Gjest Simen3 Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Hei! Jeg lurer på hvordan sykling er som treningsform! Jeg sykler ganske mye fram og tilbake til jobb, en mil hver veg om morran klokka seks, to dager i uka. I følge noen kamerater er det ikke bra å sitte for mye på sykkelen, man bør også stå og tråkke, for ellers kan musklene visstnok bli trege. Jeg for min del foretrekker å ha setet litt høyt, og ikke stå i det hele tatt. Men hva er det beste, hvordan skal man trene sykling med best mulig ytelse? Lengde/antall turer, syklestillinger, intensitet, puls osv.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bertie Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Når du sitter på setet og har pedalen i bånn og fotsålen vannrett bør det såvidt være en bøy i kneet. For lavt sete belaster knærne mer. At man skal stå så mye som mulig mener jeg er vås! Bedre å sitte på setet og forsøke å tråkke jevnt hele veien rundt. Dette lettes ved å bruke sykkelsko der du "klikker" deg fast i pedalene. Med jevnt tråkk trener du også flere muskelgrupper. At du blir tregere av å sitte enn å stå har jeg aldri hørt om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miniladden Skrevet 29. april 2002 Del Skrevet 29. april 2002 Lengde/antall turer, puls osv avhenger av hva du vil med treningen. Lange turer med relativt rolig puls (70%) av maks er fin fettforbrenning. Ikke end sykleturen når du begynner å føle deg litt sliten, det er da treningen begynner!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Når du sitter på setet og har pedalen i bånn og fotsålen vannrett bør det såvidt være en bøy i kneet. For lavt sete belaster knærne mer. At man skal stå så mye som mulig mener jeg er vås! Bedre å sitte på setet og forsøke å tråkke jevnt hele veien rundt. Dette lettes ved å bruke sykkelsko der du "klikker" deg fast i pedalene. Med jevnt tråkk trener du også flere muskelgrupper. At du blir tregere av å sitte enn å stå har jeg aldri hørt om. Hei! Hold høy tråkketakt! Ca. 90 pr. minutt er anbefalt. Ha setet som nevnt, et annet mål er at du setter hælen på pedalen. Da skal du akkurat få strukket ut benet, da behøver du heller ikke vri så mye i setepartiet når du sykler. Greit å stå og trå i enkelte motbakker, da bruker du andre muskler også (mage, skuldre, armer). Sykling er vanligvis noe mer daffete enn skiløping og løping, så du bør bruke to til fire ganger så mange timer pr. uke på sykkelen for å få samme effekt som løping. Og du bør variere fart og intensitet. Kombiner gjerne med løping: Sykle en time, gjem doningen og hjelmen, drikk, bytt tøy og sko og løp 3/4 time før du sykler hjem igjen. Løpere som skal konkurrere blir trege av for mye sykling, men spinning er blitt populært og har mer fart over seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.