Gå til innhold

Gave dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Se for deg tre søsken. Et søsken får gave til verdi av 1000 kroner. Andre søskenet før gave til verdi av 250 kroner. År etter år. Hvordan ville du følt deg dersom du var mottager av minste sum? Er det innenfor å takke nei til fremtidige gaver? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Se for deg tre søsken. Et søsken får gave til verdi av 1000 kroner. Andre søskenet før gave til verdi av 250 kroner. År etter år. Hvordan ville du følt deg dersom du var mottager av minste sum? Er det innenfor å takke nei til fremtidige gaver? 

Anonymkode: fee68...dec

Hva er det som ligger til grunn for denne forskjellsbehandlingen år etter år? Hvem er det som forskjellsbehandler slik forresten, foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (11 minutter siden):

Hva er det som ligger til grunn for denne forskjellsbehandlingen år etter år? Hvem er det som forskjellsbehandler slik forresten, foreldrene?

Det ene søskenet som overser ignorerer og er spydig hver gang de ses. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ene søskenet som overser ignorerer og er spydig hver gang de ses. 

Anonymkode: fee68...dec

Hvorfor ha kontakt med noen som oppfører seg slik? Blod er ikke alltid tykkere enn vann. Hva sier 1000 kroners-søskenet til dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ha kontakt med noen som oppfører seg slik? Blod er ikke alltid tykkere enn vann. Hva sier 1000 kroners-søskenet til dette da?

Det blander seg ikke inn… hva går det an å gjøre? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det blander seg ikke inn… hva går det an å gjøre? 

Anonymkode: fee68...dec

Droppe kontakten med gavegiveren så mye som mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Bare et spørsmål : Den som mottar de dyreste gavene- hvordan er det søskenet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Droppe kontakten med gavegiveren så mye som mulig?

Det er nesten ikke eksisterende kontakt men den som gir mest har ikke grunnlag for ikke like den som får minst. Nå er det kommet til et punkt der det kleint. Pinlig og motta gave. Men en kan jo ikke si noe? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Bare et spørsmål : Den som mottar de dyreste gavene- hvordan er det søskenet? 

Nært og fint- men hen er vandt til det som skjer. Det er vel menneskelig og synes dette er rart? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nært og fint- men hen er vandt til det som skjer. Det er vel menneskelig og synes dette er rart? 

Anonymkode: fee68...dec

Okay. Det kunne jo være at den som får dyrest gaver er den...vanskelige. Som broren min som ble veldig sur om han ikke fikk det han ønsket, mens jeg egentlig ikke brydde meg stort. Så han fikk faktisk dyrere ting- uten at det gjorde meg noe. 

Du kan sikkert si noe om det, men det er jo flaut når en er voksen?  Skjønner at du reagerer, men tror du må innse at det søskenet og du ikke vil komme overens. Det er jo ikke akkurat alltid en får gjort noe med at andre oppfører seg dårlig. Da kan du jo heller bare unngå og ignorere. Tror det er best. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nært og fint- men hen er vandt til det som skjer. Det er vel menneskelig og synes dette er rart? 

Anonymkode: fee68...dec

Skjønner godt at du reagerer.  Det er en vond følelse å føle seg degradert av et familiemedlem, enten det er søsken eller foreldre.  Har selv opplevd stor forskjell behandling, da av foreldrene, og det er vondt. Føler fort at en ikke teller like mye som de andre søsknene. En har liksom ikke noe verdi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nesten ikke eksisterende kontakt men den som gir mest har ikke grunnlag for ikke like den som får minst. Nå er det kommet til et punkt der det kleint. Pinlig og motta gave. Men en kan jo ikke si noe? 

Anonymkode: fee68...dec

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nært og fint- men hen er vandt til det som skjer. Det er vel menneskelig og synes dette er rart? 

Anonymkode: fee68...dec

Jeg tror ikke jeg hadde orket henge meg opp i det, hold kontakten med giveren på et minimum og tenk at det ikke er du som har gjort noe galt. :) At vedkommende som får mest ikke reagerer er litt merkelig, men er vedkommende klar over det? Det er jo lettere å late som ingenting når det er en selv som kommer best ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 timer siden):

Okay. Det kunne jo være at den som får dyrest gaver er den...vanskelige. Som broren min som ble veldig sur om han ikke fikk det han ønsket, mens jeg egentlig ikke brydde meg stort. Så han fikk faktisk dyrere ting- uten at det gjorde meg noe. 

Du kan sikkert si noe om det, men det er jo flaut når en er voksen?  Skjønner at du reagerer, men tror du må innse at det søskenet og du ikke vil komme overens. Det er jo ikke akkurat alltid en får gjort noe med at andre oppfører seg dårlig. Da kan du jo heller bare unngå og ignorere. Tror det er best. 

