Gå til innhold

Hvor lenge kan en bruke medikamenter som Sobril?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er behovsmedisin, ikke til daglig bruk annet enn for noen dager. 
Sobril er en svak benzo og jeg tviler på at man får varig effekt om man tar foreskrevne dose hver dag.

Selv får jeg ingen som helst virkning av sobril, etter å ha tatt sterkere benzodiazepiner til og fra gjennom tiår.

Anonymkode: f9f96...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

5 tabletter?

Anonymkode: f94e7...680

Noen tar så mye. Men to er nok..skal ikke misbrukes . Mange ille bivirkninger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er behovsmedisin, ikke til daglig bruk annet enn for noen dager. 
Sobril er en svak benzo og jeg tviler på at man får varig effekt om man tar foreskrevne dose hver dag.

Selv får jeg ingen som helst virkning av sobril, etter å ha tatt sterkere benzodiazepiner til og fra gjennom tiår.

Anonymkode: f9f96...2ad

Tar man nok, så virker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (8 minutter siden):

Tar man nok, så virker det. 

Legg merke til jeg skrev foreskrevet dose.

Anonymkode: f9f96...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legg merke til jeg skrev foreskrevet dose.

Anonymkode: f9f96...2ad

Dosen kan være forskjellig fra person til person. Det varierer kraftig. Men poenget er at man blir avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (3 timer siden):

Dosen kan være forskjellig fra person til person. Det varierer kraftig. Men poenget er at man blir avhengig. 

Man blir ikke avhengig av å ta sobril, la oss si to dager pr uke. Man kan bruke sobril i et par mnd uten å være redd for å bli avhengig.

Synes du lager alvorlig mye "stress" over sobril som ikke grunner i fakta.

Anonymkode: 8dc51...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man blir ikke avhengig av å ta sobril, la oss si to dager pr uke. Man kan bruke sobril i et par mnd uten å være redd for å bli avhengig.

Synes du lager alvorlig mye "stress" over sobril som ikke grunner i fakta.

Anonymkode: 8dc51...0cc

Det stemmer  ikke. Bare avhengig  etter to uker. Skal ikke nye til. Det er vel du som "stresser"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (11 minutter siden):

Det stemmer  ikke. Bare avhengig  etter to uker. Skal ikke nye til. Det er vel du som "stresser"

Nå overdriver du veldig.

Anonymkode: 5a113...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå overdriver du veldig.

Anonymkode: 5a113...3ee

Erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 minutt siden):

Erfaringer. 

Det er dine, ikke allmenngyldige.

Det er helt normalt at leger feks skriver ut Sobril 3 ganger daglig i tre uker ved oppstart av SSRI. 

Anonymkode: 5a113...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man blir ikke avhengig av å ta sobril, la oss si to dager pr uke. Man kan bruke sobril i et par mnd uten å være redd for å bli avhengig.

Synes du lager alvorlig mye "stress" over sobril som ikke grunner i fakta.

Anonymkode: 8dc51...0cc

Kommer an på lidelsestrykket tenker jeg. 
I en akutt krisereaksjon skal man ikke ta sovemedisin eller beroligende, nettopp fordi hjernen skal gjennom en bearbeidelse. Dette fikk vi beskjed om av kriseteam etter dødsfall. Etter noen dager er det greit. Men ikke de to første døgnene. Nettopp fordi det kan skape ptsd og traumer på sikt. 
Etter noen dager fikk jeg sovemedisin og etterhvert sobril ved behov. Dette hjalp. 
Men det som hjalp mest var å stå opp og få i meg mat. Gå en liten tur, gjøre lett husarbeid og fungere litt. Få tankene over på normal ting. 
 

Anonymkode: d8485...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er dine, ikke allmenngyldige.

Det er helt normalt at leger feks skriver ut Sobril 3 ganger daglig i tre uker ved oppstart av SSRI. 

Anonymkode: 5a113...3ee

Jeg får ikke Sobril av legen min, truer med å ta førerkortet. Kan ikke kjøre bil når du går på Sobril. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (4 timer siden):

Jeg får ikke Sobril av legen min, truer med å ta førerkortet. Kan ikke kjøre bil når du går på Sobril. 

Tar man 30mg eller mindre kan man kjøre bil etter noen dagers tilvenning. 

Er en begrensing om hvor mange medisiner med rød trekant man kan kjøre samtidig som man kjører bil. Har ikke noe med sobril i seg selv å gjøre.

Anonymkode: 8dc51...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tar man 30mg eller mindre kan man kjøre bil etter noen dagers tilvenning. 

Er en begrensing om hvor mange medisiner med rød trekant man kan kjøre samtidig som man kjører bil. Har ikke noe med sobril i seg selv å gjøre.

Anonymkode: 8dc51...0cc

Det har nok det! Det blir førerkortbeslag ved bruk av Sobril. Går ikke ut av kroppen på tre døgn. Trekant medisin som er uforenlig med bilkjøring. Det står i pakningsvedlegget. Så du må lese deg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (11 minutter siden):

Det har nok det! Det blir førerkortbeslag ved bruk av Sobril. Går ikke ut av kroppen på tre døgn. Trekant medisin som er uforenlig med bilkjøring. Det står i pakningsvedlegget. Så du må lese deg opp. 

Trekantmedisin er uforenelig med bilkjøring bare hvis man tar det en gang i bland.  Holder man seg under maxdosen og tar det fast er det ikke ulovlig så lenge som man ikke føler seg dopa/rusa.  Og ja, jeg har lest meg opp.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (32 minutter siden):

Det har nok det! Det blir førerkortbeslag ved bruk av Sobril. Går ikke ut av kroppen på tre døgn. Trekant medisin som er uforenlig med bilkjøring. Det står i pakningsvedlegget. Så du må lese deg opp. 

Det har jeg gjort. 

Anonymkode: 8dc51...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 17.23):

Er det fryktelig dumt å gjøre seg avhengig av denne type medisin?

Anonymkode: f94e7...680

7 dager maks som  otrivin nesespray . Brukt utover dette medfører uføre. 

Anonymkode: dd056...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (37 minutter siden):

Det har nok det! Det blir førerkortbeslag ved bruk av Sobril. Går ikke ut av kroppen på tre døgn. Trekant medisin som er uforenlig med bilkjøring. Det står i pakningsvedlegget. Så du må lese deg opp. 

Her står forøvrig det man trenger å vite om medisiner og kjøring.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37#legemidler-som-kan-pavirke-kjoreevnen

Anonymkode: 8dc51...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobril bør helst unngås, fører raskt til avhengiget. Prøv heller Truxal. Mye mildere og ikke trekant på. Har gått på Truxal i mange år. Skal slutte nå. Fører med seg vektøkning. 

Endret av erik123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...