Gå til innhold

Gave dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Se for deg tre søsken. Et søsken får gave til verdi av 1000 kroner. Andre søskenet før gave til verdi av 250 kroner. År etter år. Hvordan ville du følt deg dersom du var mottager av minste sum? Er det innenfor å takke nei til fremtidige gaver? 

Anonymkode: fee68...dec

Det er lett for meg å svare på, da vi har det akkurat slik i min søskenflokk. 

Vi er 2 stk ressursterke søsken som får minst. Har aldri følt meg urettferdig behandlet. Bare heldig. Jeg klarer meg selv. Jeg ser det slik : Det er vi som får minst som har fått den største gaven. Den fikk vi da vi ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Det er lett for meg å svare på, da vi har det akkurat slik i min søskenflokk. 

Vi er 2 stk ressursterke søsken som får minst. Har aldri følt meg urettferdig behandlet. Bare heldig. Jeg klarer meg selv. Jeg ser det slik : Det er vi som får minst som har fått den største gaven. Den fikk vi da vi ble født. 

Casen er at det gjelder en som får betydelig mindre og alltid noe Du ikke kjøper i gave til andre. Å bli født er ikke et valg det blir man bare og de leste blir ikke født av et søsken. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 timer siden):

Det er ikke særlig vanskelig å skjønne at du syns det er kjipt at det er sånn.

Hvis du bare aksepterer at vedkomnende ikke liker deg så godt?  I en søskenflokk kan det være mer eller mindre rimelige grunner til at noen misliker hverandre eller at en misliker en annen. Hva skjer om du bare aksepterer det?  

Jeg har akseptert det men det føles feil alt sammen. Kan jeg muntlig gi beskjed at jeg ikke ønsker summen at summen kan gis til veldedighet eller noe?

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen, selv om jeg har lest tråden. Er foreldrene til søskenflokken givere her, eller er det et søsken som gir foreldre og det andre søskenet gaver for 1000, mens du får for 250?

Jeg syns ikke det er innafor å takke nei til gave, men jeg syns det er lov å si noe om hva du selv setter som grense for gave fra deg til dem. 

Til info: I min eks sin familie fikk det yngste søskenet større gaver enn søsknene sine, og har nok sikkert fått et sekssifret beløp i form av månedlig tilskudd gjennom ca 20 år. H*n fikk også bo kostnadsfritt i en leilighet foreldrene kjøpte til dette formålet, og jeg mener faktisk denne ble overført som vedkommende navn for noen år siden. Min eks og det andre søskenet var inneforstått med at det var sånn, og syns det var helt ok ettersom de selv ikke hadde behov for samme bistand. Jeg støttet dem i dette, selv om dette ikke var min business å blande meg inn i problemstillingen. 

Sier i hi at det angår et søsken. Jeg ønsker enten en gave som er lik summen til den andre eller ingenting. Det er kleint og merkelig og motta et undertøy plagg kjøpt på Hm mens andre får rituals produkter til verdi av 1000kr. Et eksempel. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er mange ukjente faktorer i denne historien, som kanskje ligger til grunn for skjevdelingen av gave.  Om dette føles veldig problematisk bør man ta det opp med giver. Å si nei takk til gave virker bare umodent, og det er ikke sikkert giver forstår hvilket poeng man evt. forsøker å markere.

Nei det er hva det står så faktorene for infomasjon er med. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har akseptert det men det føles feil alt sammen. Kan jeg muntlig gi beskjed at jeg ikke ønsker summen at summen kan gis til veldedighet eller noe?

Anonymkode: fee68...dec

Ikke bli på defensiven. Det vil en eller gang komme til å plage deg at du sier noe negativt eller defensivt.

Det er faktisk mye bedre å ta i mot og takke høflig. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier i hi at det angår et søsken. Jeg ønsker enten en gave som er lik summen til den andre eller ingenting. Det er kleint og merkelig og motta et undertøy plagg kjøpt på Hm mens andre får rituals produkter til verdi av 1000kr. Et eksempel. 

Anonymkode: fee68...dec

Ettersom vi er flere som lurer er det nok ikke så tydelig som du tenker :)

Jeg syns ikke du skal si nei til framtidige gaver. Dersom du har et godt forhold til giveren (som jeg nå forstår at er et søsken) og ikke tror at at det er rom for å snakke sammen så kan du jo spørre om hva som ligger bak at du får mindre gaver enn det andre søskenet. Selv ville jeg imidlertid IKKE spurt, til tross for at vi søsken har et fint forhold oss i mellom. Årsaken er at jeg rett og slett ville føle at det var smålig og pinlig å ta opp noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 timer siden):

 

Jeg tror ikke jeg hadde orket henge meg opp i det, hold kontakten med giveren på et minimum og tenk at det ikke er du som har gjort noe galt. :) At vedkommende som får mest ikke reagerer er litt merkelig, men er vedkommende klar over det? Det er jo lettere å late som ingenting når det er en selv som kommer best ut av det.

