Gå til innhold

Nok en familie drept i Norge i år.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

Dette er den fjerde familien som er drept i Norge på tre måneder. Å drepe alle medlemmene i en familie er forhodsvis sjelden, så det er ganske oppsiktsvekkende og tragisk at det har vært så mange tilfeller nettopp i Norge i 2024.

Dette ser igjen ut til å være en tilsynelatende helt vanlig familie. Fortsetter dette så har det snart vært like mange drap i Norge i år som i hele fjor tilsammen. 

For en dyster start på året i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er så skremmende… 

Lurer så på hvorfor det er blitt en økning akkurat nå…

Anonymkode: df714...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg synes det er så skremmende… 

Lurer så på hvorfor det er blitt en økning akkurat nå…

Anonymkode: df714...661

Tilfeldigheter.

Anonymkode: 480bd...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes det er så skremmende… 

Lurer så på hvorfor det er blitt en økning akkurat nå…

Anonymkode: df714...661

Det er veldig oppsiktsvekkende med flere tilfeller, og ja skremmende i den forstand at det ser ut til å være helt ordinære familier. 

Jeg vet ikke om det er helt tilfeldig. Alt kan gi motivasjon når andre har handlet på samme måte forut. Har en gått med egne tanker, kan det at andre gjør det, vippe vektskålen. Rystende er det ihvertfall. Mildt sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke helt unna å tenke at en medvirkende årsak til dette er sterk fortvilelse over f.eks å miste huset sitt fordi man ikke klarer å betale boliglånet eller annen håpløshet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg kommer ikke helt unna å tenke at en medvirkende årsak til dette er sterk fortvilelse over f.eks å miste huset sitt fordi man ikke klarer å betale boliglånet eller annen håpløshet. 

Hvordan går det utover to unge voksne barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hvordan går det utover to unge voksne barn? 

Jeg kjenner ikke dette tilfellet spesifikt, men mer generelt at noen dreper familiene sine og så seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg tenker mer at Covid-nedstengning skadet oss mer vi aner. Oppblomstring av psykiske tilstander hos ungdom og voksne. Og så har det vært den perfekt storm i ettertid, krise etter krise.

Ikke rart at det pågår to krig samtidig, verdensøkonomi ingen har sett maken til, samt alt det andre. Det påvirker mennesker. Begeret har for lengst rent over mentalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker mer at Covid-nedstengning skadet oss mer vi aner. Oppblomstring av psykiske tilstander hos ungdom og voksne. Og så har det vært den perfekt storm i ettertid, krise etter krise.

Ikke rart at det pågår to krig samtidig, verdensøkonomi ingen har sett maken til, samt alt det andre. Det påvirker mennesker. Begeret har for lengst rent over mentalt. 

Jeg vet ikke. At covid hadde konsekvenser for spesielt barn og muligens parforhold jo...

Men krigene ute i Europa og verden tror jeg ikke påvirker oss sånn at det går alvorlig på psyken. Vi kan bekymre oss og være engstelig for at det sprer seg, men å drepe familien for det? 

Jeg tror at det er skjulte ting bak fasaden av mye mer alvorlig grad for dem. At en eller flere sliter og vet det, og så snapper det rett og slett. Så grotesk det enn er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke. At covid hadde konsekvenser for spesielt barn og muligens parforhold jo...

Men krigene ute i Europa og verden tror jeg ikke påvirker oss sånn at det går alvorlig på psyken. Vi kan bekymre oss og være engstelig for at det sprer seg, men å drepe familien for det? 

Jeg tror at det er skjulte ting bak fasaden av mye mer alvorlig grad for dem. At en eller flere sliter og vet det, og så snapper det rett og slett. Så grotesk det enn er. 

 

Jo selvsagt. Men synes det er påfallende at alt skjer på samme tid. Men det er ren spekulasjon fra min side. Eneste jeg vet at tallene viser at vi har fått mye dårligere psyke enn før Covid og at drapstallene i Norge aldri har vært så høye som nå. Dro bare personlig parallell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lovendringen angående tvang som kom i 2017 kan også være en medvirkende faktor, samt at på flere småsteder så legger man ned tilbud innen psykisk helse. Dette kombinert med dyrtid og stress er ingen god match.

Anonymkode: 29ddd...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Jo selvsagt. Men synes det er påfallende at alt skjer på samme tid. Men det er ren spekulasjon fra min side. Eneste jeg vet at tallene viser at vi har fått mye dårligere psyke enn før Covid og at drapstallene i Norge aldri har vært så høye som nå. Dro bare personlig parallell. 

