Gå til innhold

Bør stemmeretten skilles etter kjønn ?


AnonymBruker

Bør demokratiet splittes i 2 , hvor kvinner demokratisk bestemmer lokale/omsorgs saker, og menn demokratisk bestemmer større nasjonale/globale saker  

14 stemmer

  1. 1. Bør demokratiet splittes i 2 , hvor kvinner demokratisk bestemmer lokale saker, og menn demokratisk bestemmer større nasjonale/globale saker

    • Ja det høres ut som en god ide
      2
    • Nei det høres ut som en dårlig ide (forklar gjerne under hvorfor du mener det)
      12
    • Noe usikker
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er viktig å ha kunnskap om samfunnet, kulturen, historien og folket i det landet man skal bli statsborger i. Det sier seg selv.

Anonymkode: bb50a...666

Sånn er dt ikke i Norge selv om du skulle ønske det. 

Anonymkode: 1a95e...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er viktig å ha kunnskap om samfunnet, kulturen, historien og folket i det landet man skal bli statsborger i. Det sier seg selv.

Anonymkode: bb50a...666

Hvordan sier det seg selv når de fleste blir statsborgere ved fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (37 minutter siden):

Hvordan sier det seg selv når de fleste blir statsborgere ved fødsel?

Da vokser de opp i samfunnet og lærer seg dette.

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da vokser de opp i samfunnet og lærer seg dette.

Anonymkode: bb50a...666

Jeg har ikke tenkt å diskutere det videre om noen vokser opp og forstår at kongen heter Harald fordi Se og Hør forteller det.  Stemmeretten er og blir for viktig for meg til å tulle med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å diskutere det videre om noen vokser opp og forstår at kongen heter Harald fordi Se og Hør forteller det. 

Barn går på skole. Og så dårlig er vel ikke den norske skole.

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barn går på skole. Og så dårlig er vel ikke den norske skole.

Anonymkode: bb50a...666

De går ikke på skole før de blir statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (22 minutter siden):

De går ikke på skole før de blir statsborgere.

Det stemmer ikke. Barn har rett til grunnskoleopplæring dersom det er sannsynlig at det skal oppholde seg i Norge i mer enn 3 mnd. Det gjelder også mens barnet venter på oppholdstillatelse og det har ingen betydning om oppholdet i Norge er lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (43 minutter siden):

De går ikke på skole før de blir statsborgere.

Du tar feil.

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke. Barn har rett til grunnskoleopplæring dersom det er sannsynlig at det skal oppholde seg i Norge i mer enn 3 mnd. Det gjelder også mens barnet venter på oppholdstillatelse og det har ingen betydning om oppholdet i Norge er lovlig eller ikke.

Ble dine barn ventende på oppholdstillatelse før de ble norske statsborgere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tar feil.

Anonymkode: bb50a...666

Hvor lenge ventet du før du ble norsk statsborger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 minutter siden):

Ble dine barn ventende på oppholdstillatelse før de ble norske statsborgere?

Hva snakker du om nå? Alle barn i Norge - uansett om de er norske statsborgere eller ikke - har rett til å gå på skole så lenge det kan antas at de skal være her i minimum 3 mnd. Jeg svarte på din påstand om at ingen barn går på skole her i landet før de er statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Hva snakker du om nå? Alle barn i Norge - uansett om de er norske statsborgere eller ikke - har rett til å gå på skole så lenge det kan antas at de skal være her i minimum 3 mnd. Jeg svarte på din påstand om at ingen barn går på skole her i landet før de er statsborgere.

Ventet dine barn på å bli norske statsborgere før de gikk på skole?   Se igjennom før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 minutter siden):

Ventet dine barn på å bli norske statsborgere før de gikk på skole?   Se igjennom før du svarer.

Jeg skjønner ikke hva du snakker om her, men greit nok. Det er ikke mine barn spesifikt jeg snakker om, men alle barn i Norge, norske statsborgere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du snakker om her, men greit nok. Det er ikke mine barn spesifikt jeg snakker om, men alle barn i Norge, norske statsborgere eller ikke.

"Alle" barn i Norge blir norske statsborgere når de blir født.  Ble det et unntak med dine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

"Alle" barn i Norge blir norske statsborgere når de blir født.  Ble det et unntak med dine barn?

Nå sier du at du snakker om barn som er født i Norge? Javel. Når du snakker om alle barn i Norge så er langt alle født i Norge. Hadde vært fint om du hadde spesifisert at du mente barn som er født i Norge og ikke "bare" barn som bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (3 minutter siden):

"Alle" barn i Norge blir norske statsborgere når de blir født.  Ble det et unntak med dine barn?

Hun skriver jo at hun ikke snakker om egne barn, du må lese det hun skriver her i forhold til oppholdstillatelse

 

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Hva snakker du om nå? Alle barn i Norge - uansett om de er norske statsborgere eller ikke - har rett til å gå på skole så lenge det kan antas at de skal være her i minimum 3 mnd. Jeg svarte på din påstand om at ingen barn går på skole her i landet før de er statsborgere.

 

Anonymkode: a00e2...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Nå sier du at du snakker om barn som er født i Norge? Javel. Når du snakker om alle barn i Norge så er langt alle født i Norge. Hadde vært fint om du hadde spesifisert at du mente barn som er født i Norge og ikke "bare" barn som bor i Norge.

Jeg snakker om alle barn som er født i Norge, og jeg går ut fra at dine barn ble født som norske statsborgere.  Må jeg spesifisere nærmere at mange barn er født og bor i Norge blir norske statsborgere ved fødsel og har ikke en anelse om at kongen heter Harald og kronprinsen Håkon.  Visste dine barn det ved fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun skriver jo at hun ikke snakker om egne barn, du må lese det hun skriver her i forhold til oppholdstillatelse

Hun snakker kun om barn som hun anser som "ikke norske".  Jeg spør om hennes barn tok test da de ble født for å bli norske statsborgere.  Hun må lese det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lillemus og @Savannah, dere snakker forbi hverandre. Setningen

Savannah skrev (2 timer siden):

De går ikke på skole før de blir statsborgere.

...kan tolkes på to måter. Lillemus leste den som "De får ikke gå på skole før de har blitt statsborgere", dvs. "barn som ikke er født som norske statsborgere, må bli det før de kan gå på skolen". Noe som ikke stemmer - og som Savannah ikke mente å påstå.

Savannah mente "De er (evt. blir) statsborgere før de går på skolen", dvs. "de fleste barn i Norge blir norske statsborgere ved fødselen, lenge før de går på skolen ".

Tror jeg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (26 minutter siden):

Hun snakker kun om barn som hun anser som "ikke norske".  Jeg spør om hennes barn tok test da de ble født for å bli norske statsborgere.  Hun må lese det jeg skriver.

Hvorfor skulle de det? 

Anonymkode: 01982...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...