Gå til innhold

Sykling som trening

Gjest Simen3

Anbefalte innlegg

Gjest Simen3

Hei!

Jeg lurer på hvordan sykling er som treningsform!

Jeg sykler ganske mye fram og tilbake til jobb, en mil hver veg om morran klokka seks, to dager i uka. I følge noen kamerater er det ikke bra å sitte for mye på sykkelen, man bør også stå og tråkke, for ellers kan musklene visstnok bli trege. Jeg for min del foretrekker å ha setet litt høyt, og ikke stå i det hele tatt. Men hva er det beste, hvordan skal man trene sykling med best mulig ytelse? Lengde/antall turer, syklestillinger, intensitet, puls osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sitter på setet og har pedalen i bånn og fotsålen vannrett bør det såvidt være en bøy i kneet. For lavt sete belaster knærne mer.

At man skal stå så mye som mulig mener jeg er vås! Bedre å sitte på setet og forsøke å tråkke jevnt hele veien rundt. Dette lettes ved å bruke sykkelsko der du "klikker" deg fast i pedalene.

Med jevnt tråkk trener du også flere muskelgrupper. At du blir tregere av å sitte enn å stå har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest miniladden

Lengde/antall turer, puls osv avhenger av hva du vil med treningen. Lange turer med relativt rolig puls (70%) av maks er fin fettforbrenning.

Ikke end sykleturen når du begynner å føle deg litt sliten, det er da treningen begynner!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sitter på setet og har pedalen i bånn og fotsålen vannrett bør det såvidt være en bøy i kneet. For lavt sete belaster knærne mer.

At man skal stå så mye som mulig mener jeg er vås! Bedre å sitte på setet og forsøke å tråkke jevnt hele veien rundt. Dette lettes ved å bruke sykkelsko der du "klikker" deg fast i pedalene.

Med jevnt tråkk trener du også flere muskelgrupper. At du blir tregere av å sitte enn å stå har jeg aldri hørt om.

Hei!

Hold høy tråkketakt! Ca. 90 pr. minutt er anbefalt. Ha setet som nevnt, et annet mål er at du setter hælen på pedalen. Da skal du akkurat få strukket ut benet, da behøver du heller ikke vri så mye i setepartiet når du sykler. Greit å stå og trå i enkelte motbakker, da bruker du andre muskler også (mage, skuldre, armer).

Sykling er vanligvis noe mer daffete enn skiløping og løping, så du bør bruke to til fire ganger så mange timer pr. uke på sykkelen for å få samme effekt som løping. Og du bør variere fart og intensitet. Kombiner gjerne med løping: Sykle en time, gjem doningen og hjelmen, drikk, bytt tøy og sko og løp 3/4 time før du sykler hjem igjen. Løpere som skal konkurrere blir trege av for mye sykling, men spinning er blitt populært og har mer fart over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...