Ja...

Det jeg bet meg merke i var at de opplyste om at begge foreldre hadde tilgang til våpen. Vi mistenker gjerne at det er menn som utfører slike handlinger. Men mulig jeg noterte meg det uten at det betyr noe. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja...

Det jeg bet meg merke i var at de opplyste om at begge foreldre hadde tilgang til våpen. Vi mistenker gjerne at det er menn som utfører slike handlinger. Men mulig jeg noterte meg det uten at det betyr noe. 

Tragisk, får ikke sagt eller tenkt annet om det. Hverken siste saken, eller de før det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En teori kan være skilsmisse, økonomiske vansker, familiehemmeligheter som har kommet frem i lyset, psykisk sykdom osv. 

At folk har våpen i hus er ikke uvanlig, da mange har jaktkort og jakter. 
Å ta livet av hele familien og så seg selv er så tragisk og brutalt at jeg har ikke ord. 
Forstår det rett og slett ikke 

Anonymkode: 8dfc1...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En teori kan være skilsmisse, økonomiske vansker, familiehemmeligheter som har kommet frem i lyset, psykisk sykdom osv. 

At folk har våpen i hus er ikke uvanlig, da mange har jaktkort og jakter. 
Å ta livet av hele familien og så seg selv er så tragisk og brutalt at jeg har ikke ord. 
Forstår det rett og slett ikke 

Anonymkode: 8dfc1...300

Ja..

Ang våpen så tenkte jeg bare at det var en noe spesiell opplysning akkurar nå, at begge hadde tilgang til det.

Nå vet jeg ikke om jeg mikser saker her, men mener å ha lest kona jobbet i politiet. Det er nok mest sannsynlig at jeg blander med annen sak her.. og det sier jo egentlig litt det det også...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er krise i kommuneøkonomien i norge og distriktspsykiatrien forteller om økende pågang og mangel på kapasitet. Mens den norske stat har gigantinntekter og oljefondet vokser. Nylig offentliggjort "lykke-undersøkelse" viser at norge er dårligst i norden og spesielt mister ungdom troen på fremtiden.

Det er ting som tyder på at psykisk helse er et stort problem og at det ikke i tilstrekkelig grad prioriteres. Helse er overlatt til kommuner/regioner og økonomien lokalt er helt krise. Det kuttes i skole og i helse og mange steder er tilbudet allerede under hva som er lovpålagt. Det blir verre før/om det blir bedre. Noen må våkne.

Anonymkode: 480bd...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er krise i kommuneøkonomien i norge og distriktspsykiatrien forteller om økende pågang og mangel på kapasitet. Mens den norske stat har gigantinntekter og oljefondet vokser. Nylig offentliggjort "lykke-undersøkelse" viser at norge er dårligst i norden og spesielt mister ungdom troen på fremtiden.

Det er ting som tyder på at psykisk helse er et stort problem og at det ikke i tilstrekkelig grad prioriteres. Helse er overlatt til kommuner/regioner og økonomien lokalt er helt krise. Det kuttes i skole og i helse og mange steder er tilbudet allerede under hva som er lovpålagt. Det blir verre før/om det blir bedre. Noen må våkne.

Anonymkode: 480bd...449

Kanskje en også kan se litt på kultur her og der? 

Å fremstå på visse måter er utvilsomt viktig og et stort press på mange. Syns ikke at en kun skal tenke på at det er mangel på hjelp når noe oppstår, men også årsakene til at folk trenger hjelp. Alle tilfellene de siste månedene har skjedd på mindre steder. I hvert tilfelle blir stedet beskrevet som stille og rolig og at de fleste kjenner alle... Og ingen har skjønt eller visst noe.

Skurrer det ikke litt ? ( uten at jeg nødvendigvis tror på det ) Men frenstå sånn- det skal det tydeligvis. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Kanskje en også kan se litt på kultur her og der? 

 

Så når innvandrere er overrepresentert i ran, overfall og voldskriminalitet så skyldes det også kultur, og ikke fattigdom og trangboddhet?

Anonymkode: 480bd...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så når innvandrere er overrepresentert i ran, overfall og voldskriminalitet så skyldes det også kultur, og ikke fattigdom og trangboddhet?

Anonymkode: 480bd...449

Hva har dette med denne saken å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (38 minutter siden):

Hva har dette med denne saken å gjøre? 

Det er et relevant spørsmål. For jeg husker klart at enkelte på dette forum tidligere hardnakket har hevdet at kultur ikke på noen måte er årsaken. Men nå har kultur likevel betydning?

Anonymkode: 480bd...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...