Gå til innhold

Kan depresjon løses med å endre tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enig! Blir litt oppgitt når man enkelte tror alt kan endres med medisin. Nei, det er du som må gjøre jobben selv. Medisin kan hjelpe deg på veien, men du blir aldri "frisk" om du ikke gjør noe aktivt selv.

Anonymkode: d2479...a95

Når det er snakk om høyt symptomtrykk og fysisk depresjon/angst trenger man kanslke medisin for å komme litt opp/ned/i balanse og for å få tilgang på seg selv og tankene så er mulig å gjøre noe?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er snakk om høyt symptomtrykk og fysisk depresjon/angst trenger man kanslke medisin for å komme litt opp/ned/i balanse og for å få tilgang på seg selv og tankene så er mulig å gjøre noe?

Anonymkode: 22746...60d

Ja, jeg går selv på medisin pga bipolar. Men jeg kan ikke forvente at den (medisinen) alene fikser alle problemene. Ser mange tråder her om samme tema; Medisin som skal fikse alt, uten at en selv må/vil jobbe for det. Det er feil innstilling.

Anonymkode: d2479...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, jeg går selv på medisin pga bipolar. Men jeg kan ikke forvente at den (medisinen) alene fikser alle problemene. Ser mange tråder her om samme tema; Medisin som skal fikse alt, uten at en selv må/vil jobbe for det. Det er feil innstilling.

Anonymkode: d2479...a95

Har ikke sagt det jeg hvertfall

Har ikke lest at noen mener d skaø fikse alt- men når man ikke har noe glede mening funksjon følelser eller kontskt med noe- hvordan skal man da klare å «endre innstilling»?

Har Tvert om lest mye om at man ikke kan skjerpe sg ut av depresjon

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For BP er medisin helt essensielt. Psykoedukasjon bør også tilbys.

For vanlig/unipolar depresjon (major depression) spiller psykoterapien i tillegg en større rolle.

Hele teorien bak kognitiv terapi, som er den best dokumenterte psykoterapi for depresjon, er jo nettopp å endre tanker.

Anonymkode: 6d3d7...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke sagt det jeg hvertfall

Har ikke lest at noen mener d skaø fikse alt- men når man ikke har noe glede mening funksjon følelser eller kontskt med noe- hvordan skal man da klare å «endre innstilling»?

Har Tvert om lest mye om at man ikke kan skjerpe sg ut av depresjon

Anonymkode: 22746...60d

Det er vel ikke det at man bare kan bestemme seg for ikke å være deprimert lenger. Eller bestemme seg for ikke å ha angst. 

Men det handler om å ta noen gode valg på veien. Ta valget om at i dag skal jeg komme meg en tur ut og begrense skjermtiden til x timer for eksempel. I dag skal jeg ta en dusj og være fornøyd med det. Rette oppmerksomheten ut fra eget hode så godt det lar seg gjøre. Forsøke å bidra så godt man kan til egen bedring og jobbe sammen med eventuelle medisiner.

Det inkluderer å finne mulige distraksjoner så man ikke blir overopptatt av egne symptomer. Jeg har brukt så mye tid på kroppslig overvåkning at jeg har innbilt meg både den ene og den andre diagnosen. Og da får jeg jo bare mer angst og flere bekymringer. Det hjelper jo ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depresjon utvikler seg vel som en følge av negative tanker. Over tid går det over til å være en "tilstand", man er mere eller mindre konstant deprimert uten at det kan kobles til konkrete tanker eller hendelser. Det forskes en del på dette, en langvarig depresjon forandrer hjernen, og ved skanning kan det observeres forskjeller mellom en "normal" og en "depresjon" hjerne. 

Hvordan forandre dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Glitter skrev (På 19.3.2024 den 20.26):

Jeg tror det må starte med å gjøre diverse tiltak og etter hvert som man gjør de så vil tankene følge etter.

Riktig, og da må det ligge en bevisst tanke bak disse tiltakene. Det er det som menes med begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janvl skrev (31 minutter siden):

Depresjon utvikler seg vel som en følge av negative tanker. Over tid går det over til å være en "tilstand", man er mere eller mindre konstant deprimert uten at det kan kobles til konkrete tanker eller hendelser. Det forskes en del på dette, en langvarig depresjon forandrer hjernen, og ved skanning kan det observeres forskjeller mellom en "normal" og en "depresjon" hjerne. 

Hvordan forandre dette?

 

For min del har det kommer ifb med at jeg er veldig syk og en reaksjon på det. Så derfor litt vanskelig å relatere til akkurat det og endre noe sånn sett 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del har det kommer ifb med at jeg er veldig syk og en reaksjon på det. Så derfor litt vanskelig å relatere til akkurat det og endre noe sånn sett 

Anonymkode: 22746...60d

Hvis det er en reaksjon på det å bli syk, hvorfor skal du da medisinere noe som er naturlig?

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis det er en reaksjon på det å bli syk, hvorfor skal du da medisinere noe som er naturlig?

Anonymkode: bf934...723

I utg punktet enig

men det er en ekstremt stor påkjenning og ganske alvorlig så for å klare å få litt mer mulighet til å håndtere det

pluss at den psykiske reaksjonen er av alvorlig grad 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 21.07):

Det tenker jeg også. Ofte når man er deprimert blir man sittende i sofaen å tenke. Man mÅ rett og slett komme igang. 

