Gå til innhold

Har autisme blitt veldig utvannet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før så måtte man jo ha ganske store problemer for å få diagnosen, mens nå virker det som om nesten alle får autismediagnose med bare minimale sosiale problemer og gjerne kvinner med både mann, barn og en normal skolegang. Før i tiden ville jo dette aldri skjedd. Jeg syns det skal bare mindre og mindre til for at man skal kvalifisere for den diagnosen. Dette samme gjelder jo adhd/add som også er blitt veldig utvannet. Nå skal jo nesten alle unger som ikke er helt a4 perfekte oppdragne og litt for aktive til bup og få adhd diagnose.

Som en som selv har både adhd og autisme så syns jeg det er en trist utvikling. For på samme måte som at ikke alle har litt hjernekreft bare fordi en har vondt i hodet innimellom så har ikke alle litt autisme eller litt adhd. Autisme og adhd er slik at enten har man det eller så har man det ikke, men at blant de som har det så fins det i forskjellige grader der noen har ganske milde symptomer mens andre har veldig store problemer. Hvis man har det i veldig mild grad så blir det vanskeligere å utrede og da man får kanskje ikke diagnosen før man er voksen. Ved f. Eks den alvorligste graden av autisme, infantil autisme vil symptomene være så alvorlige at diagnosen gjerne blir satt allerede ved 3årsalderen siden barnet slutter å snakke og mister ferdigheter det tidligere hadde lært. 

Anonymkode: 63e54...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har mer kunnskaper idag enn vi hadde for mange år siden. Da jeg var barn så var autisme en guttediagnose. Man trodde rett og slett ikke at kvinner kunne ha det, så kvinner ble påtvunget andre diagnoser som kunne ligne men som aldri stemte helt.

Jeg tror mange av de man ser på nett er mennesker som har selvdiagnosert seg. Det er en stor greie særlig i USA hvor de mener at " self diagnosis is valid ". Der er jeg faktisk ikke helt enig for det er så mange lidelser som kan ligne, og ofte så vokser ungdommene dette av seg etter en stund.

En periode så hadde jo alle ungdommer på nett multiple personality disorder, og alle alterne deres var som regel karakterer fra spill, filmer og serier de likte. 

Men diagnoser er blitt noe veldig mange unge er helt opphengt i idag. Det er ikke lenge siden det var en artikkel i aftenposten hvor det var en som gikk ut og sa at ungdommen nå bruker diagnoser der hvor det egentlig bare er vanlige følelser. Det er en ganske drøy økning fra da jeg var på deres alder for mange år siden. Den gangen sa du ikke høyt at du adde problemer, en diagnose og gikk i behandling. Det var sosialt selvmord.

Jeg har det som het asperger tidligere selv, og fungerer ikke i jobb og har masse tilleggsproblemer. Jeg ble også diagnosert i midten av tyveårene, men jeg ser jo hele livet at jeg har hatt det, det var bare aldri noen som tok meg seriøst fordi jeg hadde fysiske sykdommer som de trodde adferden min skyltes.

Anonymkode: dd9bb...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er rart folk som er så velfungerede kan ha diagnosen.

Anonymkode: 01405...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Såpeboble

Det er nok mange som selvdiagnostiserer seg uten at de er på spekteret, og noen få ser på det som en trendy ting å ha en diagnose, men det er feil å bedømme folk ut ifra hvor godt de fungerer. Det er tross alt et spekter som spriker i alle retninger, og det er mulig å fungere tilnærmet normalt i de fleste sammenhenger men slite veldig på noen få områder. Mange er også veldig gode til å maskere, spesielt kvinner. Det er en grunn til at mange jenter går under radaren og bli diagnostisert når de blir eldre, kanskje ikke før de er godt voksne.

Å få autismediagnosen kan være positivt også for de som takler livet greit men sliter litt på noen områder, og det er vel ingen konkurranse i å være mest autistisk eller være den som fortjener diagnosen mest? Det blir jo som å bedømme de som sitter i rullestol av og til som ikke syke eller trengende nok, fordi noen andre er helt avhengig av rullestol.

Jeg begynte å mistenke for et års tid siden at jeg muligens er på spekteret etter å ha sett en film på youtube av en kvinne som fortalte om sin sene diagnose. Jeg vet ikke hvorfor jeg klikket meg inn på filmen (eller hvorfor den i det hele tatt kom inn i algoritmen min), men plutselig falt det skremmende mange brikker på plass. Alle de tingene jeg har slitt med gjennom livet og denne evige følelsen av å mangle en instruksjonsbok som alle andre har fått utdelt. Jeg har klart meg greit (har samboer og jobb) og vil nok for mange fremstå som "normal", men har alltid følt meg i utakt med omgivelsene. Nå som jeg er middelaldrende synes jeg alt føles ekstra vanskelig da jeg føler at alt er så overveldende og jeg ikke takler å være voksen. Alle andre er liksom så flinke til å være voksne, mens jeg føler meg helt ute å kjøre.

Jeg har tatt omtrent alt av tester på nett og slår ut på alle med god margin, og vurderer faktisk å bli utredet for autisme, men holder igjen fordi jeg føler det er flaut å be om det når man er så gammel. Jeg ønsker ikke diagnose fordi det er kult eller trendy, men for å kunne lettere forklare folk rundt meg hvorfor jeg er som jeg er og av og til sliter med ting som for andre er easy peasy. Det å være sosial er det jeg sliter mest med, og det er veldig trøblete når man skal ivareta venner. Dette smitter også over på jobb da jeg blir veldig sliten av å forholde meg til andre mennesker og skulle oppføre meg mest mulig normalt og voksent (=maskere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Såpeboble skrev (På 19.4.2024 den 14.55):

Alle de tingene jeg har slitt med gjennom livet og denne evige følelsen av å mangle en instruksjonsbok som alle andre har fått utdelt.

Har du gjort noe aktivt for å få tak i denne instruksjonsboken (også kjent som manus)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Har du gjort noe aktivt for å få tak i denne instruksjonsboken (også kjent som manus)?

Manus er hemmelig.

Anonymkode: 01405...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Manus er hemmelig.

Ikke mer enn at man finner det hvis man leter grundig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (32 minutter siden):

Ikke mer enn at man finner det hvis man leter grundig nok.

Ingen med autisme har noen gang sett snurten av manus.

Anonymkode: 01405...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen med autisme har noen gang sett snurten av manus.

Jo, det har de nok - i de standardiserte utredningsverktøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (17 minutter siden):

Jo, det har de nok - i de standardiserte utredningsverktøyene.

De er skrevet på et fremmed språk.

Anonymkode: 01405...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er skrevet på et fremmed språk.

Hvilket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hvilket da?

Fremmed. Forstår det ikke.

Anonymkode: 01405...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fremmed. Forstår det ikke.

Hva hvis det ikke er noe å forstå, fordi verktøyet brukes feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Hva hvis det ikke er noe å forstå, fordi verktøyet brukes feil?

Alt er en løgn.

Anonymkode: 01405...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...