 

Det er veldig synd siden jeg har svelget kameler i årrekke. Den han ingen grunn til og mislike som jeg vet om. Jeg er der at jeg nå vil bryte all kontakt men det som er trist er at det er barn involvert. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 timer siden):

 

Jeg tror ikke jeg hadde orket henge meg opp i det, hold kontakten med giveren på et minimum og tenk at det ikke er du som har gjort noe galt. :) At vedkommende som får mest ikke reagerer er litt merkelig, men er vedkommende klar over det? Det er jo lettere å late som ingenting når det er en selv som kommer best ut av det.

Ja vedkommende som får mest er klar over det. En blir liksom den som er styggen på ryggen uten at en har fortjent det. En blir fryst ut?! Det føles rart og motta gave for plikt og så er det alltid en merkelig ting de fleste har fra før. Eks undertøy? Merkelig å gi til noen. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (2 timer siden):

Skjønner godt at du reagerer.  Det er en vond følelse å føle seg degradert av et familiemedlem, enten det er søsken eller foreldre.  Har selv opplevd stor forskjell behandling, da av foreldrene, og det er vondt. Føler fort at en ikke teller like mye som de andre søsknene. En har liksom ikke noe verdi.  

Det er slik det føles at en ikke har verdi. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja vedkommende som får mest er klar over det. En blir liksom den som er styggen på ryggen uten at en har fortjent det. En blir fryst ut?! Det føles rart og motta gave for plikt og så er det alltid en merkelig ting de fleste har fra før. Eks undertøy? Merkelig å gi til noen. 

Anonymkode: fee68...dec

Det er ikke særlig vanskelig å skjønne at du syns det er kjipt at det er sånn.

Hvis du bare aksepterer at vedkomnende ikke liker deg så godt?  I en søskenflokk kan det være mer eller mindre rimelige grunner til at noen misliker hverandre eller at en misliker en annen. Hva skjer om du bare aksepterer det?  

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Se for deg tre søsken. Et søsken får gave til verdi av 1000 kroner. Andre søskenet før gave til verdi av 250 kroner. År etter år. Hvordan ville du følt deg dersom du var mottager av minste sum? Er det innenfor å takke nei til fremtidige gaver? 

Anonymkode: fee68...dec

Ja. Gir du gaver tilbake?

Anonymkode: 55f6c...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Se for deg tre søsken. Et søsken får gave til verdi av 1000 kroner. Andre søskenet før gave til verdi av 250 kroner. År etter år. Hvordan ville du følt deg dersom du var mottager av minste sum? Er det innenfor å takke nei til fremtidige gaver? 

Anonymkode: fee68...dec

Kommer an på om den som mottar 1000 kroners gaven gir dyre gaver tilbake i forhold til den som mottar 250 kroners gaven. Eller hvis den dyre gaven gjenspeiler at det er til hele familien, hvis det heldigere avkommet har samboer og familie fremfor den som får mindre. 

Litt vanskelig å takke nei til gaver, men ville ikke gitt noe dyrt tilbake. Evt spør vedkommende som gir gaven om hvorfor denne forskjellsbehandler på et ekte nysgjerrig vis. 

Fort gjort å bli sår på sånne ting, men evt bare prøv å gi faen og nedskalere hele gavetullet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Se for deg tre søsken. Et søsken får gave til verdi av 1000 kroner. Andre søskenet før gave til verdi av 250 kroner. År etter år. Hvordan ville du følt deg dersom du var mottager av minste sum? Er det innenfor å takke nei til fremtidige gaver? 

Anonymkode: fee68...dec

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen, selv om jeg har lest tråden. Er foreldrene til søskenflokken givere her, eller er det et søsken som gir foreldre og det andre søskenet gaver for 1000, mens du får for 250?

Jeg syns ikke det er innafor å takke nei til gave, men jeg syns det er lov å si noe om hva du selv setter som grense for gave fra deg til dem. 

Til info: I min eks sin familie fikk det yngste søskenet større gaver enn søsknene sine, og har nok sikkert fått et sekssifret beløp i form av månedlig tilskudd gjennom ca 20 år. H*n fikk også bo kostnadsfritt i en leilighet foreldrene kjøpte til dette formålet, og jeg mener faktisk denne ble overført som vedkommende navn for noen år siden. Min eks og det andre søskenet var inneforstått med at det var sånn, og syns det var helt ok ettersom de selv ikke hadde behov for samme bistand. Jeg støttet dem i dette, selv om dette ikke var min business å blande meg inn i problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er mange ukjente faktorer i denne historien, som kanskje ligger til grunn for skjevdelingen av gave.  Om dette føles veldig problematisk bør man ta det opp med giver. Å si nei takk til gave virker bare umodent, og det er ikke sikkert giver forstår hvilket poeng man evt. forsøker å markere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...