Gå til innhold

Navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke navn hadde du ikke kalt barna dine? 
altså; Reidar, Margot, berta, Olga.. skal tro om disse navnene blir poppis igjen? 
eller Monika, Tomas, Morten, Kurt 

Anonymkode: d2205...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke navn hadde du ikke kalt barna dine? 
altså; Reidar, Margot, berta, Olga.. skal tro om disse navnene blir poppis igjen? 
eller Monika, Tomas, Morten, Kurt 

Anonymkode: d2205...2e9

Jeg hadde ikke kalt ungene mine Margot, Monika eller Kurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvilke navn hadde du ikke kalt barna dine? 
altså; Reidar, Margot, berta, Olga.. skal tro om disse navnene blir poppis igjen? 
eller Monika, Tomas, Morten, Kurt 

Anonymkode: d2205...2e9

Ingen av disse navnene er utenkelige. Kurt er vel nederst på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (34 minutter siden):

Fjotolf hadde jeg ikke kalt noen.

Ikke Anders heller

Anonymkode: f434e...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mofis, Snære, Tusse, Billa, Domhilda, Rakkel, Rosine, Udbor, Analius.

Anonymkode: 204c9...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke Anders heller

Anonymkode: f434e...88b

Anders er jo fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus

Jeg synes ikke noe om å henge ut navn på denne måten, for alt vi vet kan det være noen her inne som heter dette eller som har kalt ungene sine ett eller flere av disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ikke noe om å henge ut navn på denne måten, for alt vi vet kan det være noen her inne som heter dette eller som har kalt ungene sine ett eller flere av disse navnene.

Jeg er helt enig, dette ble lavmåls. 

Anonymkode: 86e2f...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke au-lyden på sørøstnorsk, den blir ofte noe i retning "æv", og den er jeg ikke så glad i. På andre dialekter synes jeg lyden klinger langt bedre.  Moren min hadde et navn med "au" i, og det lød penere når hennes far fra vestlandet uttalte det enn når mange oslofolk gjorde det.

Derfor ville jeg ikke brukt Aud, Audun o.l., og heller ikke Anlaug, Olaug eller andre -lauger. Det skyldes min mening om akkurat denne lyden på østlandsdialekt å gjøre, ikke navnene i seg selv. 

Jeg har selvsagt enkelte navn jeg ikke er så glad i, men synes ikke det er noe poeng å ramse dem opp. Sånt kan ha med barndomsminner, landsdel og alder å gjøre. Men generelt liker jeg "enkle" navn på ikke altfor mange stavelser og som ikke staves på den minst vanlige måten (typen "Beathe med h"). Dette har litt med jobben min å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
laban skrev (4 minutter siden):

Men generelt liker jeg "enkle" navn på ikke altfor mange stavelser og som ikke staves på den minst vanlige måten (typen "Beathe med h"). Dette har litt med jobben min å gjøre.

Stavemåter kan være så mangt ja... Jeg var en gang borti et navn som vanligvis er veldig fint, men som var stavet på en så hinsides merkelig måte at jeg innrømmer at jeg tenkte at "her har ikke mor skjønt hvordan navnet egentlig skrives!" Jeg kan ikke si navnet her for det er antagelig kun en person med denne skrivemåten av navnet i hele verden... Hadde jeg ikke sett det skrevet slik at foreldrene så hadde jeg aldri i verden kommet på at man kunne finne på å stave det på den måten.

Var også borti et barn som tydeligvis hadde fått begge foreldres etternavn, nå er jo det ganske så vanlig i dag, men saken var at disse foreldrene het omtrent det samme bare med litt ulik stavemåte så barnet het noe tilsvarende Petter Olsen Ohlsen. Det ble litt merkelig kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-

Det er mange navn jeg ikke ville ha kalt barna mine. Saken er at navn er så mye av identiteten vår, av den alle ser, så hva en mener om navn har stort sett alltid med hvordan du tenker om en person med det navnet å gjøre. Og det påvirker. 

Sånn generelt liker jeg bedre navn som ender på A som -Hannah -Lisa -Kristina -Sofia  fremor e- endinger i samme navn. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Var også borti et barn som tydeligvis hadde fått begge foreldres etternavn, nå er jo det ganske så vanlig i dag, men saken var at disse foreldrene het omtrent det samme bare med litt ulik stavemåte så barnet het noe tilsvarende Petter Olsen Ohlsen. Det ble litt merkelig kan man si.

