Gå til innhold

Hvilken behandling får pasienter som har tatt overdose tabletter/medikamenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To ganger ble jeg pumpet pluss drikke kull, noen ganger måtte jeg "bare" drikke kull og noen ganger ble jeg "bare" observert. I tillegg ble hjertet overvåket og man tok et tonn med blodprøver.

Jeg fikk alltid tilbud om innleggelse etter en overdose. Det er ikke alltid tilfellet har jeg forstått. Jeg ble alltid vurdert av en psykiater på somatisk før jeg ble overført til psykiatrisk.

(Himmel og hav så glad jeg er for at den perioden i livet mitt er over)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fru2020 skrev (21 minutter siden):

To ganger ble jeg pumpet pluss drikke kull, noen ganger måtte jeg "bare" drikke kull og noen ganger ble jeg "bare" observert. I tillegg ble hjertet overvåket og man tok et tonn med blodprøver.

Jeg fikk alltid tilbud om innleggelse etter en overdose. Det er ikke alltid tilfellet har jeg forstått. Jeg ble alltid vurdert av en psykiater på somatisk før jeg ble overført til psykiatrisk.

(Himmel og hav så glad jeg er for at den perioden i livet mitt er over)

Hvorfor blir noen pumpet og andre ikke? 

Og tenker du det var bra at du ble "belønnet" med inneleggelse etter de overdosene? Tenker på det at man da kanskje begynner å ta overdose hver gang man føler man trenger omsorg og innleggelse. 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor blir noen pumpet og andre ikke? 

Og tenker du det var bra at du ble "belønnet" med inneleggelse etter de overdosene? Tenker på det at man da kanskje begynner å ta overdose hver gang man føler man trenger omsorg og innleggelse. 

Anonymkode: 3289c...b59

Om man blir pumpet kommer an på flere ting. Feks mengde inntak, hvilken medisin som er tatt og hvor lenge det er siden inntaket.

Jeg tror aldri jeg så på innleggelse som belønning. Jeg var i krise og trengte hjelp for å håndtere det. Mulig ting hadde sett annerledes ut om jeg ikke fikk innleggelser, men det vil jeg jo aldri vite. Jeg tror at mine mestringsstrategier dels er mitt ansvar, men også helsevesenet må ta sin del av ansvaret tror jeg. Det tok mange år for meg å komme ut av den kroniske suicidaliteten. Helsevesenet har en del av æren for det, men til syvende sist handlet det for meg å finne styrken i meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (24 minutter siden):

Om man blir pumpet kommer an på flere ting. Feks mengde inntak, hvilken medisin som er tatt og hvor lenge det er siden inntaket.

Jeg tror aldri jeg så på innleggelse som belønning. Jeg var i krise og trengte hjelp for å håndtere det. Mulig ting hadde sett annerledes ut om jeg ikke fikk innleggelser, men det vil jeg jo aldri vite. Jeg tror at mine mestringsstrategier dels er mitt ansvar, men også helsevesenet må ta sin del av ansvaret tror jeg. Det tok mange år for meg å komme ut av den kroniske suicidaliteten. Helsevesenet har en del av æren for det, men til syvende sist handlet det for meg å finne styrken i meg selv.

Mente du at helsevesenet har æren for at du kom ut av suicidaliteten eller at de har æren for at det tok så mange år? Hva skulle vært gjort annerledes isåfall? 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mente du at helsevesenet har æren for at du kom ut av suicidaliteten eller at de har æren for at det tok så mange år? Hva skulle vært gjort annerledes isåfall? 