Mener du virkelig det? At man ikke kan ha ulike relasjoner til sine søsken og gi gaver basert på kanskje relasjonen, kanskje andre ting som det siste søskenet ikke kjenner til. Jeg ville aldri ha blandet meg inn i hva brødrene mine gir , og jeg aner ikke verdien av eller hvilke gaver vi gir til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har akseptert det men det føles feil alt sammen. Kan jeg muntlig gi beskjed at jeg ikke ønsker summen at summen kan gis til veldedighet eller noe?

Anonymkode: fee68...dec

Du _kan_ jo gjøre akkurat hva du vil, men du kan med rette bli oppfattet som ganske barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
frosken skrev (2 minutter siden):

Mener du virkelig det? At man ikke kan ha ulike relasjoner til sine søsken og gi gaver basert på kanskje relasjonen, kanskje andre ting som det siste søskenet ikke kjenner til. Jeg ville aldri ha blandet meg inn i hva brødrene mine gir , og jeg aner ikke verdien av eller hvilke gaver vi gir til hverandre. 

Så vidt jeg vet har vi søsken hos oss gitt gaver av omtrentlig samme verdi, men jeg hadde nok stusset litt om jeg hver eneste gang hadde fått en gave verdt 1/4 av det andre søskenet ja. Om det hadde vært gitt åpenlyst da, jeg aner jo ikke om de gir hverandre noe uten at jeg vet det, men det tviler jeg på og da ville det ikke vært noe jeg har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Livet er fort kort til å bli uvenner for hundrelapper. Er være venner er mye mer verdifullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (16 timer siden):

Ettersom vi er flere som lurer er det nok ikke så tydelig som du tenker :)

Jeg syns ikke du skal si nei til framtidige gaver. Dersom du har et godt forhold til giveren (som jeg nå forstår at er et søsken) og ikke tror at at det er rom for å snakke sammen så kan du jo spørre om hva som ligger bak at du får mindre gaver enn det andre søskenet. Selv ville jeg imidlertid IKKE spurt, til tross for at vi søsken har et fint forhold oss i mellom. Årsaken er at jeg rett og slett ville føle at det var smålig og pinlig å ta opp noe sånt. 

Det er relasjon som ikke er god. Ganger gis av plikt begge veier. Så hvorfor skal det gis gaver når det som kjøpes verken er av interesse eller noe som ønskes? Når du gjentatte ganger får gave uten betydning av den som gir og den som mottar? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (15 timer siden):

Livet er fort kort til å bli uvenner for hundrelapper. Er være venner er mye mer verdifullt. 

Livet er for kort ja

men det er ikke jo ikke eksisterende i case. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
frosken skrev (15 timer siden):

Du _kan_ jo gjøre akkurat hva du vil, men du kan med rette bli oppfattet som ganske barnslig.

Ok så hva ville du gjort? Mottatt gave som verken er ønskelig eller ilagt kjærlighet i år etter år og åpnet den foran øvrig familie og bli satt i forkleinelse for at din verdi er verdt ingenting? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (17 timer siden):

Ikke bli på defensiven. Det vil en eller gang komme til å plage deg at du sier noe negativt eller defensivt.

Det er faktisk mye bedre å ta i mot og takke høflig. 

Takke høflig for at å se hvilken forkleinelse av liten verdi for giver? 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takke høflig for at å se hvilken forkleinelse av liten verdi for giver? 

Anonymkode: fee68...dec

Jeg ser ikke på hvilken annen måte du skal komme ut av det med en viss verdighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke på hvilken annen måte du skal komme ut av det med en viss verdighet? 

Spørre om de heller vil gi beløpet til leger uten grenser. Jeg har nok undertøy og er lei av å få det. Kaster det hver gang da det er så stygt at jeg aldri hadde kjøpt de selv. 

Anonymkode: fee68...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spørre om de heller vil gi beløpet til leger uten grenser. Jeg har nok undertøy og er lei av å få det. Kaster det hver gang da det er så stygt at jeg aldri hadde kjøpt de selv. 

Anonymkode: fee68...dec

"Jeg trenger ikke gaver noe mer, så hvis de som vil gi meg heller kan gi det til veldedighet, så blir jeg like glad for det" 

Si det omtrent sånn tenker du?  Jo... det går jo an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

"Jeg trenger ikke gaver noe mer, så hvis de som vil gi meg heller kan gi det til veldedighet, så blir jeg like glad for det" 

Si det omtrent sånn tenker du?  Jo... det går jo an. 

Jeg synes det er frekt å avvise gave og si hva man heller vil ha. Det kan ikke koste en så veldig mye å takke for en gave som ikke er midt i blinken, det er vanlig høflighet. Da legger man altfor mye forventninger i gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Ekstra skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er frekt å avvise gave og si hva man heller vil ha. Det kan ikke koste en så veldig mye å takke for en gave som ikke er midt i blinken, det er vanlig høflighet. Da legger man altfor mye forventninger i gaven.

Er helt enig i dette, men slik jeg leste Hi så var det også følelsene rundt det å bli forskjellsbehandlet som var problemet.  Og det er aldri en god følelse.  Og er det slik rundt gaver, så er det sikkert slik på andre plan også.  Det var iallefall utifra dette at jeg svarte tidligere. Men mye mulig at jeg har misforstått helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...