Gå til innhold

Når er man for gammel for påske egg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lillemus
morsan skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hva du sikter til her, men får en følelse av en forventning om at påskeegg er noe som man «må» eller «burde» få, og det er jeg ikke enig i. De unge voksne i min familie har ingen forventninger eller blir sure om de ikke får. De bare ser på det som en hyggelig gave, hvor innpakningspapiret er et egg. 

Enig. Det ble litt som at de fikk mer lørdagsgodt enn vanlig (dog delt ut enten lørdag før palmesøndag eller da vi kom på hytta onsdag i påskeuka, alt etter når ungene var hos oss) og pakket i et fargerikt egg. :) Og selvfølgelig med rebusjakt for å finne de gjemte eggene - det hørte med i mange år og er noe ungene husker med stor glede. Gjelder også julestrømpene og de husker fremdeles da de var 5 og 7 (eller var de 3 og 5?) år og julestrømpene lå i vaskemaskina! 😂❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (15 minutter siden):

Voksne har full anledning til å kjøpe hva de vil av godteri og småting ( og gjerne større som i pakkekalendre ) mens barn har ikke det. Så for dem er det noe ekstra å glede seg over i høytider som ikke er dagligdags. Barns forventninger er også på et annet nivå. Små barn store gleder ( over mindre ) At voksne gleder seg til et påskeegg med godteri og småting syns jeg er bare rart. 

Jeg synes det er rart å ha et så kategorisk syn på hva man kan glede seg over i ulike aldre. I teksten din kunne man byttet ut «godteri» og «påskeegg» osv med hvilket som helst produkt som er til salgs og sagt at voksne kan kjøpe seg hva de vil til jul, bursdag osv. og at det bare er rart om de gleder seg over gaver. Da ser man hvor absurd påstanden er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (23 minutter siden):

At voksne gleder seg til et påskeegg med godteri og småting syns jeg er bare rart. 

At noen voksne i det hele tatt mener eller synser noe om andre voksnes preferanser synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Det er ingen lover eller forskrifter som sier at man er for gammel for påskeegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus

For min del har det ingen aldersgrense. I år er første gang jeg har påskeegg siden tenårene, og da har jeg stelt istand et egg til samboeren min og et til meg i slike nostalgiske gammeldagse pappegg :) Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er man noen gang for gammel til det? Kjør debatt. 

Anonymkode: 806e7...318

Når man er 14,8 år gammel. Det er den absolutte grense.

Anonymkode: 1814a...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saft Suse!
Kashmir skrev (1 time siden):

Det var jo ingen som spurte om det var aldersgrense her?  Å være for gammel for noe handler mer om forventninger, modenhet og fornuft.

Voksne har full anledning til å kjøpe hva de vil av godteri og småting ( og gjerne større som i pakkekalendre ) mens barn har ikke det. Så for dem er det noe ekstra å glede seg over i høytider som ikke er dagligdags. Barns forventninger er også på et annet nivå. Små barn store gleder ( over mindre ) At voksne gleder seg til et påskeegg med godteri og småting syns jeg er bare rart. 

Å ikke kunne glede seg over små ting må være trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det er bare min mening og et svar på spørsmålet i Hi. Kategorisk syn? Jeg sier ikke at voksne ikke skal eller bør. Jeg sier at jeg syns det er rart. Jeg mener jo også at jeg kan glede meg over små ting som å pynte masse til påske, som jeg har gjort i dag faktisk 🙂 det er små søte glasskyllinger overalt her. Malt egg har jeg også gjort. Det gjør jeg hvert år, så nå er det 87 egg hengende rundt her! Påskeblomster, påskeduk og brikker også 😊

Og de fleste  mener noe om andres preferanser, også voksne. Og vi trenger ikke å ytre det i tide og utide. Saken er at nå valgte jeg å svare på et spørsmål her da. Akkurat som dere andre. 

Kos dere med påskeegg dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
morsan skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er rart å ha et så kategorisk syn på hva man kan glede seg over i ulike aldre. I teksten din kunne man byttet ut «godteri» og «påskeegg» osv med hvilket som helst produkt som er til salgs og sagt at voksne kan kjøpe seg hva de vil til jul, bursdag osv. og at det bare er rart om de gleder seg over gaver. Da ser man hvor absurd påstanden er. 

Å gi gaver er en kultur det har vært tradisjon for lenge, og det begrenser seg til bursdager og jul ( selv om mange har sluttet med det også ) Man gir vel også gjerne noe med mer betydning som er personlig. Man tar også med gaver eller en oppmerksomhet ved invitasjoner og større markeringer. Det har vært skikk og bruk i mange generasjoner.  Akkurat påskeegg og gavekalendre var en tradisjon for barn som handelsstanden fant ut var en fortjeneste å selge videre til voksne. 

