Gå til innhold

Hvor lenge kan en bruke medikamenter som Sobril?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det fryktelig dumt å gjøre seg avhengig av denne type medisin?

Anonymkode: f94e7...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg brukte fast 20 mg hver kveld i 2 år og opplevde ikke å bli avhengig, sluttet helt uproblematisk. Men jeg har også inntrykk av at dette med avhengighet er litt individuelt fra person til person? Så selv om jeg og andre opplever å stå på en forholdsvis høy(?) dose og ikke oppleve avhengighet så kan andre oppleve det helt annerledes, og bli avhengig.

Anonymkode: 4e4ff...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg brukte fast 20 mg hver kveld i 2 år og opplevde ikke å bli avhengig, sluttet helt uproblematisk. Men jeg har også inntrykk av at dette med avhengighet er litt individuelt fra person til person? Så selv om jeg og andre opplever å stå på en forholdsvis høy(?) dose og ikke oppleve avhengighet så kan andre oppleve det helt annerledes, og bli avhengig.

Anonymkode: 4e4ff...309

Takk for svar. Hva var grunnen til at du begynte (og sluttet) på dem? Jeg har angst og depresjon og bruker Sobril sporadisk. Tenker på å begynne på dem mer strukturert. 

Anonymkode: f94e7...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Hva var grunnen til at du begynte (og sluttet) på dem? Jeg har angst og depresjon og bruker Sobril sporadisk. Tenker på å begynne på dem mer strukturert. 

Anonymkode: f94e7...680

Grunnen til at jeg begynte på sobril var som sagt at jeg slet med søvn. Jeg begynte med dem under en innleggelse på akuttposten da jeg ble innlagt der også fortsatte jeg bare da jeg ble utskrevet. Men jeg tror ikke det er så vanlig å bli satt på sobril bare med søvn som indikasjon da, men psykiateren som jeg hadde da var fra Polen så vet ikke helt om det var derfor? Og grunnen til at jeg sluttet på dem var at jeg opplevde å ikke lenger ha behov for dem og at jeg ikke hadde lyst til å være avhengig av medikamenter for å få sove når jeg kunne klare meg uten.

Anonymkode: 4e4ff...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Grunnen til at jeg begynte på sobril var som sagt at jeg slet med søvn. Jeg begynte med dem under en innleggelse på akuttposten da jeg ble innlagt der også fortsatte jeg bare da jeg ble utskrevet. Men jeg tror ikke det er så vanlig å bli satt på sobril bare med søvn som indikasjon da, men psykiateren som jeg hadde da var fra Polen så vet ikke helt om det var derfor? Og grunnen til at jeg sluttet på dem var at jeg opplevde å ikke lenger ha behov for dem og at jeg ikke hadde lyst til å være avhengig av medikamenter for å få sove når jeg kunne klare meg uten.

Anonymkode: 4e4ff...309

Jeg går på Sobril 30mg hver dag og det er ikke noen heldig situasjon. Jeg er avhengig. Jeg fikk dem under en innleggelse for 5 år siden og har tatt dem siden. Men hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg aldri begynt. Disse medisinene har ødelagt så mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GT1 skrev (15 minutter siden):

Jeg går på Sobril 30mg hver dag og det er ikke noen heldig situasjon. Jeg er avhengig. Jeg fikk dem under en innleggelse for 5 år siden og har tatt dem siden. Men hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg aldri begynt. Disse medisinene har ødelagt så mye for meg.

Er det 2×15 mg du bruker? Hva har de ødelagt for deg ?

Anonymkode: f94e7...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen blir lettere avhengig enn andre. Slik er det med alt. 
Sobril skal ikke være førstevalg ved angst. 
Antidepressive har bedre effekt og ikke vanedannende, og man kan stå på de over tid. 
sobril roer angsten og uroen der og da.

Jeg gikk på sobril i 3 mnd og tok ca 2 stk på 10 mg i døgnet. 
jeg sto i ei livskrise etter et traumatisk dødsfall i familien. 
denne medisinen hjalp meg veldig. Jeg fikk pause slik at jeg fikk sove, spise og puste, for å i det hele tatt klare stå i det 

Anonymkode: d8485...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det 2×15 mg du bruker? Hva har de ødelagt for deg ?

Anonymkode: f94e7...680

Ja. De har ødelagt dømmekraften min, gjort meg sløv og likegyldig og bidratt sterkt til at jeg har mistet jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GT1 skrev (6 minutter siden):

Ja. De har ødelagt dømmekraften min, gjort meg sløv og likegyldig og bidratt sterkt til at jeg har mistet jobben.

Man blir ikke sløv av sobril, da må du ha tatt mer enn anbefalt. 

Anonymkode: d8485...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det fryktelig dumt å gjøre seg avhengig av denne type medisin?

Anonymkode: f94e7...680

Hva tror du selv? Tror du det er lurt eller dumt?

