Gå til innhold

Bør stemmeretten skilles etter kjønn ?


AnonymBruker

Bør demokratiet splittes i 2 , hvor kvinner demokratisk bestemmer lokale/omsorgs saker, og menn demokratisk bestemmer større nasjonale/globale saker  

14 stemmer

  1. 1. Bør demokratiet splittes i 2 , hvor kvinner demokratisk bestemmer lokale saker, og menn demokratisk bestemmer større nasjonale/globale saker

    • Ja det høres ut som en god ide
      2
    • Nei det høres ut som en dårlig ide (forklar gjerne under hvorfor du mener det)
      12
    • Noe usikker
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Menn og kvinner har forskjellige styrker og svakheter. Kvinner er bedre på omsorg og sørge for at det blir "god stemning" lokalt. Menn er bedre på de store linjen og lange perspektiv. Menn er også villige til å gjøre ting som føles galt på kort sikt men som gir best resultat på lang sikt.

Etter at kvinnene fikk stemmerett, har vi merket at de sliter med å håndtere visse ting, f.eks angående innvandring tar omsorgsaspektet over, kvinner er kodet til omsorg, og å si til en flyktning/migrant at han ikke får komme til Norge, noe som vi gi de et mye bedre liv, går imot deres instinkter, det går bare ikke alle flyktninger/migranter som hevder de er flyktninger, må få komme til Norge (det er over 1 milliard mennesker btw)

Jeg har "tullet" med at vi må ta fra dem stemmeretten siden de ikke klarer å håndtere slike oppgaver, men kom på et bedre forslag nå, hva om en skiller demokratiet i 2, hvor kvinner får styre 1 del ("lokale" saker), og stemme for 1 del, og menn får styre 1 del (større perspektiv saker) og stemme for den delen.

Kvinners stemmerett kan være som kommunestyret, lokale saker, skal vi har 2 sykehus og 1 skole, eller 2 skoler 1 sykehus, hva skal priorieters, blabla, hvor mange kjønn skal studentene lære at det er. Menn nektes stemmerett for dette , men får stemme for større langtids ting som krever mer logikk mindre empati, og egentlig er litt viktigere

 

Altså, menn stemmer over hvor mange innvandrere Norge skal ta imot. kvinner stemmer over hvordan en best skal integrere og gi flyktningene som kommer omsorg.

Er ikke dette en genial ide som vil løse mange av problemene vi har sett etter at stemmeretten ble innført men hvor både menn og kvinner stemmer på alle områder samtidig ?

Enig eller uenig, og hvis uenig hvorfor? 

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Savannah skrev (39 minutter siden):

Hva har du tenkt å gjøre med ikke-binære?  Skal de miste stemmeretten?

stortingsvalg = biologiske menn + interkjønn

kommunevalg = biologiske kvinner

100% av mennesker er 1 av de kategoriene ^ 

Er utgangspunktet, men i begge valgene kan reglene endres, av de velgergruppene. Det er mulig at kvinnene vil åpne for trans-kvinner, ikke binære, eller hva de vil f.eks, selv om det er litt uvisst. Tradisjonellt ønsker kvinner å være inkluderende, men en har sett med sport bla.a at kvinner egentlig er litt skeptiske til kvinner med penis f.eks, så litt uvisst hva som demokratisk vil skje på den fronten.

 

Men synes det er merkelig at ingen har noen motargumenter. Hvorfor blir verden dårligere av dette systemet, mener dere ? At kvinner får styre mer, MER makt, over ting kvinner i snitt bryr seg mer om, og at menn får mer makt, over ting menn bryr seg mer om, er ikke dette vinn-vinn for BEGGE parter. Ingen her på forumet som har noe som helst å si? (å si troll troll , til den anonyme som sa det, er ikke veldig konstruktivt)

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men synes det er merkelig at ingen har noen motargumenter. Hvorfor blir verden dårligere av dette systemet, mener dere ? At kvinner får styre mer, MER makt, over ting kvinner i snitt bryr seg mer om, og at menn får mer makt, over ting menn bryr seg mer om, er ikke dette vinn-vinn for BEGGE parter. Ingen her på forumet som har noe som helst å si? (å si troll troll , til den anonyme som sa det, er ikke veldig konstruktivt)

Anonymkode: e17a0...cc6

Å komme med motargumenter betyr at man tar tråden så seriøst at det er verdt å ta en ordentlig diskusjon på. Dette kommer ikke inn i den kategorien.

Anonymkode: 0259d...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å komme med motargumenter betyr at man tar tråden så seriøst at det er verdt å ta en ordentlig diskusjon på. Dette kommer ikke inn i den kategorien.

Anonymkode: 0259d...3a8

Det kan også bety at en ikke har motargumenter, og derfor feiger ut og later som en hever seg over det, for å slippe å innrømme det.

Spørsmål til deg.