Ja, i slike tilfeller bør man klare å gjøre et valg. Sønnen min gikk i klasse med en som hadde begge foreldrenes etternavn, og resultatet ble noe i retning av Åberg Berg...

Jeg ser mange navn i jobbsammenheng, og det er virkelig ingen grenser for hva folk gjør mot ungene sine i våre dager når det gjelder antall navn og underlige stavemåter. Ettersom mange instanser nå er direktekoplet mot registre, er det heller ikke så enkelt som tidligere å "skjule" mellomnavn man selv synes er litt flaue (og det gjør jo ofte barn i perioder). Hele remsen kommer fram hele tiden. 

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg var en gang borti et navn som vanligvis er veldig fint, men som var stavet på en så hinsides merkelig måte at jeg innrømmer at jeg tenkte at "her har ikke mor skjønt hvordan navnet egentlig skrives!" Jeg kan ikke si navnet her for det er antagelig kun en person med denne skrivemåten av navnet i hele verden...

Kom til å tenke på denne: https://www.herognu.dk/nyheder/ordblind-ung-mor-afslorer-min-datters-navn-var-en-fejl/264172

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
laban skrev (11 minutter siden):

Uff da - men det er jo ingen stor affære å endre navnet på barnet i dette tilfellet da. :) I det tilfellet jeg tenker på er det neppe en dyslektisk forelder som står bak, det er vanskelig å forklare rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Uff da - men det er jo ingen stor affære å endre navnet på barnet i dette tilfellet da. :)

Nei - men det burde jo vært avverget i utgangspunktet. Men det er i hvert fall bedre enn de som absolutt skal gi barnet et nokså vanlig/kjent navn, men stave det på en merkelig måte. Det er sikkert ikke så moro å måtte si f.eks. "med th" hver gang noen skal registrere navnet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (1 minutt siden):

Nei - men det burde jo vært avverget i utgangspunktet. Men det er i hvert fall bedre enn de som absolutt skal gi barnet et nokså vanlig/kjent navn, men stave det på en merkelig måte. Det er sikkert ikke så moro å måtte si f.eks. "med th" hver gang noen skal registrere navnet ditt. 

Jeg er født med synske evner så jeg slenger ut om mine antagelser stemmer i denne tråden. Jeg har et navn på alle her så jeg begynner med deg laban, du heter Synne, lillemus heter Grethe eller Astrid, Kashmir heter Natasha, Dorthe heter Elin, Emilie heter Mildrid, everybody heter  Christian eller Henrik, ekstra heter Maria, og alle abene heter Sigurd Susanne og Elisabeth. 

Anonymkode: b8923...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
laban skrev (2 minutter siden):

Nei - men det burde jo vært avverget i utgangspunktet. Men det er i hvert fall bedre enn de som absolutt skal gi barnet et nokså vanlig/kjent navn, men stave det på en merkelig måte. Det er sikkert ikke så moro å måtte si f.eks. "med th" hver gang noen skal registrere navnet ditt. 

Enig, nå har mine barn doble fornavn og to etternavn, men ingen av dem henger sammen med bindestrek så de bruker stort sett bare første fornavn og siste etternavn. Jeg må innrømme at jeg blir litt oppgitt når jeg er borti navn av typen Christopher-Johannes Pettersen-Holmberg og tenker at "stakkars unge som må stave alt dette når hen skal lære seg å skrive navnet sitt", da er det bedre å hete Jo Bø altså.

En gang var det en kar fra Sri Lanka innom på jobben min og da jeg skulle lete ham opp i basen spurte jeg som vanlig:"Hva er navnet ditt?" Han brast i en hjertelig latter, "Nei, det klarer du ikke å stave uansett!" Og så skrev han det inn selv. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (10 minutter siden):

En gang var det en kar fra Sri Lanka innom på jobben min og da jeg skulle lete ham opp i basen spurte jeg som vanlig:"Hva er navnet ditt?" Han brast i en hjertelig latter, "Nei, det klarer du ikke å stave uansett!" Og så skrev han det inn selv. :D 

Sri Lanka bruker jo ikke vårt alfabet, og jeg innbiller meg at det er noe av årsaken til at navnene derfra ofte har et uendelig antall konsonanter. Dessuten har de navnetradisjoner som skaper - eh - visse utfordringer i Europa:  
https://ajperera.wordpress.com/tag/lange-navn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...