Gå til innhold

Kan depresjon løses med å endre tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller bør det behandles medikamentelt?

jeg merker at det er noe grunnleggende ødelagt i meg som gjør at jeg ikke har tilgang på tanker omtrent 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

Du kan bare vente til det går over følge flere her. 

Jeg syns du bør ta medikamenter hvis det varer en viss periode. Har du ikke tilgang på egne tanker- hvordan kan du da endre på dem?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Du kan bare vente til det går over følge flere her. 

Jeg syns du bør ta medikamenter hvis det varer en viss periode. Har du ikke tilgang på egne tanker- hvordan kan du da endre på dem?? 

Nei nettopp… vil medisin gjøre det ryddigere og mindre enspora i hodet? Slik at man evt kan gjøre endringer?

vet ikke om det er vanlig å oppleve det sånn når man er deprimert?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei nettopp… vil medisin gjøre det ryddigere og mindre enspora i hodet? Slik at man evt kan gjøre endringer?

vet ikke om det er vanlig å oppleve det sånn når man er deprimert?

Anonymkode: 22746...60d

Dette er ikke gjenkjennbart ved depresjon. Depresjon er negative tanker, ikke at tanker ikke er der. 

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei nettopp… vil medisin gjøre det ryddigere og mindre enspora i hodet? Slik at man evt kan gjøre endringer?

vet ikke om det er vanlig å oppleve det sånn når man er deprimert?

Anonymkode: 22746...60d

Jeg syns ikke det høres særlig bra ut å ikke ha kontakt med egne tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jeg syns ikke det høres særlig bra ut å ikke ha kontakt med egne tanker. 

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er ikke gjenkjennbart ved depresjon. Depresjon er negative tanker, ikke at tanker ikke er der. 

Anonymkode: bf934...723

Ja dere har vel rett, det er jo åpenbart tanker der. Men de er bare enspora og ikke som før. Ikke den vanlige tanke aktiviteten. 
Elementer av angst kanskje?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Ja dere har vel rett, det er jo åpenbart tanker der. Men de er bare enspora og ikke som før. Ikke den vanlige tanke aktiviteten. 
Elementer av angst kanskje?

Anonymkode: 22746...60d

Hvordan tenker du å endre dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Hvordan tenker du å endre dem? 

Det er jo det som ikke går når jeg er overfylt med bare denne desperasjonen og føler meg fremmed for meg selv. Ingen  gode følelser ro eller interesse, glede eller tilknytning til noe. Og da kan kanskje medisin hjelpe en til å bli litt klarere…?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo det som ikke går når jeg er overfylt med bare denne desperasjonen og føler meg fremmed for meg selv. Ingen  gode følelser ro eller interesse, glede eller tilknytning til noe. Og da kan kanskje medisin hjelpe en til å bli litt klarere…?

Anonymkode: 22746...60d

Nå er ikke jeg hverken psykiater eller utdannet psykolog. Men hadde du vært min venn og spurt om min mening så hadde jeg sagt at jeg tenkte medikamenter ville hjulpet. Men jeg ville først bedt deg søke råd hos over nevnte. Har du gjort det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Nå er ikke jeg hverken psykiater eller utdannet psykolog. Men hadde du vært min venn og spurt om min mening så hadde jeg sagt at jeg tenkte medikamenter ville hjulpet. Men jeg ville først bedt deg søke råd hos over nevnte. Har du gjort det? 

Jeg har snakket med legen ja.  Orker ikke gå inn på hele prosessen. 
 

Dere her inne har jo så mye erfaring- så tenkte å spørre. Da får man jo litt erfaringsbasert kunnskap og

Syns du det kan høres ut som depresjon det jeg opplever?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har snakket med legen ja.  Orker ikke gå inn på hele prosessen. 
 

Dere her inne har jo så mye erfaring- så tenkte å spørre. Da får man jo litt erfaringsbasert kunnskap og

Syns du det kan høres ut som depresjon det jeg opplever?

Anonymkode: 22746...60d

Jeg vet ikke. Det jeg syns er litt alarmerende er at du ikke har kontakt med egne tanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Det med depresjon er som all annen sykdom, er det ikle og det ikke går over med tiltak over tid, så bør medisiner vurderes av lege.

Jeg ser ingen stor forskjell på behandling/ vurdering av psykdom og sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke. Det jeg syns er litt alarmerende er at du ikke har kontakt med egne tanker. 

Kanskje jeg forklarer det litt feil. Men det er litt sånn at det ikke er noe som føles som før inni meg. 
Kanskje det er  mer angst.. 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Det med depresjon er som all annen sykdom, er det ikle og det ikke går over med tiltak over tid, så bør medisiner vurderes av lege.

Jeg ser ingen stor forskjell på behandling/ vurdering av psykdom og sykdom. 

Sant det. 
Føler at alt bare skal løses med å «endre tankemønster», men jeg føler meg så dypt inni et eller annet at jeg ikke har tilgang på den delen av meg, om det gir mening. Er helt fjern fra meg selv.

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje jeg forklarer det litt feil. Men det er litt sånn at det ikke er noe som føles som før inni meg. 
Kanskje det er  mer angst.. 

Anonymkode: 22746...60d

Ja. Mulig. Det kan være en prosess? Jeg vet ikke jeg. Men sånn fremmedgjøring fra hvem man er- det virker ikke helt okay. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved depresjon blir tankene mer tunge og man er ekstra sårbar. Medisiner gjør at man blir litt mer følelsesflat som igjen kan hjelpe deg å ikke ta ting innover deg. Når man er deprimert tenker man tungt og negativt. 
Å endre tankemønster hjelper absolutt. 
se på alt du har som er positivt. Men også viktig å holde på rutiner, møte folk, gjøre ting som gir deg mestring, trene litt og gjøre ting som gir deg glede. 
Er det noe spesielt duver deprimert for ? 

Anonymkode: 1647c...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei nettopp… vil medisin gjøre det ryddigere og mindre enspora i hodet? Slik at man evt kan gjøre endringer?

vet ikke om det er vanlig å oppleve det sånn når man er deprimert?

Anonymkode: 22746...60d

Jeg tror ikke det går an å bare endre tankene sine helt ut av det blå. Jeg tror det må starte med å gjøre diverse tiltak og etter hvert som man gjør de så vil tankene følge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje jeg forklarer det litt feil. Men det er litt sånn at det ikke er noe som føles som før inni meg. 
Kanskje det er  mer angst.. 

Anonymkode: 22746...60d

Hvor gammel er du? Veldig ung? Har du fortalt om symptomene til legen? Det høres litt ut som forstyrrelser i selvopplevelsen. Det kan være pga stress/angst, men også et av flere tegn på at psykose er under utvikling. 

https://www.psykose-bipolar.no/andre-psykiske-plager/forstyrrelser-i-selvopplevelsen/

Mulig jeg bare gjorde deg mer stressa nå, i så fall beklager jeg det 😊

Jeg ville prøvd medisiner om jeg var så fastlåst som du virker å være. Greit å få litt drahjelp i prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (40 minutter siden):

Jeg tror ikke det går an å bare endre tankene sine helt ut av det blå. Jeg tror det må starte med å gjøre diverse tiltak og etter hvert som man gjør de så vil tankene følge etter.

Det tenker jeg også. Ofte når man er deprimert blir man sittende i sofaen å tenke. Man mÅ rett og slett komme igang. 

Anonymkode: 1647c...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...