Anonymkode: 1647c...2d0

Hvis man selv kunne endre negative tanker hadde jeg nok gjort det for lenge siden, ingen velger jo være deprimert hvis kan slippe.

Men jeg opplever ofte at initiativ til handler kan endre tanker. Ikke dramatisk og evigvarende, men litt der og da. Feks kan telefonen til en god venn gi gode tanker. Klarer man fikse noe hjemme kan det en mestringsfølelse, samme en treningsøkt, eller bare å komm opp å ta en dusj. Hvis små tiltak hjelper, vil flere av disse etterhvert gi større fremgang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I utg punktet enig

men det er en ekstremt stor påkjenning og ganske alvorlig så for å klare å få litt mer mulighet til å håndtere det

pluss at den psykiske reaksjonen er av alvorlig grad 

Anonymkode: 22746...60d

Å bli syk kan være en belastning, men da må man jo primært jobbe med tanker. Jeg kan ikke se at tilføring av ad vil kunne være hensiktsmessig når det er snakk om å reagere på å det å ha blitt syk? 

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å bli syk kan være en belastning, men da må man jo primært jobbe med tanker. Jeg kan ikke se at tilføring av ad vil kunne være hensiktsmessig når det er snakk om å reagere på å det å ha blitt syk? 

Anonymkode: bf934...723

Når symptomene i stor grad er kraftig angst og depressive og det store symptomtrykket og reell frykt nettopp vanskeliggjør å jobbe med tankene 

som nevnt i hovedinnlegget 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når symptomene i stor grad er kraftig angst og depressive og det store symptomtrykket og reell frykt nettopp vanskeliggjør å jobbe med tankene 

som nevnt i hovedinnlegget 

Anonymkode: 22746...60d

Ad gir fortsatt lite mening fordi det er ikke en depresjon. Ap kunne vært et bedre valg.

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ad gir fortsatt lite mening fordi det er ikke en depresjon. Ap kunne vært et bedre valg.

Anonymkode: bf934...723

Har symmtomer på depresjon

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare prøve deg frem. Heldigvis har depresjon også en tendens til å gå over av seg selv med tiden. Det finnes håp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har symmtomer på depresjon

Anonymkode: 22746...60d

Det har mange, betyr ikke at ad er riktig valg. Men dette blir jo å gi råd basert på en setning av gangen. Diskuter med legen din heller.

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (14 timer siden):

Du må bare prøve deg frem. Heldigvis har depresjon også en tendens til å gå over av seg selv med tiden. Det finnes håp 😊

Lurer på om det hadde hjulpet meg å takle alt bedre- nå er det ingen mening følelser glede interesse tilknytning- bare vakum og panikk uvirkelighetsfølelse og kognitiv svikt🥲 noe som gjør meg ytterligere redd og desperat 

pga sykdommen er jeg sengeliggende mer eller mindre og alene stort sett hele tiden (funker dårlig når j får besøk pga alt det nevnte og)

Gikk faktisk på en ad - men ble verre mens jg gikk på den. Har slutta nå og er ille. Så vet ikle hva det kan tyde på?
kan en annen type hjelpe likevel?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Lurer på om det hadde hjulpet meg å takle alt bedre- nå er det ingen mening følelser glede interesse tilknytning- bare vakum og panikk uvirkelighetsfølelse og kognitiv svikt🥲 noe som gjør meg ytterligere redd og desperat 

pga sykdommen er jeg sengeliggende mer eller mindre og alene stort sett hele tiden (funker dårlig når j får besøk pga alt det nevnte og)

Gikk faktisk på en ad - men ble verre mens jg gikk på den. Har slutta nå og er ille. Så vet ikle hva det kan tyde på?
kan en annen type hjelpe likevel?

Anonymkode: 22746...60d

Ja, ulike AD kan oppleves ulikt. Det kan legen gi råd om, lytt til legen. 

Det høres ut som du er litt fanget i et mønster hvor du overtenker egne symptomer, også gjør det deg verre. Så du må forsøke å rette oppmerksomheten utover, stå opp fra senga så mye du klarer og bidra så godt du klarer til egen bedring. Du bidrar til kognitiv svikt ved å ikke stimulere hjernen, altså hvis du er mye sengeliggende. Du kan se søppel-tv eller lese en tegneserie, enkle ting som stimulerer hjernen mer enn å være fanget i eget hode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (24 minutter siden):

Ja, ulike AD kan oppleves ulikt. Det kan legen gi råd om, lytt til legen. 

Det høres ut som du er litt fanget i et mønster hvor du overtenker egne symptomer, også gjør det deg verre. Så du må forsøke å rette oppmerksomheten utover, stå opp fra senga så mye du klarer og bidra så godt du klarer til egen bedring. Du bidrar til kognitiv svikt ved å ikke stimulere hjernen, altså hvis du er mye sengeliggende. Du kan se søppel-tv eller lese en tegneserie, enkle ting som stimulerer hjernen mer enn å være fanget i eget hode. 

Som tidligere skrevet er jeg veldig syk- så den stimuleringen gjør meg dessverre dårligere. Det er en stor faktor inn i denne depressiviteten.

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...