1 Er du enig i at kvinner biologisk er kodet mer mot omsorg og mennesker?

2 Er du enig i at menn biologisk er kodet mer mot beskyttelse og ting ?

HVIS nei, google...

HVIS ja, hvorfor skal de som er biologisk kodet til å være gode på 1 ting, bestemme like mye over begge tingene ?

 

Det er som å si. 1 person er lege. 1 person er søppeltømmer.

Så skal legen, bestemme over søppel behandlingen i kommunene, og søppeltømmeren bestemme over sykehus utforming.

En har bedre mulighet til å ta gode valg om ting en har noe kunnskap om, som skiller seg etter gruppe, så det blir mer optimale valg/bedre utfall, om en bestemmer mer om det en kan noe om, en like mye om alt

 

RENT LOGISK, er dette åpenbart. Men du har andre synspunkter, så snakk ut da vel. Problemet er vel, siden du ikke har logiske argumenter, kun følelser, så gjemmer du deg som en feiging :) Sant ?

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men synes det er merkelig at ingen har noen motargumenter. Hvorfor blir verden dårligere av dette systemet, mener dere ? At kvinner får styre mer, MER makt, over ting kvinner i snitt bryr seg mer om, og at menn får mer makt, over ting menn bryr seg mer om, er ikke dette vinn-vinn for BEGGE parter. Ingen her på forumet som har noe som helst å si? (å si troll troll , til den anonyme som sa det, er ikke veldig konstruktivt)

Hvem tror du ønsker å diskutere sånt tull?  Hvorfor snakker du om snitt?  Tror du alle kvinner mener det samme som meg?  Jeg får ofte høre at jeg ikke er A4 person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

stortingsvalg = biologiske menn + interkjønn

kommunevalg = biologiske kvinner

100% av mennesker er 1 av de kategoriene ^ 

Anonymkode: e17a0...cc6

Hva med de som identifiserer seg som katt?

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (5 minutter siden):

Hvem tror du ønsker å diskutere sånt tull?  Hvorfor snakker du om snitt?  Tror du alle kvinner mener det samme som meg?  Jeg får ofte høre at jeg ikke er A4 person.

Ok, tror du nå bidro med en god forbedring, takk for at du bidrar, til forskjell fra visse andre!

Hva om vi gjør det slik at en kan velge selv, men en får kun stemme ved 1 av de 2 valgene. Så en kan selv velge, om stortingssaker, eller kommunale saker, en selv skal styre over. Selvsagt litt skummelt for min del siden en ser hvor liten forskjell det er mellom kjønnene i storting/kommunevalg per nu, men jeg tror om en måtte velge ville forskjellen blitt større enn den vi ser idag, så forhåpentligvis noe mer mannsdominans ved stortingsvalg ved den løsningen

Takk for innspill, om du har mer innspil føl fri. Må være lov å diskutere oss frem til løsninger på problemer, kan ikke bare være sure og gretne lizzom, da kommer vi ingen vei som samfunn. Mange vedtatte sannheter som er feil. Jorden var vedtatt flat f.eks, helt til noen plagsomme forumbrukere kom med motargumenter. Det betyr ikke at jorden er flat, at en fyr på et forum er plagsom ;) 

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som var uenige med TS, nytt alternativ altså (gidder ikke starte ny tråd)

PÅSTAND:

Landet vil bli styrt bedre, om hver velger kun får stemme ved ENTEN stortingsvalg, ELLER kommune/fykesting valg. Da vil folk stemme mer over ting de bryr seg mer om (og kan mer om forhåpentligvis) og en slipper en del av ulempene ved at folk stemmer over ting de ikke vet noe om eller bryr seg like mye om.

Det er altså ingenting "sexistisk" lenger over (dette) forslaget og helt kjønnsnøytralt (men fordelene blir noe redusert). Er dette en god ide synes dere? Hvis ikke hvorfor ikke ? Gjerne kom med argumenter istedenfor "trolle anklager" etc

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha noen som helst form for begrensning av stemmeretten så ville jeg ha innført en kunnskapstest.

Utfordringen med å stemme slik vi gjør nå er at mange (meg selv inkludert) ikke egentlig har inngående nok kunnskap til å vite alle relle konsekvenser av de valgene man tar. 

