjonsmat, ja! Det var rette ordet :) 

Ellers var det vel jeg som trakk fram bearnaisen. Var forresten biffsnadder bare poppis i Trøndelag? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (12 timer siden):

Mye ost her - ingen som pleide å ha raclette? Min søster hadde raclettejern så det hendte vi hadde raclette-kvelder av og til. :) Det var mye bedre enn ostefondue og ostesuffle synes jeg.

Det fikk jeg servert i sommer. Kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (54 minutter siden):

Tradisjonsmat, ja! Det var rette ordet :) 

Ellers var det vel jeg som trakk fram bearnaisen. Var forresten biffsnadder bare poppis i Trøndelag? 😅

Nei det var sikkert en landeplage. Hadde dere løvsteik med grillkrydder og bernaise sørpå forresten? Lurer på om det var noe ordentlig kjøtt i den flisa vi fikk servert egentlig… 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kayia skrev (8 timer siden):

Nei det var sikkert en landeplage. Hadde dere løvsteik med grillkrydder og bernaise sørpå forresten? Lurer på om det var noe ordentlig kjøtt i den flisa vi fikk servert egentlig… 😂

Det selges fremdeles fra frysedisken... Vi prøvde det en gang her bare for moro skyld. Blir ikke gjort igjen. Liker folk virkelig den skosåla der!? Det skal jo etter det som står på pakken inneholde 98% grovkvernet storfekjøtt, men det skulle man ikke tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 timer siden):

Det selges fremdeles fra frysedisken... Vi prøvde det en gang her bare for moro skyld. Blir ikke gjort igjen. Liker folk virkelig den skosåla der!? Det skal jo etter det som står på pakken inneholde 98% grovkvernet storfekjøtt, men det skulle man ikke tro.

Når du sier det har jeg vel sett noe i frysedisken ja, men det har ikke fristet å se nærmere på det... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 timer siden):

Det selges fremdeles fra frysedisken... Vi prøvde det en gang her bare for moro skyld. Blir ikke gjort igjen. Liker folk virkelig den skosåla der!? Det skal jo etter det som står på pakken inneholde 98% grovkvernet storfekjøtt, men det skulle man ikke tro.

Jeg liker den! Krydrer med masse, masse pepper. Steker kort tid på høy varme og serverer med pommes frites eller helst slottpoteter. Perfekt lørdagskos. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (På 11.3.2024 den 22.19):

Hadde dere løvsteik med grillkrydder og bernaise sørpå forresten? Lurer på om det var noe ordentlig kjøtt i den flisa vi fikk servert egentlig… 😂

Ingen veikro med respekt for seg selv kunne vel unnlate å ha løvstek back in the days! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (På 12.3.2024 den 6.26):

Det skal jo etter det som står på pakken inneholde 98% grovkvernet storfekjøtt, men det skulle man ikke tro.


Her skulle jeg til å påstå at det ikke var kvernet kjøtt, men flatbanket kjøtt, men så fant jeg ut at begge deler er riktig i flg Wiki! :) 

«Løvbiff, løvbit eller løvstek er et tynt, stekt kjøttstykke som består av enten presset, kvernet kjøtt eller et helt stykke kjøtt som er banket flatt.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (14 timer siden):

Jeg liker den! Krydrer med masse, masse pepper. Steker kort tid på høy varme og serverer med pommes frites eller helst slottpoteter.

Vi har også løvbiff med ovnspoteter (pommes frites eller noe liknende) og grønnsaker iblant. Den butikken vi pleier å handle middag i, har en variant vi synes smaker godt når den krydres litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Jeg googlet løvstek, og ser for meg at det må være lett å lage mer kreative retter av den. Så bla oppskrift på fylt løvbiff, og surret i bacon må det jo bli bra til fls en fresh salat med litt syrlighet. Og kanskje med hjemmelaget potet eller ertepure?  Kanskje ikke noe man bør spise hver dag, men en gang iblant. Tror jeg skal prøve med surret bacon rundt. Faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg googlet løvstek, og ser for meg at det må være lett å lage mer kreative retter av den. Så bla oppskrift på fylt løvbiff, og surret i bacon må det jo bli bra til fls en fresh salat med litt syrlighet. Og kanskje med hjemmelaget potet eller ertepure?  Kanskje ikke noe man bør spise hver dag, men en gang iblant. Tror jeg skal prøve med surret bacon rundt. Faktisk. 

Ser for meg det også kan være godt i pitabrød :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Kunne tenkt meg å lage fløyelsgrøt. Det har jeg ikke spist siden jeg var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli blodpudding og lungemos, det hadde vi på 60-70 tallet. Var veldig godt. God drikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...