Anonymkode: 3289c...b59

Jeg mener begge deler. Delt skyld og delt fortjeneste. Jeg trengte dem og de var der, men det ble gjort feil underveis. Feks de første fem månedene jeg var innlagt hadde jeg bare samtale med behandler tre ganger. Det førte til at jeg hadde fastvakt i en måned. Det igjen førte til at jeg lærte at selvmordstanker er farlige og ikke noe du kan håndtere selv, istedet for at selvmordstanker er helt vanlig når man er alvorlig deprimert og ikke farlige i seg selv. Jeg var ikke, som jeg ser det nå, suicidal den måneden. Det var helt normale selvmordstanker. Det burde jeg fått hjelp til å håndtere av en behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg mener begge deler. Delt skyld og delt fortjeneste. Jeg trengte dem og de var der, men det ble gjort feil underveis. Feks de første fem månedene jeg var innlagt hadde jeg bare samtale med behandler tre ganger. Det førte til at jeg hadde fastvakt i en måned. Det igjen førte til at jeg lærte at selvmordstanker er farlige og ikke noe du kan håndtere selv, istedet for at selvmordstanker er helt vanlig når man er alvorlig deprimert og ikke farlige i seg selv. Jeg var ikke, som jeg ser det nå, suicidal den måneden. Det var helt normale selvmordstanker. Det burde jeg fått hjelp til å håndtere av en behandler. 

Jeg kjenner ikke hele historien din, har ikke vørt her på forumet mer en ett år. Hva skjedde i korte trekk? Du var velfungerende i jobb og plutselig krasjet det og så fikk du ptsd og var veldig syk i flere år og nå går det ca ok? Er imponert i så fall, du jobber godt! 

Anonymkode: b3301...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

På sykehus tenker jeg på.

Anonymkode: 6f38a...8ed

Den ubehagelige varianten: Pumping, innlegging av kateter, generell overvåkning inntil du er våken nok til å bli sendt hjem. 

Anonymkode: 80ffa...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ikke hele historien din, har ikke vørt her på forumet mer en ett år. Hva skjedde i korte trekk? Du var velfungerende i jobb og plutselig krasjet det og så fikk du ptsd og var veldig syk i flere år og nå går det ca ok? Er imponert i så fall, du jobber godt! 

Anonymkode: b3301...4e1

Sånn ca det ja.

Innlagt første gang i 2018. Innlagt nærmere femti ganger de neste fire årene. Den lengste innleggelsen på fem måneder, den korteste på tre timer. De fleste på en til to uker. Diagnose kptsd, tilbakevendende depresjon, blandet personlighetsforstyrrelse og uspesifisert spiseforstyrrelse (overspisingslidelse) Hadde også merkelappen kronisk suicidal i de fire årene. 

Nå har jeg ikke suicidale tanker. Heller ikke under depresjonen jeg har hatt i år. Er fremdeles under medisinsk behandling og skal inn til vurderingssamtale for emdr behandling om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (42 minutter siden):

Sånn ca det ja.

Innlagt første gang i 2018. Innlagt nærmere femti ganger de neste fire årene. Den lengste innleggelsen på fem måneder, den korteste på tre timer. De fleste på en til to uker. Diagnose kptsd, tilbakevendende depresjon, blandet personlighetsforstyrrelse og uspesifisert spiseforstyrrelse (overspisingslidelse) Hadde også merkelappen kronisk suicidal i de fire årene. 

Nå har jeg ikke suicidale tanker. Heller ikke under depresjonen jeg har hatt i år. Er fremdeles under medisinsk behandling og skal inn til vurderingssamtale for emdr behandling om et par uker.

Sterk historie. Vet du hva som utløste sykdommen? Masse lykke til videre til seg og takk for at du delte 

Anonymkode: b3301...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sterk historie. Vet du hva som utløste sykdommen? Masse lykke til videre til seg og takk for at du delte 

Anonymkode: b3301...4e1

Jeg ble syk fordi jeg var gift med en mann med mange utfordringer. Han utsatte meg for gjentatt psykisk vold og noe fysisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Jeg mener begge deler. Delt skyld og delt fortjeneste. Jeg trengte dem og de var der, men det ble gjort feil underveis. Feks de første fem månedene jeg var innlagt hadde jeg bare samtale med behandler tre ganger. Det førte til at jeg hadde fastvakt i en måned. Det igjen førte til at jeg lærte at selvmordstanker er farlige og ikke noe du kan håndtere selv, istedet for at selvmordstanker er helt vanlig når man er alvorlig deprimert og ikke farlige i seg selv. Jeg var ikke, som jeg ser det nå, suicidal den måneden. Det var helt normale selvmordstanker. Det burde jeg fått hjelp til å håndtere av en behandler. 

