Gå til innhold

b12

bregne

Anbefalte innlegg

Kan man få symptomer som prikking i hender og føtter slik som man kan få av b12 mangel når verdien ligger på 282? Legen min mener verdien min er normal og mener det kommer av at jeg har psykiske problemer.Har han rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at prikking i hender og føtter kan komme pga angst. Jeg bare fnyste til legen min når han sa det til meg, "for jeg har da ingen psykiske problemer!", tenkte jeg. Men så en dag fikk jeg hjerteklapp, tungpusthet, prikking i hender og føtter og de konstanterte på sykehuset at jeg hadde angst og dette tilfellet var et panikkangsttilfelle. Problemet med angst er at man ofte ikke vet hvorfor/hva man er redd for og tror derfor ikke at det er noe psykisk galt med en.

Jeg sier ikke at du har angst, men vær åpen for muligheten og les litt om det her på DOL så kan du se om du har flere av de samme symptomene.

Klemmer fra Hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at prikking i hender og føtter kan komme pga angst. Jeg bare fnyste til legen min når han sa det til meg, "for jeg har da ingen psykiske problemer!", tenkte jeg. Men så en dag fikk jeg hjerteklapp, tungpusthet, prikking i hender og føtter og de konstanterte på sykehuset at jeg hadde angst og dette tilfellet var et panikkangsttilfelle. Problemet med angst er at man ofte ikke vet hvorfor/hva man er redd for og tror derfor ikke at det er noe psykisk galt med en.

Jeg sier ikke at du har angst, men vær åpen for muligheten og les litt om det her på DOL så kan du se om du har flere av de samme symptomene.

Klemmer fra Hmmm

har nok litt angstplager, men trodde ikke det gikk an å ha prikkinger kontinuerlig pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei bregne,

Symptomene din kan være tegn på B12 mangel, men det kan også være tegn på psykiske problemer. Det er vanskelig for meg å si hva det skyldes, så jeg ville nok gått etter det legen din sier. B12 på 282 er over den anbefalte grensen på 200, og skulle normalt sett ikke føre til noen mangelsymptomer.

Du kan jo ellers passe på å få i deg en mulitivitamin daglig med rundt 2-3 microgram B12 i. Gode kilder til B12 er kjøtt, fjærkre, fisk, melk og melkeprodukter.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...