Gå til innhold

Hvor lenge kan en bruke medikamenter som Sobril?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på personligheten. Noen tar alltid minste motstands vei og havner lett i «en pille for alt som er ille». Andre kan ta små mengder over tiår uten å utvikle avhengighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange strategier mot angst, og det kommer kanskje også an på angsten hvilken strategi som er mest hensiktsmessig.

Hvis man har en "kronisk" eller vedvarende angstlidelse, så tenker jeg at den mest hensiktsmessige strategien er å få en angstbehandling i "bunn" (meta/-kognitiv terapi, SSRI eller lav dose AP eller kombinasjon) og eventuelt bruke Sobril eller annen benzo ved eskaleringer eller uhåndterbare situasjoner mens man venter på bedring. Jeg mener det er litt "selvplaging" å gå med en tilstand ubehandlet og bare bruke benzo for å ta toppene. Men mange gjør det slik. Faren med det, er at det for mange kan bli litt mer og litt mer benzo, før man til slutt begynner å bruke benzo forebyggende eller for sikkerhets skyld. Og da er man ofte på ville veier. Det er nettopp det legen vil unngå med å holde kontroll på forbruket. For veldig mange sklir ut.

Benzo er nyttig ved tidsavgrenset og episodisk angst, som f.eks. tannlegeskrekk eller flyskrekk (med mindre du flyr hver dag).

Tips for å unngå benzoavhengighet:

1. Sørg for gode pauser i inntaket slik at serumkonsentrasjonen "nulles ut" (5x halveringstid) slik at reseptorene får sensitivisert seg igjen.

2. Ikke bruk benzo "for å ikke få angst" - kun når man faktisk har angst.

3. Ikke bland benzo med alkohol, og hold alkoholforbruket fornuftig (disse kan gi krysstoleranse).

4. Ikke øk dosene på egen hånd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (6 timer siden):

Det finnes mange strategier mot angst, og det kommer kanskje også an på angsten hvilken strategi som er mest hensiktsmessig.

Hvis man har en "kronisk" eller vedvarende angstlidelse, så tenker jeg at den mest hensiktsmessige strategien er å få en angstbehandling i "bunn" (meta/-kognitiv terapi, SSRI eller lav dose AP eller kombinasjon) og eventuelt bruke Sobril eller annen benzo ved eskaleringer eller uhåndterbare situasjoner mens man venter på bedring. Jeg mener det er litt "selvplaging" å gå med en tilstand ubehandlet og bare bruke benzo for å ta toppene. Men mange gjør det slik. Faren med det, er at det for mange kan bli litt mer og litt mer benzo, før man til slutt begynner å bruke benzo forebyggende eller for sikkerhets skyld. Og da er man ofte på ville veier. Det er nettopp det legen vil unngå med å holde kontroll på forbruket. For veldig mange sklir ut.

Benzo er nyttig ved tidsavgrenset og episodisk angst, som f.eks. tannlegeskrekk eller flyskrekk (med mindre du flyr hver dag).

Tips for å unngå benzoavhengighet:

1. Sørg for gode pauser i inntaket slik at serumkonsentrasjonen "nulles ut" (5x halveringstid) slik at reseptorene får sensitivisert seg igjen.

2. Ikke bruk benzo "for å ikke få angst" - kun når man faktisk har angst.

3. Ikke bland benzo med alkohol, og hold alkoholforbruket fornuftig (disse kan gi krysstoleranse).

4. Ikke øk dosene på egen hånd.

 

Til deg/dere som mener Sobril er ulovlig les dette.

Anonymkode: ff61c...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner godkjent i Norge og som står oppført i Felleskatalogen, er selvsagt ikke ulovlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer nok an på hvorfor og hvordan man bruker Sobril. Selv har jeg brukt Sobril mye de fem siste årene, og det som innsovningsmedisin. Siden jeg ikke bruker Sobril mot angst og ubehagelige følelser, men for å bli trøtt, har jeg ikke blitt avhengig. Har fått beskjed om at jeg godt kan bruke det hver kveld, og i tre år brukte jeg det så ofte. Etter hvert kjente jeg at behovet ikke var like stort, og jeg begynte å føle meg trøtt uten å ha tatt Sobril - derfor sluttet jeg helt i flere måneder uten noen abstinenser. Nå bruker jeg det kanskje 4-6 netter i måneden. 

Anonymkode: 12af3...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer nok an på hvorfor og hvordan man bruker Sobril. Selv har jeg brukt Sobril mye de fem siste årene, og det som innsovningsmedisin. Siden jeg ikke bruker Sobril mot angst og ubehagelige følelser, men for å bli trøtt, har jeg ikke blitt avhengig. Har fått beskjed om at jeg godt kan bruke det hver kveld, og i tre år brukte jeg det så ofte. Etter hvert kjente jeg at behovet ikke var like stort, og jeg begynte å føle meg trøtt uten å ha tatt Sobril - derfor sluttet jeg helt i flere måneder uten noen abstinenser. Nå bruker jeg det kanskje 4-6 netter i måneden. 

Anonymkode: 12af3...7fb

Bruk heller Truxal. Ikke så skadelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Bruk heller Truxal. Ikke så skadelig. 

 som bruker psykotrope legemidler kan forventes å ha noe redusert årvåkenhet/konsentrasjon, pga. sykdommen og/eller behandlingen, og forsiktighet bør utvises ved bilkjøring og bruk av maskiner.

 

Står på felleskatalogen om truxal. Også kan man jo gå inn å lese hvem som har mest og verst bivirkninger. 

Anonymkode: 8dc51...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

 som bruker psykotrope legemidler kan forventes å ha noe redusert årvåkenhet/konsentrasjon, pga. sykdommen og/eller behandlingen, og forsiktighet bør utvises ved bilkjøring og bruk av maskiner.

 

Står på felleskatalogen om truxal. Også kan man jo gå inn å lese hvem som har mest og verst bivirkninger. 

Anonymkode: 8dc51...0cc

Heller Truxal en Sobril. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...