Gå til innhold

Tenker på om noen dyrker psykdom og diagnoser her?


Kashmir-

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Lady HM skrev (3 minutter siden):

Men det er jo egentlig ikke noen tvil om at det er usunt å dyrke sin egen sykdom og sette seg selv i en evig offerrolle. Men når det er sagt, så skyldes jo denne "dyrkningen" og "offerrollen" ofte sykdommen i seg selv, og er dermed en del av et sykdomsbilde som man må behandle på linje med de andre symptomene man har. 

Ja er enig med deg. Men noen ganger må man ta innover seg at her er det sykdommen som snakker.

Anonymkode: 806ea...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja er enig med deg. Men noen ganger må man ta innover seg at her er det sykdommen som snakker.

Anonymkode: 806ea...521

Ja, og det var det jeg svarte også. Det blir som med alle de andre symptomene, ikke noe man selv bare kan bestemme seg for at skal endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (23 minutter siden):

Jeg setter ingen standard, gjør jeg det? 

Og jeg får ikke motargumenter mot det jeg skriver heller, om det faktisk kan være noe posituvt å engasjere seg i litt annet? Men nå skriver jo @Vhanja at dette har vært tatt opp før, så da er det flere som har påpekt det. Å undre seg og stille spørsmål, betyr ikke at man setter en standard altså. Går det ikke an å være LITT åpne for at andre har et poeng? 

Jo du setter standard ved å lage denne tråden. Tittelen sier mye om hvilket poeng du vil poengtere. Dette handler ikke om tråder generelt, det handler om hva du synes er irriterende å lese om igjen og igjen. 

Anonymkode: a8a9f...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo du setter standard ved å lage denne tråden. Tittelen sier mye om hvilket poeng du vil poengtere. Dette handler ikke om tråder generelt, det handler om hva du synes er irriterende å lese om igjen og igjen. 

Anonymkode: a8a9f...44a

Nei. Det handler ikke om hva jeg syns er irriterende. 

Det handler om at jeg undrer meg om noen faktisk blir bedre eller får noen lyspunkt ved å ha så mye fokus på egne problemer og diagnoser og bekymringer og lidelser. 

Det er hvorfor jeg spurte. For jeg klarer ikke helt å se at det letter på noe, og jeg tenker at å engasjere seg bare litt i noe annet kan hjelpe litt på. Har man kommet så langt at ingenting annet vekker interesse, så har det gått over i dyrking tenker jeg. Som å få alt negativt til å bare vokse og gro. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (7 minutter siden):

Ja, og det var det jeg svarte også. Det blir som med alle de andre symptomene, ikke noe man selv bare kan bestemme seg for at skal endres.

Er helt riktig det du skriver. Det forundrer meg at enkelte ikke forstår dette.

Anonymkode: 806ea...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med meg. Antydet det samme for litt siden men da fikk jeg slakt. 
Hvordan vi har det er ferskvare. Og man kan bestemme seg for å lage seg en god dag. 
Å sitte å lese om andres lidelser og psykiatri gjør ingen frisk. 
Tror mange går inn i et vakuum der de har fått en diagnose og det er «jeg»  «Hei jeg heter Kari og er bipolar». 
skal man bli frisk må En følge de rådene man får i behandling, og det er neppe å sitte på et forum å snakke om depresjon.

Ensomhet? Vel, da må man ty til andre sosiale plattformer. 

 

Anonymkode: c405e...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Nei. Det handler ikke om hva jeg syns er irriterende. 

Det handler om at jeg undrer meg om noen faktisk blir bedre eller får noen lyspunkt ved å ha så mye fokus på egne problemer og diagnoser og bekymringer og lidelser. 

Det er hvorfor jeg spurte. For jeg klarer ikke helt å se at det letter på noe, og jeg tenker at å engasjere seg bare litt i noe annet kan hjelpe litt på. Har man kommet så langt at ingenting annet vekker interesse, så har det gått over i dyrking tenker jeg. Som å få alt negativt til å bare vokse og gro. 

 

Problemet er det at den syke ikke selv bare bestemmer seg for å dyrke sykdommen, h*n bestemmer seg ikke for at man skal engasjere seg litt eller mye i noe annet, det er sykdommen som tar helt kontrollen og gjør at man ikke klarer å se noen løsning på den situasjonen man er i. 