Ved å innføre en kunnskapstest for å kunne stemme, så vil man redusere noe av den problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men synes det er merkelig at ingen har noen motargumenter. Hvorfor blir verden dårligere av dette systemet, mener dere ? At kvinner får styre mer, MER makt, over ting kvinner i snitt bryr seg mer om, og at menn får mer makt, over ting menn bryr seg mer om, er ikke dette vinn-vinn for BEGGE parter. Ingen her på forumet som har noe som helst å si? (å si troll troll , til den anonyme som sa det, er ikke veldig konstruktivt)

Anonymkode: e17a0...cc6

Jeg hadde ikke tenkt å svare i denne åpenbart tulletråden, men gikk inn på SSB og det viser seg at det er jevnt over 3% flere kvinner enn menn som stemmer ved stortingsvalg og ca. 4% flere kvinner enn menn som stemmer ved kommunevalg. Spark heller mannfolka i ræva du.

https://www.ssb.no/valg/stortingsvalg/statistikk/valgdeltakelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke tenkt å svare i denne åpenbart tulletråden, men gikk inn på SSB og det viser seg at det er jevnt over 3% flere kvinner enn menn som stemmer ved stortingsvalg og ca. 4% flere kvinner enn menn som stemmer ved kommunevalg. Spark heller mannfolka i ræva du.

https://www.ssb.no/valg/stortingsvalg/statistikk/valgdeltakelse

Hvorfor er det tulletråd? 

Anonymkode: 1a95e...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det tulletråd? 

Anonymkode: 1a95e...b11

Fordi det å skulle begynne å differensiere hvem som skal få stemme er å gå solid bakover i tid og bli på linje med land vi ikke vil sammenlignes med. Kvinner har ikke kjempet for stemmerett, likestilling, likelønn osv. for å snu igjen nå. Tråden er nok startet for å prøve å trekke oss opp, noe vedkommende tydeligvis ikke har lyktes med ettersom det er svært få svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Fordi det å skulle begynne å differensiere hvem som skal få stemme er å gå solid bakover i tid og bli på linje med land vi ikke vil sammenlignes med. Kvinner har ikke kjempet for stemmerett, likestilling, likelønn osv. for å snu igjen nå. Tråden er nok startet for å prøve å trekke oss opp, noe vedkommende tydeligvis ikke har lyktes med ettersom det er svært få svar her.

Hva betyr differensiere? 

Anonymkode: 1a95e...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr differensiere? 

Anonymkode: 1a95e...b11

Skille mellom - altså kvinner får stemme kun ved kommunevalg og menn får stemme kun ved stortingsvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (36 minutter siden):

Hvis man skal ha noen som helst form for begrensning av stemmeretten så ville jeg ha innført en kunnskapstest.

Utfordringen med å stemme slik vi gjør nå er at mange (meg selv inkludert) ikke egentlig har inngående nok kunnskap til å vite alle relle konsekvenser av de valgene man tar. 

Ved å innføre en kunnskapstest for å kunne stemme, så vil man redusere noe av den problematikken.

Tenker du over hva du sier nå?  Dette er tilsvarende ideer som var i Nazi Tyskland på tyve- og tretti tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Tenker du over hva du sier nå?  Dette er tilsvarende ideer som var i Nazi Tyskland på tyve- og tretti tallet.

Nazi-Tyskland gikk vel etter rase, ikke kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (3 minutter siden):

Tenker du over hva du sier nå?  Dette er tilsvarende ideer som var i Nazi Tyskland på tyve- og tretti tallet.

Den var drøy.

Du må ha sertifikat for å kjøre bil, motorsykkel eller båt. Så hvorfor ikke ha en kunnskapstest for å få lov til å stemme. Det er et godt forslag.

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (14 minutter siden):

men gikk inn på SSB og det viser seg at det er jevnt over 3% flere kvinner enn menn som stemmer ved stortingsvalg og ca. 4% flere kvinner enn menn som stemmer ved kommunevalg.

Det er sant, men statistikken forteller ikke hvor viktig ting er eller hvor mye en bryr seg, det sier byr en seg nok til å stemme. 

La meg gi et illustrativt eksempel, si du bryr deg fra en skala på 1 til 10, om noe, hvor 3 er nok til å stemme. Si 10 gutter bryr seg om f.eks stortingsvalg følgende

5 10 3 1 9 3 7 8 5 6   (57 total)

Også spør du 10 jenter tilsvarende, og får

3 5 4 2 7 3 4 6 6 4  (44 total)

valgoppslutningen blir her 70% for begge gruppene, selv om 1 gruppe bryr seg mer enn den andre.

Og, med slike snitt, vil det kunne bli store forskjeller om en kun får stemme i 1 av valgene, da blir det hva teller mest, som fort kan bli mye større forskjell enn 1-2%

Statistikk er fort villedende, og om noe strider med kjent kunnskap (som du også er enig i) bør en alltid være kritisk til statistikk som sier det motsatte, selv om en liker det den sier.

Lillemus skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde ikke tenkt å svare i denne åpenbart tulletråden

Jeg ser bare et samfunnsproblem, og inviterer til debatt om løsninger. Er min løsning perfekt og super gjennomtenkt, nei, men det er et startpunkt slik at folk kan komme med innspill og vi sammen kan finne gode løsninger. 

Det holder ikke bare å si "dagens system sender landet rett i dass, men mine følelser sier at kjønnene er like, så fortsett som før". Det er ingen løsning, og mye mer "trollete" enn å i det minste erkjenne problemet og lete etter løsninger. 

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...