Gå til innhold

Nok en familie drept i Norge i år.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er et relevant spørsmål. For jeg husker klart at enkelte på dette forum tidligere hardnakket har hevdet at kultur ikke på noen måte er årsaken. Men nå har kultur likevel betydning?

Anonymkode: 480bd...449

Jeg kan ikke diskutere hva du husker og ikke ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
Kashmir skrev (5 timer siden):

Ja..

Ang våpen så tenkte jeg bare at det var en noe spesiell opplysning akkurar nå, at begge hadde tilgang til det.

Nå vet jeg ikke om jeg mikser saker her, men mener å ha lest kona jobbet i politiet. Det er nok mest sannsynlig at jeg blander med annen sak her.. og det sier jo egentlig litt det det også...

I den forrige familiedrspsaken jobbet det ene offeret i politiet, kanskje du blander med den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lillemus skrev (1 minutt siden):

I den forrige familiedrspsaken jobbet det ene offeret i politiet, kanskje du blander med den saken?

Ja mest sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 timer siden):

Jeg kan ikke diskutere hva du husker og ikke ? 

Kultur siller kraftig inn her. Der er det ingen tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
erik123 skrev (15 minutter siden):

Kultur siller kraftig inn her. Der er det ingen tvil. 

Kultur er viktig ja. Men alt skyldes jo ikke kultur. Akkurat når det gjelder dette, så er det vanskelig når alle kjenner alle. Eller "kjenner" rettere sagt. Det blir sikkert snakket om mennesker på både mindre og større steder, og fasade er viktig over alt. Men man er ofte mer beskyttet på større steder siden mange har mer å være opptatt av. Naboene kan sikkert snakke om hverandre her også, eller det GJØR de, men det tar ikke så stort fokus. Jeg hadde fått sammenbrudd om jeg skulle bodd i ei lita bygd. Men jeg ser også positive ting med det, så det er sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og der var far i huset siktet. Ikke overraskende. Middelaldrene mann med våpen akkurat som i Nes saken, og på akkurat samme dato bare noen måneder etterpå..

 

Anonymkode: 29ddd...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og der var far i huset siktet. Ikke overraskende. Middelaldrene mann med våpen akkurat som i Nes saken, og på akkurat samme dato bare noen måneder etterpå..

Nei, slett ikke overraskende. Dette er en form for æresdrap, bare at man ikke kaller dem det. Typisk utløst av en eller annen krenkelse av maskulinitet, som å miste jobben eller at kona går fra en. I raseri dreper mannen så hele familien og så seg selv. Disse mennene er nok tilregnelige, men selvsagt ikke normale.

Men det er på tida at vi som samfunn spør oss hva som gjør at enkelte menn ender opp med så mye destruksjonsvilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Drømmeautomat skrev (7 minutter siden):

Men det er på tida at vi som samfunn spør oss hva som gjør at enkelte menn ender opp med så mye destruksjonsvilje.

Spørsmålet har vært stilt - og besvart - for lenge siden. Men det virker ikke som folk flest bryr seg før de selv får kjenne det på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Lurer på om dette har en smitteeffekt siden det har vært så mye i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet har vært stilt - og besvart - for lenge siden. Men det virker ikke som folk flest bryr seg før de selv får kjenne det på kroppen.

Care to share?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Drømmeautomat skrev (12 minutter siden):

Care to share?

Egentlig ikke, jeg har vel kommet frem til at egne parallellsamfunn er løsningen for de av oss som har skjønt tegningen. Så får resten av samfunnet klare seg uten våre bidrag.

Men det sto en interessant artikkel i BT nylig: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/xgGxjp/slik-ble-norsk-skole-oedelagt

Forskerne sier egentlig akkurat det samme som Atle Måseide sa i 2008, og flere andre før ham. I mine kretser ble dette diskutert allerede på 90-tallet.

http://honestthinking.org/no/pub09/Maseide.Skjervheimseminar.2008.09.14.Kunnskapskrisa_i_skolen.htm

https://web.archive.org/web/20151031123945/http://home.online.no/~dagoj/buen.htm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saft Suse!
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Egentlig ikke, jeg har vel kommet frem til at egne parallellsamfunn er løsningen for de av oss som har skjønt tegningen. Så får resten av samfunnet klare seg uten våre bidrag.