Jeg skjønner hva du egentlig mener altså, det er ikke sunt og man ville selvfølgelig fått en enklere vei hvis man klarte å fokusere på noe annet, problemet med psykisk sykdom er at man faktisk ikke er i stand til å gå ut av den bobla og tenke på noe annet/engasjere seg i noe... Man kan bare ikke gjøre det av seg selv, fordi sykdommen kontrollerer tankemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig med meg. Antydet det samme for litt siden men da fikk jeg slakt. 
Hvordan vi har det er ferskvare. Og man kan bestemme seg for å lage seg en god dag. 
Å sitte å lese om andres lidelser og psykiatri gjør ingen frisk. 
Tror mange går inn i et vakuum der de har fått en diagnose og det er «jeg»  «Hei jeg heter Kari og er bipolar». 
skal man bli frisk må En følge de rådene man får i behandling, og det er neppe å sitte på et forum å snakke om depresjon.

Ensomhet? Vel, da må man ty til andre sosiale plattformer. 

 

Anonymkode: c405e...e4b

Det er forsåvidt greit at psykiske problemer blir tatt opp, men det er noe med det å tenke litt på annet også. Det går mye på repeat her, og så lages tråd på tråd fordi man ikke får svar man er tilfreds med. 

Jeg tror bare at litt mer fokus rettet utad mot andre og annet kan være litt mer fruktbart. Og bra for hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Problemet er det at den syke ikke selv bare bestemmer seg for å dyrke sykdommen, h*n bestemmer seg ikke for at man skal engasjere seg litt eller mye i noe annet, det er sykdommen som tar helt kontrollen og gjør at man ikke klarer å se noen løsning på den situasjonen man er i. 

Jeg skjønner hva du egentlig mener altså, det er ikke sunt og man ville selvfølgelig fått en enklere vei hvis man klarte å fokusere på noe annet, problemet med psykisk sykdom er at man faktisk ikke er i stand til å gå ut av den bobla og tenke på noe annet/engasjere seg i noe... Man kan bare ikke gjøre det av seg selv, fordi sykdommen kontrollerer tankemåten.

Tenker du at det gjelder alle da?  Alle har sitt her, men alle snakker ikke kun om psykdommen. Det er noen som også har syn på annet og snakker om annet. 

Tror du en behandler hadde tilbudt en pasient fem timer samtaler hver eneste dag ( om de faktisk hadde ressurser da )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Tenker du at det gjelder alle da?  Alle har sitt her, men alle snakker ikke kun om psykdommen. Det er noen som også har syn på annet og snakker om annet. 

Tror du en behandler hadde tilbudt en pasient fem timer samtaler hver eneste dag ( om de faktisk hadde ressurser da )?

Nei, selvfølgelig tenker jeg ikke at det gjelder alle - alle sykdommer arter seg forskjellige fra person til person. Jeg tror dette gjelder de menneskene som "dyrker" sykdommen sin, de har akkurat dét symptomet på sin sykdom og kanskje har disse en tyngre vei for å komme seg videre enn de som faktisk klarer å se utenfor seg selv og engasjere seg i andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (17 minutter siden):

Nei. Det handler ikke om hva jeg syns er irriterende. 

Det handler om at jeg undrer meg om noen faktisk blir bedre eller får noen lyspunkt ved å ha så mye fokus på egne problemer og diagnoser og bekymringer og lidelser. 

Det er hvorfor jeg spurte. For jeg klarer ikke helt å se at det letter på noe, og jeg tenker at å engasjere seg bare litt i noe annet kan hjelpe litt på. Har man kommet så langt at ingenting annet vekker interesse, så har det gått over i dyrking tenker jeg. Som å få alt negativt til å bare vokse og gro. 

 

Men og så da? Folk må få lov til å skrive det dem ønsker enn om du skal tråkke på folks føtter ved og kommentere at dette er noe du undrer deg over? Det er ikke noen som har noe med hva folk her får ut av å være på forumet. Noen er ensomme, andre trenger hjelp til sortering. Noen trenger det i repetisjoner. 

