Gå til innhold

Hvilken behandling får pasienter som har tatt overdose tabletter/medikamenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er blodprøver og medisinsk overvåkning, deriblant av hjertet. 

Anonymkode: b99ef...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er blodprøver og medisinsk overvåkning, deriblant av hjertet. 

Anonymkode: b99ef...d73

Får man motgift? 

Anonymkode: 6f38a...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man motgift? 

Anonymkode: 6f38a...8ed

Av og til. Spørs hva man har tatt overdose på.

Anonymkode: b99ef...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble behandlet som dritt ihvertfall 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man motgift? 

Anonymkode: 6f38a...8ed

Man får motgift hvis det finnes en motgift, men for de fleste medikamenter finnes det ikke. Så da får man symptomatisk behandling i stedet for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Man får motgift ( om de har ☝️).

Om det er for ørnte gang ( eller "bare" 2. Og 3. gjerne blir de sendt hjem ettepå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Jeg ringte nødinstanser mer enn jeg liker å tenke på, når det gjaldt broren min.

Politiet som regel. Og én sa ( han hadde sikkert hatt en hard vakt også ) : Alkurat nå handler det om ressurser vi har ute. 

Det respekterte jeg. Det er mange å ta hånd om. 

Og broren min ville på ett eller annet tidspunkt drepe seg selv uansett. Det lykkes han med til slutt. Trist nok. Men før det : det er en bunke på x antall papiret her hvor han selvskadet. 

Dette er fucked up. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver å si at ingen kunne redde ham.

Ingen kan redde noen som reelt vil dø og holder sine planer for seg selv. Men dersom man ønsker å leve å sier det så burde man jo få hjelp ihvertfall en samtale med noen. Ofte hjelper bare en samtale. Hjelpetelefonen f. Eks

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen kan redde noen som reelt vil dø og holder sine planer for seg selv. Men dersom man ønsker å leve å sier det så burde man jo få hjelp ihvertfall en samtale med noen. Ofte hjelper bare en samtale. Hjelpetelefonen f. Eks

Anonymkode: 3289c...b59

Ja. Da må man ta en nødsamtale! Det er jeg 100% enig i. 

Så kan man gi faen i å ra overdoser osv gang på gang på gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ingen kan redde noen som reelt vil dø og holder sine planer for seg selv. Men dersom man ønsker å leve å sier det så burde man jo få hjelp ihvertfall en samtale med noen. Ofte hjelper bare en samtale. Hjelpetelefonen f. Eks

Anonymkode: 3289c...b59

Han holdt dessuten ikke planene "for seg selv" Langt fra. Han opplyste om det i tide og utide til alle døgnets tider. Før, under og etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (10 minutter siden):

Han holdt dessuten ikke planene "for seg selv" Langt fra. Han opplyste om det i tide og utide til alle døgnets tider. Før, under og etter. 

Hva led broren din av? Diagnose? Så fælt for alle

Anonymkode: b3301...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (24 minutter siden):

Han holdt dessuten ikke planene "for seg selv" Langt fra. Han opplyste om det i tide og utide til alle døgnets tider. Før, under og etter. 

Men sa han ifra den gangen der han faktisk mente alvor og utførte det også? 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva led broren din av? Diagnose? Så fælt for alle

Anonymkode: b3301...4e1

Jeg begynte å lese papirene for forholdsvis korr tid siden. Det var mange diagnoser i bildet!

Men jeg leser og lærer her, og tenkte : han må ha hatt emosjonell ustabil pf. Og han hadde det fant jeg ut. Ekstremt deprimert. Veldig sterk personlighet og intelligent langt over gjennonsnittet. Morsom og veldig talentfull. Mye. Veldig mye.også Bp så jeg. Depresjon mest. Det var helt mørkt ❤ fullstendig. Og ikke mange så det dessverre. Han var utadvendt, hadde masse venner, var vakker ( det kan lure mange det også- kjipt nok ) men så var han også ekstremt utagerende! Veldig veldig mye bråk. 

Jeg knakk helt sammen da han ble beskrevet som "kjenning ab politiet"  Det var jævli det. Han ble så..redusert.

Men kirken var mer enn full da han ble begravet. 

( og jeg mener IKKE å tegne et helgenbilde av ham. Han rocka også folk bra! Hadde ikke hvite vinger alkurat! ) 

Rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men sa han ifra den gangen der han faktisk mente alvor og utførte det også? 

Anonymkode: 3289c...b59

Nei. Vi snakket kvelden før. Og jeg fikk beskjed morgenen etter. Kvekden før sa han at jeg burde besøke han dagen etter. Jeg hadde planer ) 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg begynte å lese papirene for forholdsvis korr tid siden. Det var mange diagnoser i bildet!

Men jeg leser og lærer her, og tenkte : han må ha hatt emosjonell ustabil pf. Og han hadde det fant jeg ut. Ekstremt deprimert. Veldig sterk personlighet og intelligent langt over gjennonsnittet. Morsom og veldig talentfull. Mye. Veldig mye.også Bp så jeg. Depresjon mest. Det var helt mørkt ❤ fullstendig. Og ikke mange så det dessverre. Han var utadvendt, hadde masse venner, var vakker ( det kan lure mange det også- kjipt nok ) men så var han også ekstremt utagerende! Veldig veldig mye bråk. 

Jeg knakk helt sammen da han ble beskrevet som "kjenning ab politiet"  Det var jævli det. Han ble så..redusert.

Men kirken var mer enn full da han ble begravet. 

( og jeg mener IKKE å tegne et helgenbilde av ham. Han rocka også folk bra! Hadde ikke hvite vinger alkurat! ) 

Rip

Nå vet jeg ikke om det var overdose han døde av, men vet at det er utrolig lett å feilvurdere hva kroppen tåler. Det er nok mange som har tatt overdose i ikke-suicidal hensikt, men likevel feilvurdere og endt opp med å dø av det. 

Man vet aldri hva kroppen tåler. Hjertet kan få en plutselig overbelastning. Hjerteinfarkt, hjerneblødning. Da går det bare sekunder og så er en død så man rekker ikke varsle noen. 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå vet jeg ikke om det var overdose han døde av, men vet at det er utrolig lett å feilvurdere hva kroppen tåler. Det er nok mange som har tatt overdose i ikke-suicidal hensikt, men likevel feilvurdere og endt opp med å dø av det. 

Man vet aldri hva kroppen tåler. Hjertet kan få en plutselig overbelastning. Hjerteinfarkt, hjerneblødning. Da går det bare sekunder og så er en død så man rekker ikke varsle noen. 

Anonymkode: 3289c...b59

Han tok ofte medikamenter som i overdose. Det var ikke sånn han drepte seg selv da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror behandlingen følger en struktur:

1. Behandle, kartlegge (mengde og medisin) eller overvåke forgiftningen; gi motgift eller beskyttende medisin, overvåke vitale funksjoner (puls, blodtrykk, EKG ved hjertetoksiske medisiner), fram til man er ute av akutt fare.

2. Finne årsak (utilsiktet overdose, desperat forsøk på lindring, eller suicidal hensikt)

3. Hvis aktuelt, henvise til behandling av årsak eller intensivere behandlingen.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Min bror ble pumpet og sendt hjem gang på gang, han var i psykiatrien da men fikk ikke hjelp for han ble ikke bedre. Tror han ville ha det bra men det gikk ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...