Gå til innhold

Kan depresjon løses med å endre tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (11 timer siden):

Du kan bare vente til det går over følge flere her. 

Jeg syns du bør ta medikamenter hvis det varer en viss periode. Har du ikke tilgang på egne tanker- hvordan kan du da endre på dem?? 

Du syns en fremmed bør ta medisiner uten å vite mer om vedkommendes helse? Jeg anbefaler ts å lytte til fagpersoner og ikke synsere på internett. 
 

Noen depresjoner er tjent med medikamentell støtte og noen behøver ikke medisiner. Hvem som bør ha hvilken behandling avgjør fagekspertisen 

Anonymkode: 2e1c4...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sokk skrev (9 timer siden):

Hvor gammel er du? Veldig ung? Har du fortalt om symptomene til legen? Det høres litt ut som forstyrrelser i selvopplevelsen. Det kan være pga stress/angst, men også et av flere tegn på at psykose er under utvikling. 

https://www.psykose-bipolar.no/andre-psykiske-plager/forstyrrelser-i-selvopplevelsen/

Mulig jeg bare gjorde deg mer stressa nå, i så fall beklager jeg det 😊

Jeg ville prøvd medisiner om jeg var så fastlåst som du virker å være. Greit å få litt drahjelp i prosessen. 

Sliter med stress og angst også 

er ikke ung- vært sånn her noen uker/måneder. 

hva slags medisin hjelper for dt du nevner da?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 timer siden):

Ja. Mulig. Det kan være en prosess? Jeg vet ikke jeg. Men sånn fremmedgjøring fra hvem man er- det virker ikke helt okay. 

Har lest at depersonalisering er vanli ved deperesjon og angst? 
Er i en slags krise 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (10 timer siden):

Hvor gammel er du? Veldig ung? Har du fortalt om symptomene til legen? Det høres litt ut som forstyrrelser i selvopplevelsen. Det kan være pga stress/angst, men også et av flere tegn på at psykose er under utvikling. 

https://www.psykose-bipolar.no/andre-psykiske-plager/forstyrrelser-i-selvopplevelsen/

Mulig jeg bare gjorde deg mer stressa nå, i så fall beklager jeg det 😊

Jeg ville prøvd medisiner om jeg var så fastlåst som du virker å være. Greit å få litt drahjelp i prosessen. 

Føles vel så mye som veldig uro og med vanlige tanker mener jg at inhentinh interesserer meg meg jeg bryr meg ikke og føler ikke

er i vakum 🥲

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bipolar her og mye av det vi har jobbet med i terapien er nettopp det å endre tankemønster, skifte fokus, klare å gjøre noe. Selv om det kanskje bare hjelper kortsiktig der og da, vil slike handlinger føre en ut av depresjonen, nettopp fordi man klarer å gjøre noe å "glemmer" depresjonen for en periode. Etter hvert vil dette vedvare og vedvare og depresjonen vil avta.

Hva tror dere er best for en deprimert med tanker som "Jeg skjønner ikke hvorfor noen liker meg" "Jeg er udugelig i alt jeg gjør" "jeg kan bare ligge i senga i hele dag, ikke vits at jeg står opp" Versus å komme seg en tur ut f.eks?

Anonymkode: d2479...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sliter med stress og angst også 

er ikke ung- vært sånn her noen uker/måneder. 

hva slags medisin hjelper for dt du nevner da?

Anonymkode: 22746...60d

Det har jeg ikke nok kunnskap om 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Everybody skrev (37 minutter siden):

Det er medisinene som endrer tankene.

Gjør de virkelig det?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør de virkelig det?

Anonymkode: 22746...60d

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (14 minutter siden):

Ja

Hvilke medisiner da? Og hvordan?

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke medisiner da? Og hvordan?

Anonymkode: 22746...60d

Antidepressiva da. Det endrer måten du tenker på fra en depressiv tankegang til en mer normal en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Antidepressiva da. Det endrer måten du tenker på fra en depressiv tankegang til en mer normal en.

Jeg trenger å bli litt klarere i hodet jeg🙈

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (2 timer siden):

Det er medisinene som endrer tankene.

Her må du korrigeres litt i din entusiasme. Medisiner er viktig, men de fleste trenger også terapi. Å endre fastlåste tanker krever som oftest -langt- mer enn kun medisiner

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her må du korrigeres litt i din entusiasme. Medisiner er viktig, men de fleste trenger også terapi. Å endre fastlåste tanker krever som oftest -langt- mer enn kun medisiner

Anonymkode: bf934...723

For min del er det blitt fastlåst pga det høye symptomtrykket. 

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For min del er det blitt fastlåst pga det høye symptomtrykket. 

Anonymkode: 22746...60d

Jeg tror heller det handler om at du ikke slipper til noenting annet enn å skrive om symptomer.

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror heller det handler om at du ikke slipper til noenting annet enn å skrive om symptomer.

Anonymkode: bf934...723

Det er jo mer en konsekvens (eller et symptom om du vil)

Anonymkode: 22746...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo mer en konsekvens (eller et symptom om du vil)

Anonymkode: 22746...60d

Jeg vil si en vesentlig opprettholdende faktor. Hvordan kan vi hjelpe deg ut av det? 

Anonymkode: bf934...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (22 timer siden):

Du kan bare vente til det går over følge flere her. 

Nei ærlig talt - det var IKKE det vi sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her må du korrigeres litt i din entusiasme. Medisiner er viktig, men de fleste trenger også terapi. Å endre fastlåste tanker krever som oftest -langt- mer enn kun medisiner

Anonymkode: bf934...723

Helt enig! Blir litt oppgitt når man enkelte tror alt kan endres med medisin. Nei, det er du som må gjøre jobben selv. Medisin kan hjelpe deg på veien, men du blir aldri "frisk" om du ikke gjør noe aktivt selv.

Anonymkode: d2479...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt enig! Blir litt oppgitt når man enkelte tror alt kan endres med medisin. Nei, det er du som må gjøre jobben selv. Medisin kan hjelpe deg på veien, men du blir aldri "frisk" om du ikke gjør noe aktivt selv.

Anonymkode: d2479...a95

Hva mener du man skal gjøre aktivt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...