Men det sto en interessant artikkel i BT nylig: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/xgGxjp/slik-ble-norsk-skole-oedelagt

Forskerne sier egentlig akkurat det samme som Atle Måseide sa i 2008, og flere andre før ham. I mine kretser ble dette diskutert allerede på 90-tallet.

http://honestthinking.org/no/pub09/Maseide.Skjervheimseminar.2008.09.14.Kunnskapskrisa_i_skolen.htm

https://web.archive.org/web/20151031123945/http://home.online.no/~dagoj/buen.htm

 

 

 

Du må gjerne forklare relevansen mellom dette og drapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Saft Suse! skrev (1 minutt siden):

Du må gjerne forklare relevansen mellom dette og drapene.

Den er forklart i den første lenken.

"For samtidig som LK20 tar sikte på å lære og danne elever, ligger det en økonomisk baktanke og lurer. Begreper som læring og danning er fratatt sin opprinnelige pedagogiske betydning. Det egentlige formålet er at økonomien skal vokse. Å lære og dannes betyr egentlig å skvise mest mulig kompetanse ut av elevene, for her er det inntjening å hente.

Hernes fratok norsk skole sin identitet og den har blitt ført inn på et spor hvor problemene hoper seg opp: Gutter faller fra, volden eskalerer, psykiske plager øker, og så videre."

Dette har altså foregått en hel generasjon nå, på samme tid som vi mer enn noen gang før trenger å kunne forsvare våre demokratiske verdier mot innflytelse fra kulturer som ikke har de samme idealene, uavhengig av hvor disse kulturene kommer fra. Filosofen Hans Skjevheim advarte mot den utenomparlamentariske omleggingen av samfunnet skoleforfallet er en del av. Og alle disse skolereformene startet i en tid der det fortsatt var relativt enkelt å bruke udemokratiske virkemidler mot dem som protesterte, f,eks. gjennom å misbruke tvangsparagrafene i Lov om psykisk helsevern. Kritiske stemmer skulle trues til taushet, og reaksjonære krefter fikk fritt spillerom til å kuppe alternativmiljøet, som opprinnelig fremmet bl.a. menneskerettigheter, demokrati og kritisk tenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Spørsmålet har vært stilt - og besvart - for lenge siden. Men det virker ikke som folk flest bryr seg før de selv får kjenne det på kroppen.

Det verste er at politiet eller helsevesenet gidder ikke/kan ikke etterforske motiv eller om gjerningspersonen var syk siden de er døde selv. Så vi få aldri vite hvorfor. Hva sammenhengen er. 

Anonymkode: 3d7e2...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det verste er at politiet eller helsevesenet gidder ikke/kan ikke etterforske motiv eller om gjerningspersonen var syk siden de er døde selv. Så vi få aldri vite hvorfor. Hva sammenhengen er.

Ikke i dette tilfellet, men man kan jo lytte til det andre menn med stor destrukjonsvilje sier de er motivert av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Ikke i dette tilfellet, men man kan jo lytte til det andre menn med stor destrukjonsvilje sier de er motivert av.

Når sånt skjer så burde det være automatikk i at helsehistorikken til gjerningspersonen SKAL granskes

Anonymkode: 3d7e2...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når sånt skjer så burde det være automatikk i at helsehistorikken til gjerningspersonen SKAL granskes

Det er ikke verken realistisk eller lovlig. Helsehistorikk er bare det som står i journaler etc, og den informasjonen kan være både mangelfull og feil. Og døde mennesker har også personvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om det i Aftenposten.

De mener det mest sannsynlig er tilfeldig opphopning.

De som dreper hele familien er ofte oppriktig bekymret for hvordan det skal gå med dem etter egen død. Det er galskap, men sånn funker kanskje hodet til en suicidal. Det er flest  menn, men ikke bare menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Grendel skrev (2 minutter siden):

Det står litt om det i Aftenposten.

De mener det mest sannsynlig er tilfeldig opphopning.

De som dreper hele familien er ofte oppriktig bekymret for hvordan det skal gå med dem etter egen død. Det er galskap, men sånn funker kanskje hodet til en suicidal. Det er flest  menn, men ikke bare menn.

Det er nok et poeng. Den sammensveisede familien hvor foreldre faktisk innser hvor viktige de er for familien, og hvilken rolle de har i den ( og muligens mener de er uunværlige ) Da kan de tenke at de må spare dem for både sorg og påkjenninger utenfra. 

Det er helt messed up, for det skulle jo vært mer forståelig om de ba om hjelp. Det har vært tilfeller hvor mødre gjør det samme mot små barn. Kan ikke huske å ha sett at de dreper hele familien og eldre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...