Gå til innhold

Nok en familie drept i Norge i år.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47
psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, men hvordan skal man finne ut av andres motiver (spesielt hvis de er døde) uten at det bare blir spekulasjoner og gjetninger?

 

"Profiling", etterforskning og videre forskning innen ulike psykologiske disipliner sånn generelt? 

Ikke sikkert man kan finne definitiv årsak når gjerningspersonen ikke kan snakke for seg, men man kan sikkert stille opp noen ganske sterke hypoteser etterhvert som "vi"/etterforskning og psykologi bearbeider dataen de har på en god måte. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

En kan si at personer som gjør slike ting vil spare familien for sorg og store problemer hvis den personen vil dø selv. 

Men samtidig så er det jo hans egne tanker på det han ikke holder ut. Så det blir jo egoistisk uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Krøll47 skrev (8 minutter siden):

Ikke sikkert man kan finne definitiv årsak når gjerningspersonen ikke kan snakke for seg, men man kan sikkert stille opp noen ganske sterke hypoteser etterhvert som "vi"/etterforskning og psykologi bearbeider dataen de har på en god måte. 

Det blir uansett bare hypoteser, og kan aldri bli noe mer enn det. Vi kan egentlig aldri vite, men dét kan vi ihvertfall vite sikkert. Skal man drive forebygging må man se på folks handlinger og snakke med dem direkte om hva de gjør, ikke gjøre skrivebordsantakelser om deres motiver. Det kan ha motsatt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Det blir uansett bare hypoteser, og kan aldri bli noe mer enn det. Vi kan egentlig aldri vite, men dét kan vi ihvertfall vite sikkert. Skal man drive forebygging må man se på folks handlinger og snakke med dem direkte om hva de gjør, ikke gjøre skrivebordsantakelser om deres motiver. Det kan ha motsatt effekt.

Nja. I kombinasjon med etterforsking, både av tekniske bevis og vitneforklaringer, eventuelt dokumentasjon fra helsevesen og lignende, så kan man nok komme ganske langt. Særlig hvis man også driver systematisk forskning på feltet. Det finnes en del saker å studere etterhvert, både i inn- og utland. 

Selv er jeg jo ikke i felten, så hva vet jeg, men jeg kan tenke meg til at det ikke er mindre nyttig å studere drap i nære relasjoner enn det er å studere seriemordere, slik de driver med i Mindhunters (se bok + serie på Netflix), basert på arbeid i FBI som startet på 1970 tallet der målet var å forstå psyken til de ulike gjerningspersonene for å kunne finne en logikk i det tilsynelatende ulogiske, og se om man kunne finne fellestrekk å lære noe ut av. Altså profiling :)

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ja, det er i en ideell verden, hvor politiet, selv i sentrale strøk, har godt med ressurser. Hva jeg har fått med meg gjøres det tøffe prioriteringer om hvilke lovbrudd som skal prioriteres og hvilke som skal komme lenger ned på agendaen i politiets daglige virke.

 

Disse tragiske familiedrapene, ser ut til å ha kommet som lyn fra klar himmel, ut ifra det lille som har sluppet ut nå. Kommunen, som står sine innbyggere nærmest,var ikke forberedt. Jeg vet at en del på DOL er uenig med meg her, og jeg respekterer at vi har ulike meninger/erfaringer, men min erfaring og observasjon er at det er mulig å gå rundt å smile og se ut til å ha det tilsynelatende fint på utsiden, men streve enormt på innsiden slik at utfallet kan bli fatalt.

 

Etater fra sentrale strøk kan ikke komme støttende til før de ser det er et behov. Og, for å komme til deler av bygde-Norge, er det ikke bare 15-20 minutters kjøring og forsterkninger har ankommet. I den lille bygda jeg kommer fra, med 350 innbyggere, tar det ca. 2 timers normal bilkjøring fra nærmeste by. Fra Oslo tar det flere timer.

 

Og vi kunne selvsagt komme inn på mye her, bl.a. hvordan kommunenes ressurser fordeles, hvordan interkommunalt samarbeid fungerer når det er små kommuner som skal ivareta komplekse oppgaver, kommuneøkonomi etc., men det får bli i en annen tråd... ;) Men jeg tror at de temaene også spiller inn i alt. Jeg er ikke overrasket over at disse tilfellene skjer akkurat i bygde-Norge...

Ikke helt lyn fra klar himmel. Ifølge flashback har denne mannen for 20år siden forskanset seg inne på soverommet og truet med å drepe familien og seg selv med våpen. Han hadde da paranoid psykose og ble behandlet med ect. 

Anonymkode: 3d7e2...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (2 timer siden):

Men gjelder dette én spesifikk sak nå, eller mener man virkelig at dette er gyldig for alle partner og familedrap? Det virker i så fall usannsynlig og naivt. Så lenge man ikke er inni hodet til gjerningspersonen, kan man ikke vite om ikke denne hadde en tanke om at dette er et slags barmhjertighetsdrap. 