Så den sammenligningen henger ikke helt på grep.. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når man er 14,8 år gammel. Det er den absolutte grense.

Takk for info. Skal notere det i min ufullstendige kopi av manus.

Kashmir skrev (27 minutter siden):

Og de fleste  mener noe om andres preferanser, også voksne.

Hvordan vet du egentlig det med sikkerhet? Har du spurt alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri vært vant til påskeeggjakt og kan heller ikke huske at jeg vokste opp med spesielle tradisjoner knyttet til påskeeggene, verken med hensyn til fast dag eller regularitet (altså ikke nødvendigvis hvert år). 

Men de fleste har vel godis i påsken? Påskeegg er en hyggelig og praktisk måte å fordele det på. Jeg bruker å fylle pappegg til påske til eget barn og svigerbarn, samt mannens barn. Ofte resirkuleres pappeggene fra år til år, men ettersom vi ikke alltid er sammen, hender det seg at eggene blir med mottakeren til et annet sted.

I min forrige jobb fikk vi enkelte år påskeegg som påskegave. Veldig hyggelig!

Ved to anledninger de senere årene har min mann og jeg fått dekorative egg i metall med godteri inni som en slags «vertinnegave» under påskemiddager med familiemedlemmer. Vi gjenbruker de som bordpynt under senere middager og har gjerne puttet godteri oppi som går med til kaffen. Populært innslag. 

Hva slags godteri lå opp i når du var liten? 

Anonymkode: 806e7...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Å gi gaver er en kultur det har vært tradisjon for lenge, og det begrenser seg til bursdager og jul ( selv om mange har sluttet med det også ) Man gir vel også gjerne noe med mer betydning som er personlig. Man tar også med gaver eller en oppmerksomhet ved invitasjoner og større markeringer. Det har vært skikk og bruk i mange generasjoner.  Akkurat påskeegg og gavekalendre var en tradisjon for barn som handelsstanden fant ut var en fortjeneste å selge videre til voksne. 

Så den sammenligningen henger ikke helt på grep.. 

får du ikke gaver annet enn til bursdag og jul? Er det stusselig. 

Anonymkode: 806e7...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (31 minutter siden):

Det er bare min mening og et svar på spørsmålet i Hi. Kategorisk syn? Jeg sier ikke at voksne ikke skal eller bør. Jeg sier at jeg syns det er rart. Jeg mener jo også at jeg kan glede meg over små ting som å pynte masse til påske, som jeg har gjort i dag faktisk 🙂 det er små søte glasskyllinger overalt her. Malt egg har jeg også gjort. Det gjør jeg hvert år, så nå er det 87 egg hengende rundt her! Påskeblomster, påskeduk og brikker også 😊

Og de fleste  mener noe om andres preferanser, også voksne. Og vi trenger ikke å ytre det i tide og utide. Saken er at nå valgte jeg å svare på et spørsmål her da. Akkurat som dere andre. 

Kos dere med påskeegg dere! 

Påskeeggene kommer som bonus i tillegg til annet påsken hører til. I svært mange liv rundt om er påskeegg et must. Hvorfor synes du det er rart at voksne får eller gir påskeegg? Spiser du ikke godteri i påsken du? 

Anonymkode: 806e7...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Takk for info. Skal notere det i min ufullstendige kopi av manus.

Hvordan vet du egentlig det med sikkerhet? Har du spurt alle?

Jeg er en god lytter og jeg får med meg hva folk ytrer både verbalt, skriftlig og stort sett nonverbalt ellers 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Påskeeggene kommer som bonus i tillegg til annet påsken hører til. I svært mange liv rundt om er påskeegg et must. Hvorfor synes du det er rart at voksne får eller gir påskeegg? Spiser du ikke godteri i påsken du? 

Anonymkode: 806e7...318

Jeg spiser knapt godteri i det store og hele. Jeg har jo forklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser knapt godteri i det store og hele. Jeg har jo forklart. 

Spiser du bare lapskaus du da? 

Anonymkode: 806e7...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg er en god lytter og jeg får med meg hva folk ytrer både verbalt, skriftlig og stort sett nonverbalt ellers 🙂

Hva er du ikke god på da?

Anonymkode: 806e7...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg er en god lytter og jeg får med meg hva folk ytrer både verbalt, skriftlig og stort sett nonverbalt ellers 🙂

Det tror jeg på, men er informantene dine et representativt utvalg for hele befolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser du bare lapskaus du da? 

Anonymkode: 806e7...318

😀 nei. Men det er veldig godt! Min favoritt blant norsk tradisjonsmat ved siden av ribbe og kålruletter på norsk vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

😀 nei. Men det er veldig godt! Min favoritt blant norsk tradisjonsmat ved siden av ribbe og kålruletter på norsk vis. 

Skal du ikke spise en eneste sjokolade i påsken? 

Anonymkode: 806e7...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...