Gå til innhold

Trøndersk eller Nordlandsk - hvilken dialekter er verst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Syns alle dialekter er fine. Min far er nordlending så er oppvokst med det, men det var mye bannskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Babette skrev (1 time siden):

Hun fortalte at hvis to nordlendinger møtes på veien, sier den ene: Kaosei? (Ka ho sei) Så svarer den andre. Næ..... kaoskasei?

Da har den første spurt hvordan det står til, og den andre har svart takk, bare bra.

Er det det betyr? Eller bare finner du på? 

Anonymkode: 2ac2f...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det det betyr? Eller bare finner du på? 

Anonymkode: 2ac2f...6de

Finner ikke på, det var slik Skorpionfisken fortalte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Babette skrev (1 minutt siden):

Finner ikke på, det var slik Skorpionfisken fortalte det.

Hvor ble skorpionfisken av da? Dett var jo døds morsomt og ganske logisk sagt. Det er inntrykket mitt av dialektene også, rene avhandlingen før praten kommer i gang. 

Anonymkode: abeb7...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Babette skrev (2 timer siden):

Når jeg tenker etter, kan det samme sies om nordlendinger. Det er ofte en del "kor det går" som innledning. Ikke noe galt med det. Men språk og dialekter er spennende tema. Ordene kan av og til bety noe annet enn det rent bokstavelige.

Dere som har vært her i mange år husker kanskje nicket Skorpionfisken?

Hun fortalte at hvis to nordlendinger møtes på veien, sier den ene: Kaosei? (Ka ho sei) Så svarer den andre. Næ..... kaoskasei?

Da har den første spurt hvordan det står til, og den andre har svart takk, bare bra.

Rogalandsk dialekten har samme fraser kom jeg på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Rogalandsk dialekten har samme fraser kom jeg på nå.

Artig. På deler av Sørlandet sier folk "javel" i stedet for goddag, i følge en bok av Knausgård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor ble skorpionfisken av da? Dett var jo døds morsomt og ganske logisk sagt. Det er inntrykket mitt av dialektene også, rene avhandlingen før praten kommer i gang. 

Det er mange som vanket på DOL for mange år siden, som enten har forlatt eller skiftet nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Babette skrev (12 minutter siden):

Artig. På deler av Sørlandet sier folk "javel" i stedet for goddag, i følge en bok av Knausgård.

Jaaa det var det jeg tenkte på. Det gjør folk i Stavanger også. Sånn, javel? Javel ja? Som hallo. Det er en morsom vits på det i YouTube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både trøndersk og nordlandsk kan være veldig forskjellig, og begge dialekter kan være både fine og mindre fine.  Synes nordlandsk i noen tilfeller kan høres veldig misfornøyd eller klagende ut på grunn av tonefallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (14 minutter siden):

Jeg synes både trøndersk og nordlandsk kan være veldig forskjellig, og begge dialekter kan være både fine og mindre fine.  Synes nordlandsk i noen tilfeller kan høres veldig misfornøyd eller klagende ut på grunn av tonefallet. 

JA! Det er noen steder langs Helgelandskysten at dialekten og tonefallet gjør at alt som sies høres vanvittig klagende ut! Jeg liker jo dialekten, men tonefallet... Not so much.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask
Lillemus skrev (5 timer siden):

Kebabnorsk er ikke en dialekt, men en sosiolekt.

Klippet fra nett:

Hvorfor er kebabnorsk en sosiolekt?

Selvom mange snakker det og de har sine egne utrykk og småord. En dialekt blir definert geografisk og du kan ikke si at kebabnorsk har sitt eget sted hvor det kommer fra. Kebabnorsk kommer fra verden over og er blandet av mange språk. Så kebabnorsk er en talemåte, en sosiolekt.

Det er uansett grusomt å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Har aldri vært i nord Norge. Det lengste nord er Trøndelag. Flere som aldri har vært i nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (8 minutter siden):

Har aldri vært i nord Norge. Det lengste nord er Trøndelag. Flere som aldri har vært i nord?

Ja jeg har ikke vært i Trøndelag Trondheim Bodø eller midt Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Trønderdialekta er koselig. Nordlandsdialekta ikke så verst, hvis man bare slipper å høre på de mest primitive.

Men Bergensdialekta ? Huff, nei den fikser jeg ikke. Høyrøstet, brautende og klagende tonefall. Samboer og jeg ble sittende på et bord ved siden av en gjeng brautende Bergensere i spisesalen på et hotell for en stund siden. De oppførte seg som de eide hele verden og at alle andre skal måtte tvinges til å høre på dem. Det endte med at vi byttet bord. ( uten at det hjalp veldig mye ) Det finnes noen unntak riktignok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Nordlandsk er den styggeste dialekten, og kebabnorsk er den styggeste sosiolekten i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 time siden):

Lengste sør jeg har vært er Kristiansand og lengste nord er Tromsø. Fine plasser de gangene☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farløs skrev (6 timer siden):

Grusomt er et sterkt ord, er jo så mange nordlenninger over alt jo😳 Ute, på tv, radio, internettet, det må være helt forferdelig for deg da🫤

Ja de er over alt. Gode til å stikke seg fram med den forferdelige dialekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 minutter siden):

Ja de er over alt. Gode til å stikke seg fram med den forferdelige dialekten. 

Haha jauvest 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar heller litt Nordlands banning enn trøndersk babbling. 

Anonymkode: 31f4b...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...