Anonymkode: 86c23...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tror du selv? Tror du det er lurt eller dumt?

Anonymkode: 86c23...fb5

En mellomting? Jeg tenker at den kan hjelpe meg igjennom den eksistensielle krisen jeg står i nå.

Anonymkode: f94e7...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Noen blir lettere avhengig enn andre. Slik er det med alt. 
Sobril skal ikke være førstevalg ved angst. 
Antidepressive har bedre effekt og ikke vanedannende, og man kan stå på de over tid. 
sobril roer angsten og uroen der og da.

Jeg gikk på sobril i 3 mnd og tok ca 2 stk på 10 mg i døgnet. 
jeg sto i ei livskrise etter et traumatisk dødsfall i familien. 
denne medisinen hjalp meg veldig. Jeg fikk pause slik at jeg fikk sove, spise og puste, for å i det hele tatt klare stå i det 

Anonymkode: d8485...e77

Antidepressiva roer ikke angst på samme måte eller?

Anonymkode: f30f4...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antipsykotikum som Zyprexa virker angstreduserende og skaper ikke avhengighet slik som f.eks. Sobril. Dertil kan man kjøre bil på Zyprexa og det virker godt på søvn. Både Zyprexa og Seroquel er gode alternativer til Sobril. Noen (langt fra alle) opplever økt matlyst på de nevnte AP’ene og har derved fått litt «dårlig rykte», men det er absolutt verd å prøve hvis man ønsker å unngå risiko med avhengighet. Hvis appetitten skulle bli fremtredende er det jo bare å avstå fra videre inntak. Et forsøk verd med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
bibben skrev (55 minutter siden):

Antipsykotikum som Zyprexa virker angstreduserende og skaper ikke avhengighet slik som f.eks. Sobril. Dertil kan man kjøre bil på Zyprexa og det virker godt på søvn. Både Zyprexa og Seroquel er gode alternativer til Sobril. Noen (langt fra alle) opplever økt matlyst på de nevnte AP’ene og har derved fått litt «dårlig rykte», men det er absolutt verd å prøve hvis man ønsker å unngå risiko med avhengighet. Hvis appetitten skulle bli fremtredende er det jo bare å avstå fra videre inntak. Et forsøk verd med andre ord.

Hvordan er ad i denne sammenhengen? Det brukes jo ofte for angstbehandling 

Anonymkode: f30f4...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er ad i denne sammenhengen? Det brukes jo ofte for angstbehandling 

Anonymkode: f30f4...68c

Jeg er ikke kjent med at AD brukes mye som angstdempende medisin, men her kaster jeg ballen over til @ISW

Men hvis ditt spørsmål også skal forståes som om man kan kombinere AP, AD og Sobril så er det ikke problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bibben skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke kjent med at AD brukes mye som angstdempende medisin, men her kaster jeg ballen over til @ISW

Men hvis ditt spørsmål også skal forståes som om man kan kombinere AP, AD og Sobril så er det ikke problematisk.

Mente det mest som «eneste» «behandling» for angst ja. Mitt inntrykk er at det er det vanligste å få

Anonymkode: f30f4...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ikke brukes mer en et par dager. Blir raskt avhengig og det er et mareritt å slutte med de. Spørs også på hvor høy dose man tar. 5 er for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Sobril nevnes i overskriften som det aktuelle angstdempende medikament. Som mange er inne på i sine svar og øvrig diskusjon vedr. angstdempende medisin, så er det svært individuelt hvorvidt man utvikler avhengighet. Ikke alle opparbeider seg en avhengighet så hurtig som det beskrives over her. For noen kan man stå på f.eks. i årevis i moderate mengder uten at det blir problematisk. Min erfaring er at det går greit å stå på 10-15 mg daglig uten at avhengighet utvikles.

Men igjen holder jeg en knapp på AP i små doser noe jeg mener @kupton også mente var en god løsning for angstreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (40 minutter siden):

Jeg ser at Sobril nevnes i overskriften som det aktuelle angstdempende medikament. Som mange er inne på i sine svar og øvrig diskusjon vedr. angstdempende medisin, så er det svært individuelt hvorvidt man utvikler avhengighet. Ikke alle opparbeider seg en avhengighet så hurtig som det beskrives over her. For noen kan man stå på f.eks. i årevis i moderate mengder uten at det blir problematisk. Min erfaring er at det går greit å stå på 10-15 mg daglig uten at avhengighet utvikles.

Men igjen holder jeg en knapp på AP i små doser noe jeg mener @kupton også mente var en god løsning for angstreduksjon.

Det må  også nevnes at jeg ble deprimert etter å ha gått på Sobril, en ubehagelig bivirkning. Da ble det enda "mørkere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Bør ikke brukes mer en et par dager. Blir raskt avhengig og det er et mareritt å slutte med de. Spørs også på hvor høy dose man tar. 5 er for mye. 

5 tabletter?

Anonymkode: f94e7...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...