Gå til innhold

Bør stemmeretten skilles etter kjønn ?


AnonymBruker

Bør demokratiet splittes i 2 , hvor kvinner demokratisk bestemmer lokale/omsorgs saker, og menn demokratisk bestemmer større nasjonale/globale saker  

14 stemmer

  1. 1. Bør demokratiet splittes i 2 , hvor kvinner demokratisk bestemmer lokale saker, og menn demokratisk bestemmer større nasjonale/globale saker

    • Ja det høres ut som en god ide
      2
    • Nei det høres ut som en dårlig ide (forklar gjerne under hvorfor du mener det)
      12
    • Noe usikker
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

valgoppslutningen blir her 90% for begge gruppene, selv om 1 gruppe bryr seg mer enn den andre.

Anonymkode: e17a0...cc6

trykkfeil*

Anonymkode: e17a0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vhanja skrev (18 minutter siden):

Nazi-Tyskland gikk vel etter rase, ikke kunnskap?

Ikke kun etter rase.  Alle tilbakestående og psykisk syke ble likvidert.  Stemmeretten skal gjelde for alle.  Jeg har vært i stemmestyre og hatt en diskusjon om hvorvidt de som ikke kan norsk kan få stemme.  Stemmeretten er for alle i et demokratisk samfunn og hvis man skal ta kunnskapstest først så vil det bli en elite som stemte over alle og det er ikke demokratisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Ikke kun etter rase.  Alle tilbakestående og psykisk syke ble likvidert.  Stemmeretten skal gjelde for alle.  Jeg har vært i stemmestyre og hatt en diskusjon om hvorvidt de som ikke kan norsk kan få stemme.  Stemmeretten er for alle i et demokratisk samfunn og hvis man skal ta kunnskapstest først så vil det bli en elite som stemte over alle og det er ikke demokratisk.

Du drar debatten ned på et temmelig lavmål nivå hvis du sammenligner mitt forslag med nazi-Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den var drøy.

Du må ha sertifikat for å kjøre bil, motorsykkel eller båt. Så hvorfor ikke ha en kunnskapstest for å få lov til å stemme. Det er et godt forslag.

Anonymkode: bb50a...666

Ja du må vise at du kan, men i et demokrati kan ALLE stemme.  Stemmeretten er det viktigste i et demokratisk samfunn.  Om jeg så stemmer pga. en person så er det greit.

Tanken bak å ha en intelligens test er grusom, men jeg tror at dette er tankesløst utspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du drar debatten ned på et temmelig lavmål nivå hvis du sammenligner mitt forslag med nazi-Tyskland.

Det gjør jeg ikke.  Jeg prøver å vise hvor fjernt dette forslaget ditt er.  Du viser mangel på respekt for demokratiet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 minutt siden):

Det gjør jeg ikke.  Jeg prøver å vise hvor fjernt dette forslaget ditt er.  Du viser mangel på respekt for demokratiet.  

Sammenligningen din som blir så ekstrem og fjern at jeg stopper debatten med deg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

stortingsvalg = biologiske menn + interkjønn

kommunevalg = biologiske kvinner

100% av mennesker er 1 av de kategoriene ^ 

Er utgangspunktet, men i begge valgene kan reglene endres, av de velgergruppene. Det er mulig at kvinnene vil åpne for trans-kvinner, ikke binære, eller hva de vil f.eks, selv om det er litt uvisst. Tradisjonellt ønsker kvinner å være inkluderende, men en har sett med sport bla.a at kvinner egentlig er litt skeptiske til kvinner med penis f.eks, så litt uvisst hva som demokratisk vil skje på den fronten.

 

Men synes det er merkelig at ingen har noen motargumenter. Hvorfor blir verden dårligere av dette systemet, mener dere ? At kvinner får styre mer, MER makt, over ting kvinner i snitt bryr seg mer om, og at menn får mer makt, over ting menn bryr seg mer om, er ikke dette vinn-vinn for BEGGE parter. Ingen her på forumet som har noe som helst å si? (å si troll troll , til den anonyme som sa det, er ikke veldig konstruktivt)

Anonymkode: e17a0...cc6

Folk er vel skeptiske til å dele inn folk etter om de har tut eller ikke. Du legger til grunn at folk med tut i er mer interessert i de store spørmål,. Selv om det skulle gjelde på gruppenivå så er det store individuelle forskjeller. Det blir jo rart om Ida Wolden Bache bare får stemmer over lokale saker mens Charter-Svein tar de store spørsmålene.

Hadde det ikke vært bedre å la folk velge om de skulle stemme i stortingsvalg eller kommunevalg?

(Jeg synes selvfølgelig at alle bør ha lik stemmerett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (23 minutter siden):

Ja du må vise at du kan, men i et demokrati kan ALLE stemme.  Stemmeretten er det viktigste i et demokratisk samfunn.  Om jeg så stemmer pga. en person så er det greit.

Tanken bak å ha en intelligens test er grusom, men jeg tror at dette er tankesløst utspill.

Ikke intelligens test, men en kunnskapstest.

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (29 minutter siden):

Tanken bak å ha en intelligens test er grusom, men jeg tror at dette er tankesløst utspill.

Man må også ta en prøve/test for å få statsborgerskap. Er det også "grusomt"?

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke intelligens test, men en kunnskapstest.

Anonymkode: bb50a...666

Og forskjellen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (45 minutter siden):

Sammenligningen din som blir så ekstrem og fjern at jeg stopper debatten med deg her. 

Det er greit for meg, men tror du at du hadde bestått din "kunnskapstest"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (1 minutt siden):

Og forskjellen er?

Intelligens != kunnskap

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man må også ta en prøve/test for å få statsborgerskap. Er det også "grusomt"?

Anonymkode: bb50a...666

Det er tull fra den ene enden til den andre.  Hva med tilbakestående?  Skal de nektes statsborgerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (1 minutt siden):

Det er greit for meg, men tror du at du hadde bestått din "kunnskapstest"?

Nei, det er slett ikke sikkert at jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Intelligens != kunnskap

Anonymkode: bb50a...666

For å tilegne deg kunnskaper må du ha noe intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Nei, det er slett ikke sikkert at jeg hadde.

Synes du det er greit at andre stemmer for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

For å tilegne deg kunnskaper må du ha noe intelligens.

Du syntes folk som ikke forstår hva de stemmer på skal få lov til å stemme?

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (4 minutter siden):

Å ha statsborgerskapsprøve er tull.  Da jeg fikk norsk statsborgerskap for 20 år siden tok jeg ingen prøve.  Dette er senere tids påfunn.

Det er viktig å ha kunnskap om samfunnet, kulturen, historien og folket i det landet man skal bli statsborger i. Det sier seg selv.

Anonymkode: bb50a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...