Kunne du ikke snakke med sykepleierne? Men er enig i at å gi fastvakt ikke er noen god måte. Det gir jo total ansvarsfraskrivelse for eget liv. 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kunne du ikke snakke med sykepleierne? Men er enig i at å gi fastvakt ikke er noen god måte. Det gir jo total ansvarsfraskrivelse for eget liv. 

Anonymkode: 3289c...b59

Sykepleiere gir ikke den formen for behandling som var nødvendig. Faktisk så ble jeg etterhvert bumpet opp i systemet til de mest erfarne behandlerne. Jeg var ikke så lett å hjelpe.

Fastvakt er noe hærk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke helt oversikt over hvor mange ganger jeg har overdosert medisinene nå, men første gang sjekket de for om jeg var blitt helt personlighetsforandret pga eventuell svulst på hjernen (som jeg ikke hadde), deretter observasjon på psyk noen dager. Andre gangen det skjedde, som jeg husker, ble det observasjon på tvang, deretter videre opphold i ganske mange uker.

Et halvt år etter innleggelsen tok jeg enda en medisinoverdose, men kunne takke nei til innleggelse, selv om det denne gangen kanskje var nærmere døden enn de andre. 

Medisinsk behandling: pumping eller medisinsk kull, observasjon av diverse funksjoner noen dager på vanlig sykehus. Justering og litt jobb med å finne tilbake til riktig dose. 

Har brukt medisinbruk som selvskading i mange år og sjeldent vært i kontakt med helsevesenet pga det. Det de har sett var når det var fare for å dø. Å bli lagt inn med overdose og mistanke om suizidforsøk er ikke stas for de fleste. Det er skam, katastrofe, kvalme,.. og du er statsfiende nummer en. Don't do it. 

Anonymkode: a31fc...7ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor gjør dere det? Tar overdoser som dere egentlig vet ikke tar livet av dere men gjør at dere ender med behov for pumping og kull og diverse. Og når dere har vært gjennom det en gang, hvorfor i huleste gjenta skandalen? 

Anonymkode: b3301...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor gjør dere det? Tar overdoser som dere egentlig vet ikke tar livet av dere men gjør at dere ender med behov for pumping og kull og diverse. Og når dere har vært gjennom det en gang, hvorfor i huleste gjenta skandalen? 

Anonymkode: b3301...4e1

Det blir en slags avhengighet . Kan sammenlignes med selvskading. 

Anonymkode: b99ef...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det blir en slags avhengighet . Kan sammenlignes med selvskading. 

Anonymkode: b99ef...d73

Må jo gjøre vondt i samvittigheten av å være avhengig av noe som krever så mye av samfunnet og andre menneskers ressurser. Noe grandiost over å kreve så mye oppmerksomhet, klarer ikke å ha sympati med dere som driver med dette mer enn et par ganger som reelle selvmordsforsøk 

Anonymkode: b3301...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Må jo gjøre vondt i samvittigheten av å være avhengig av noe som krever så mye av samfunnet og andre menneskers ressurser. Noe grandiost over å kreve så mye oppmerksomhet, klarer ikke å ha sympati med dere som driver med dette mer enn et par ganger som reelle selvmordsforsøk 

Anonymkode: b3301...4e1

Ikke grandiost. Tvert imot. Ingen som vil ha sympati fra deg heller. Hold forakten for deg selv please. 

Anonymkode: c6c2c...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir en slags avhengighet . Kan sammenlignes med selvskading. 

Anonymkode: b99ef...d73

For min del var det et behov for omsorg som gjorde at jeg tok overdoser. 

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir en slags avhengighet . Kan sammenlignes med selvskading. 

Anonymkode: b99ef...d73

Jeg ble ikke skadet av å være på sykehuset jeg ble reddet så derfor vil jeg ikke kalle det selvskading

Anonymkode: 3289c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt pumpet, har blitt lagt i kunstig koma og har ligget i koma på intensiven med akutt fare for hjertestans med fastvakt da det så ut til at jeg kom til å dø. Har variert om jeg har fått reise hjem eller blitt innlagt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...