Anonymkode: a8a9f...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lady HM skrev (4 minutter siden):

Nei, selvfølgelig tenker jeg ikke at det gjelder alle - alle sykdommer arter seg forskjellige fra person til person. Jeg tror dette gjelder de menneskene som "dyrker" sykdommen sin, de har akkurat dét symptomet på sin sykdom og kanskje har disse en tyngre vei for å komme seg videre enn de som faktisk klarer å se utenfor seg selv og engasjere seg i andre ting.

Noen sitter fast og elter og elter på ting. Kan være slitsom til tider å høre på, men det er helt klart verst for den som sitter fast i det. Noe en må tenke på, og kanskje være glad for at man ikke har det sånn. 

Anonymkode: 806ea...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men og så da? Folk må få lov til å skrive det dem ønsker enn om du skal tråkke på folks føtter ved og kommentere at dette er noe du undrer deg over? Det er ikke noen som har noe med hva folk her får ut av å være på forumet. Noen er ensomme, andre trenger hjelp til sortering. Noen trenger det i repetisjoner. 

Anonymkode: a8a9f...44a

Hvordan mener du at jeg tråkker på noens føtter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du at jeg tråkker på noens føtter? 

Med tråden du har laget. 

Anonymkode: a8a9f...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (29 minutter siden):

Det er forsåvidt greit at psykiske problemer blir tatt opp, men det er noe med det å tenke litt på annet også. Det går mye på repeat her, og så lages tråd på tråd fordi man ikke får svar man er tilfreds med. 

Jeg tror bare at litt mer fokus rettet utad mot andre og annet kan være litt mer fruktbart. Og bra for hodet. 

Og hva med deg selv da? Du har lagd flere tråder om akkurat dette her der du klager over at andre lager tråder. Etter min mening er det du gjør mye verre. 

Anonymkode: 30db7...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med tråden du har laget. 

Anonymkode: a8a9f...44a

Jeg spurte hvordan det jeg skriver her tråkker på noens føtter? Hvis du ikke vet hva du mener og kan begrunne det, så blir det litt meningsløst å komme med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hva med deg selv da? Du har lagd flere tråder om akkurat dette her der du klager over at andre lager tråder. Etter min mening er det du gjør mye verre. 

Anonymkode: 30db7...b0f

Nei, det har jeg ikke. Har ikke skrevet noen tråd om dette før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte hvordan det jeg skriver her tråkker på noens føtter? Hvis du ikke vet hva du mener og kan begrunne det, så blir det litt meningsløst å komme med det? 

Tror vedkommende mener at du tråkker enkelte på føttene ved å insinuere at noen dyrker psykdom og diagnoser. Noe som du har fått en forklaring på hvorfor kan skje. 

Anonymkode: 806ea...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror vedkommende mener at du tråkker enkelte på føttene ved å insinuere at noen dyrker psykdom og diagnoser. Noe som du har fått en forklaring på hvorfor kan skje. 

Anonymkode: 806ea...521

Jeg insuinerer vel ikke akkurat. Jeg har spurt og forklart ganske godt hva jeg mener og tenker om det. 

Det blir som alt annet man gjør og som andre stiller splrsmålstegn ved. Jeg syns vi bør takle det uten å gå rett i forsvar. Og også tenke på om det kan være noe å reflektere over. 

Svar kommer veldig fort her iblant, og det er jo da tydelig at en ikke vurderer så lenge før en svarer. Men det kan jo hende en gjør det etterhvert. Dette var ikke ment som noe angrep, men hvis det blir oppfattet sånn, så går en vel i forsvar på autopilot noen ganger. 

Men nå er det natta her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Tenker du at det gjelder alle da?  Alle har sitt her, men alle snakker ikke kun om psykdommen. Det er noen som også har syn på annet og snakker om annet. 

Tror du en behandler hadde tilbudt en pasient fem timer samtaler hver eneste dag ( om de faktisk hadde ressurser da )?

Det er ingen som har behov for samtale terapi 5 timer om dagen. Eller hver dag for den del.

man går til terapi en gang i uken, og resten av tiden jobber man med det en har lært av teknikker, og gjør andre ting. 
hvis man ikke er mottakelig for terapi så går man hjem etter terapitimen og dyrker 

Anonymkode: c405e...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...