Jeg viser til artikkelen i The Independent, hvor det igjen siteres forskere som har forsket på en rekke saker. Artikkelen er krevende å lese, men anbefales lest i sin helhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (På 26.3.2024 den 12.32):

Jeg synes denne artikkelen er veldig interessant. I følge disse studiene, dreier det seg ikke om «altruisme» og en slags forstyrret omtanke for familiemedlemmene som de tar med seg i døden. Noen sitater, selv om jeg anbefaler alle å lese den: 

«They simply saw their family as a possession that they then could destroy,” Professor Wilson declares. “By destroying their family, by taking their own life, it prevented a judgement on them taking place.”»

«The self-righteous family annihilator blamed his spouse, everything that was happening – in terms of the family, in terms of his life, his feelings about his life – everything became focused on ‘it’s the woman’s fault’»

«“We want to make ourselves believe that they just snapped,” he suggests, “because it’s somehow easier, psychologically, to accommodate in terms of our sense of what seems senseless.” But he had to confront that “it wasn’t like that at all. It was very carefully planned.”»

 

 

 

«For most perpetrators, Websdale concludes, “shame stems in large part from their sense they have failed to live up to dominant ideas about masculinity.”»

«Rather than an unexplainable crime that sits totally outside our realms of comprehension then, it seems familicide is intimately entwined with the broader crisis of patriarchal misogyny. It has its roots not only in domestic violence, but in everyday gendered assumptions about women and men’s roles in society and, especially, a warped and dangerous vision of what strong, successful masculinity looks like.»

https://www.independent.co.uk/life-style/epsom-college-murder-suicide-family-b2286401.html

Omtrent like mange kvinner som menn dreper sine egne barn. Forskjellen er at kvinner ikke dreper mannen.

Drap på egne barn må være en av veldig få forbrytelser hvor menn ikke er overrepresentert.

Derfor synes jeg sitatene virker litt ensidig vinklet. Det må være andre ting enn såret maskulinitet og patriarkalsk kvinnehat

Jeg finner mange linker som viser at kvinner er godt representert og her er én:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18618528/

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (3 minutter siden):

Omtrent like mange kvinner som menn dreper sine egne barn. Forskjellen er at kvinner ikke dreper mannen.

Drap på egne barn må være en av veldig få forbrytelser hvor menn ikke er overrepresentert.

Derfor synes jeg sitatene virker litt ensidig vinklet. Det må være andre ting enn såret maskulinitet og patriarkalsk kvinnehat

Jeg finner mange linker som viser at kvinner er godt representert og her er én:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18618528/

 

 

 

Vet ikke om det du sier er rett.

Men jeg kan bare huske saker hvor norske personer drar inn barna sine. Ingen utenlandske. 

Anonymkode: 3d7e2...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om det du sier er rett.

Men jeg kan bare huske saker hvor norske personer drar inn barna sine. Ingen utenlandske. 

Anonymkode: 3d7e2...16d

Jeg har ikke nevnt nasjonalitet, men jeg har også inntrykk av at de fleste er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Grendel skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt nasjonalitet, men jeg har også inntrykk av at de fleste er norske.

I den saken i Kristiansand for noen måneder siden, der en mann drepte sin kone og datter på ca 8 år og etterpå seg selv, var de involverte ikke norske statsborgere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (4 timer siden):

Derfor synes jeg sitatene virker litt ensidig vinklet. Det må være andre ting enn såret maskulinitet og patriarkalsk kvinnehat

Artikkelen sier selv at den er «ensidig vinklet» – hele temaet for den er nettopp om hvorfor menn dreper familiene sine. Det finnes sikkert artikler og forskning om hva som får kvinner til å drepe familiene sine. Jeg oppfattet det imidlertid som at denne tråden var relatert til situasjoner med mannlige gjerningsmenn, ettersom det er tatt utgangspunkt i de to norske sakene i 2024. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
morsan skrev (4 timer siden):

Artikkelen sier selv at den er «ensidig vinklet» – hele temaet for den er nettopp om hvorfor menn dreper familiene sine. Det finnes sikkert artikler og forskning om hva som får kvinner til å drepe familiene sine. Jeg oppfattet det imidlertid som at denne tråden var relatert til situasjoner med mannlige gjerningsmenn, ettersom det er tatt utgangspunkt i de to norske sakene i 2024. 

Vi har flere enn to slike saker i år :(

Jeg kan i farta komme på tre partnerdrap (eller tidligere partner), ett tilfelle der en ikke vet ennå (drepte Stavern-kvinnen samboer, var det motsatt eller andre involverte?)

Så er det disse to tenkt "stereotype" familiedrapene der faren drepte. 

Så har vi et familiedrap der sønn var gjerningspersonen. Også har vi den saken der en bror drepte den andre. Alt dette har med familie eller partnerskap å gjøre. 

Har sikkert glemt noen saker også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...